Hej,

Vi är på sluttampen av ombyggnaden av vårt 80-talshus och snart är det dags att börja ombyggnationen av vårt klassiska burspråk! Min fråga rör främst hur jag enklast anpassar/förlänger plattan (lecablock, kantelement, betongform etc) i o m den form vi vill ha på det nya burspråket (och enligt bygglovet).

Hörnen i rött i bilden nedan är det som ska läggas till. Det bildar ett skarpt hörn istället för ett avrundat hörn och gör att vi bättre kan utnyttja ytan i burspråket (och 80-tals looken utifrån). I princip innebär det två rätsidiga trianglar med sidan 0.6m (måtten nedan stämmer ej) om ni förstår hur jag menar. Inga större laster behöver tas upp i hörnen eftersom en liggande 45x170 blir syll och vilar på den befintliga plattan. Burspråket är redan idag avväxlat med en IPE-balk utmed ytterväggen, där blir ingen ändring.

Ritning av 80-talshus med markerat område för tillbyggnad av burspråk i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken lösning tror ni blir bäst och innebär minst arbete? De idéer jag har idag är

* Prefabricerat hörnelement. Enkel lösning som funkar med dimensionerna. Man kan då fylla upp med cellplast/betong och få det att passa bra.

* Leca-block. Såga till lecablock som placeras i hörnet och fylls igen med betong/cellplast.

* Bygga en gjutform. Fylla insidan med cellplast först så det inte går åt för mycket betong.

Min tanke var också att slå in ett par armeringsstänger i den befintliga plattan.

Någon som har några andra förslag?
 
Någon?
 
Om hörnen inte ska belastas, så är det ju fråga om en dekorativ utfyllnad. Lämpligen väljer du då lätta och isolerande material, dvs inte betong. Det är svårt att ha mer konkreta åsikter utan att veta den utvändiga sockelns höjd och marktyp.
 
Hej,

Ja då var det snart dags att ta tag i burspråket... fortfarande inte bestämt mig om hur jag ska lösa hörnen. Som justusandersson skrev är det främt en fråga om dekorativ utfyllnad, dvs konstruktionen behöver inte ta mycket laster men jag vill ändå ha en stadga i den. För att svara på de frågorna ovan är sockelns höjd ca 30 cm men marktypen har jag ingen uppgift från förutom att huset stått i snart 40 år... dessutom ligger ju dräneringen under området så den ursprungliga marken är ju borta ändå. Vi har redan börjat med panelbytet på huset men här är en bild på burspråket som det ser ut idag.
Burspråk på ett hus med påbörjat arbete, oskyddade isoleringsmaterial och träpaneler, bredvid en blommande krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina tankar går nu kring ett par alternativ

1. Kanthörselement som fylls med cellplast och gjuts med betong. Armering slås in i befintlig kantbalk och förbinder de två.

2. Bygga en konsol ut från bef. kantbalk som utbyggnaden får vila på. Kläs in med kanthörnselement och tomrummet fylls med byggskum.

3. Gjuta en plint och ställa utbyggnaden på. Kläs in med kanthörnselement och tomrummet fylls med byggskum.

Vad tror ni? Skulle verkligen vilja ha lite idéer här...
 
Ingen som har några ideer? Jag tror jag bestämt mig för hur jag gör.

Gjuter en plint i gjutrör. Bygger en ram av trykt virke och fäster mot grund/plint. Cellplast mot ramen, putsnät och puts på hela burspråkets grund. Hela tomrummet fylls med byggskumm.

Låter det vettigt?
 
Halvvägs in ser det ut såhär:

Byggplats med nyinstallerad regel fastskruvad mot kantbalk, verktyg och gjutrör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag skruvat fast en 195mm regel mot kantbalken med lättbetongskruv. Sitter som berget! Gjutröret är 150mm dia och ca 700mm djupt. Står väldränerat mot dräneringsröret så jag hoppas det ska klara sig, mest last tas ändå upp av kantbalken.

Konstruktionsfas av en vägg med regel fastskruvad mot kantbalk, inslag av cellplast och gjutrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cellplast emellan reglarna och dubbla fibergipsskivor upptill (för att motstå ev fukt). Kommer ändå se till att utrymmet luftas något.

Färdigreglad träram för byggprojekt på träaltan, nära hus med öppen skjutdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigreglad vägg som förhoppningsvis ställs på plats imorgon!
 
  • Gilla
Signepåhöjda
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.