Oavsett om väggen är bärande eller ej så måste du ha tillstånd av bostadsrättsföreningens styrelse för att riva väggen. Har du väckt frågan hos dem?
 
T tobben87 skrev:
Oavsett om väggen är bärande eller ej så måste du ha tillstånd av bostadsrättsföreningens styrelse för att riva väggen. Har du väckt frågan hos dem?
De kan ju dessutom ha koll på om någon annan i föreningen gjort en liknande manöver./LOB
 
T tobben87 skrev:
Oavsett om väggen är bärande eller ej så måste du ha tillstånd av bostadsrättsföreningens styrelse för att riva väggen. Har du väckt frågan hos dem?
Inte sant. Såhär står det i 7 kap. 7 § första stycket bostadsrättslagen:
Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
  1. ingrepp i en bärande konstruktion,
  2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
  3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
 
L lob skrev:
De kan ju dessutom ha koll på om någon annan i föreningen gjort en liknande manöver./LOB
L lob skrev:
De kan ju dessutom ha koll på om någon annan i föreningen gjort en liknande manöver./LOB
Har ok från styrelsen. Och tyvärr verkar de har rätt dålig koll på kåken. Ingen har gjort liknande. Men jag ska få kika på föreningens originalritningar i morgon, han hittade dem efter mycket om och men :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte sant. Såhär står det i 7 kap. 7 § första stycket bostadsrättslagen:
Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
  1. ingrepp i en bärande konstruktion,
  2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
  3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Borde inte att riva en vägg falla in under punkt 3? Jag har ingen aning egentligen men tycker personligen att det är en rätt väsentlig förändring.
 
Fler än du har tyckt så (även höga jurister), så det finns faktiskt numera uttryckligen skrivet i förarbetena att det inte är så: ”Däremot bör åtgärder som t.ex. innebär förflyttning av väggar som saknar bärande egenskaper och som tillhör lägenheten typiskt sett inte anses utgöra någon väsentlig förändring.”
Prop. 2002/03:12 s. 63.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Märkligt att du fått ok från föreningen utan att man säkert vet vad som gäller. Men samtidigt innebär drt nog att du kan göra förändringen. Om det blir problem så har föreningen godkänt detta och är därmed ansvarig för eventuella konsekvenser utanför din lägenhet. Därför brukar föreningar kräva en utredning av en byggteknisk kompetent person.
 
Träffade ordförande med originalritningarna. Tyvärr inga armeringsritningar.
Han var även inne och kikade och sa att han aldrig kunde tänka sig att det skulle påverka konstruktionen.
Tydligen hade en annan i föreningen gjort en större öppning i den väggen.

Vad tusan gör man nu? Slår ner skiten å hoppas på det bästa?
Vad är det värsta som kan hända?
 
A anonafsir skrev:
Träffade ordförande med originalritningarna. Tyvärr inga armeringsritningar.
Han var även inne och kikade och sa att han aldrig kunde tänka sig att det skulle påverka konstruktionen.
Tydligen hade en annan i föreningen gjort en större öppning i den väggen.

Vad tusan gör man nu? Slår ner skiten å hoppas på det bästa?
Vad är det värsta som kan hända?
Om man ej fuskat som tusan på valvet så kommer det inte hända så mycket om väggen bara är stabiliserande.
Har ju lite att göra med vikt ovanfrån också, så placering i huset påverkar.
Utifrån infon du ger så hade jag personligen ej chansat, trots att jag står fast vid att jag är övertygad om att den ej är bärande.
 
Jag håller med @C.Lundin. Man chansar inte i ett sådant läge. Då huset byggdes var det obligatoriskt att lämna in konstruktionsberäkningar till byggnadsnämnden. De kan innehålla viktiga ledtrådar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fler än du har tyckt så (även höga jurister), så det finns faktiskt numera uttryckligen skrivet i förarbetena att det inte är så: ”Däremot bör åtgärder som t.ex. innebär förflyttning av väggar som saknar bärande egenskaper och som tillhör lägenheten typiskt sett inte anses utgöra någon väsentlig förändring.”
Prop. 2002/03:12 s. 63.

Där ser man, då fick jag lära mig något nytt.
 
Någon som har tips hur jag rör mig vidare?byggnämnden har inget mer att ge och jag vill verkligen ha ner väggen.

Vad hade ni gjort i min sits?
 
Utan tillgång på korrekt information är det inte mycket du kan göra.
 
A anonafsir skrev:
Tack för era svar.
Jag satt med och kikade efter armeringsritningen men den fanns inte i deras dator tyvärr. Kan man hitta dem någon annanstans tro?

Såhär ser pålningen ut:
[bild]

Jag har tänkt göra om på detta sätt:
[bild]
klarar jag mig om jag sätter balk enligt röda linjen?
spännvidden kommer bli 3.3m över köksbordet.

Jämförelse med original planlösning:
[bild]
Jag kan inte bidra med information om väggen. Men det finns ett annat problem med din planritning (förutom det subjektivt tråkiga i att du inte kan behålla den fina parketten på något enkelt sätt). Du behöver tilluft i sovrum för att en OVK skall klaras. Har du reflekterat över detta eller frågat styrelsen om det också?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fler än du har tyckt så (även höga jurister), så det finns faktiskt numera uttryckligen skrivet i förarbetena att det inte är så: ”Däremot bör åtgärder som t.ex. innebär förflyttning av väggar som saknar bärande egenskaper och som tillhör lägenheten typiskt sett inte anses utgöra någon väsentlig förändring.”
Prop. 2002/03:12 s. 63.
En anledning till att det ändå skulle kunna klassas som en väsentlig förändring är om förändringen drar med sig krav på ändringar i ventilation eller andra installationer som föreningen ansvarar för.

Att ta bort en (icke bärande) vägg bör sällan vara ett problem, men att lägga till en vägg kan vara det.

När jag har suttit i styrelser och vi har fått förfrågningar om icke-bärande väggar har vi sagt att medlemmen inte behöver tillstånd, men med brasklappen att medlemmen är ansvarig för att betala eventuella förändringar av ventilationen som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.