Hej!

Vi ska bygga ett lösvirkeshus och jag har tagit på mig rollen som byggherre med 0 i erfarenhet så får söka upp mycket information nu.

Vi har fått vissa krav på redovisningar i samband med det tekniska samrådet innan vi kan få ett startbesked. Min fråga är - vem gör dessa olika delarna?

  • Brandskyddsredovisning
  • VA-handlingar (rörmokaren eller är det en ingenjör som ska göra dem?)
  • Ventilationshandlingar (återigen, en ventilationsfirma eller en ingenjör?)
  • Beräkning av byggnadens specifika energianvändning enligt BBR kapitel 9. (Rätt säker på att det krävs en ingenjör?)
Och om det är ingenjör på de ovan, kan man anlita en och samma eller behöver man då 3-4st olika?

Tacksam för svar!
 
Ni behöver en kontrollansvarig (KA) också inför tekniska samrådet. Han/Hon bör kunna vägleda om detta.
 
Gjorde alla dom momenten förutom brandskydd själv (utan någon erfarenhet heller) VA-ritningen kan i princip vara hur enkel som helst, dra ett blått streck från pannan till dusch badrum för kallvatten och ett rött streck för varmvatten. Lite samma sak med ventilation, höfta lite vart du skall ha till och frånluft (eller om du nu har ftx?) finns ingen speciell symbolik eller något du behöver följa, frånluft kan tex markeras med en cirkel och tilluft med en fyrkant, detta skriver du vid sidan av ritningen. Har ingen dator här nu så kan inte ge nåt exempel på ritningar. Energiberäkningen kan vara rätt meckig men finns onlinebaserade program för det, tror jag använde mig av rockwols program och höftade ”ungefär” som det skulle bli. Detta är inte heller nåt som kommer kontrolleras när huset är klart.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Undrar vem som utfärdar brandskyddsredovisning och Färdigställande bevis innan startbesked. Blir tacksam för svaret.
 
Att intyga de olika momenten kan resp entreprenör göra. I kontrollpanel listar man de moment som skall kollas. För VA ex säkervatten. Skall det vara kommunalt VA anger man det i planen. Dagvatten, ett moment. I planen anger man vem som skall kvittera att resp moment är korrekt utförd.

Inför samrådet kan de ha krav på att projektering är utförd. Dvs någon skall intyga att lastberäkningar är utförda, kontroll så BBR avseende tillgänglighet, brand, vent mm är utfört eller hur det skall lösas.

Jag gjorde allt själv och det är görbart. Men det är inget jag rekommenderar någon att göra själv om man inte har erfarenhet av liknande. Det är många regler och normer som måste tas hänsyn till.

Vem som intygar att projektering av resp moment är korrekt är oftast någon sakkunnig. Ex VVS firman, el, takstolsleverantör osv. Energiberäkning gör någon som kan det.

Att det är rätt och komplett inför samråd hjälper dig din KA med.
 
C cd12 skrev:
Undrar vem som utfärdar brandskyddsredovisning och Färdigställande bevis innan startbesked. Blir tacksam för svaret.
Någon som är sakunning på brandskydd intygar det.

Färdigställandeskydd (antar jag du menar) är oftast ett försäkringsbevis från någon som garanterar att huset blir byggt om entreprenören går i konkurs. Vid bygge mot efterskottsfaktura på arbete och materiel brukar det gå slippa färdigställandeskyddet.
 
Vi tog vårt färdigställandeskydd från Gar-Bo då handläggaren på vårt eget försäkringsbolag inte hade en susning om vad det var för något. Det kan bli en premie på några tusenlappar så om man orkar är det läge att ta in anbud från fler.
 
När det gäller brandskyddsdokumentationen så kan du göra den själv. Se https://www.byggahus.se/forum/threads/brandskyddsbeskrivning.293686/ en bit in i tråden så har jag en länk till mitt dokument.
VA och Vent tog jag in konstruktörer för att rita upp det.
När det gäller energiberäkningen så gjorde jag även denna själv men efter bråk med kommunen vid det tekniska samrådet så slutade det med att jag fick låta en energiexpert göra min beräkning. Lite sura pengar då han kom fram till samma sak som jag, men det var väldigt tillfredställande att lämna in beräkningen och få tyst på bygg-handläggarna.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.