Har "lite pengar över" som jag lovat att mina barn ska få dela på att ha till insats till sin första riktiga bostad. Dottern ska nu plugga i Skövde till hösten (förutsatt att hon kommer in då).
Hon har då börjat kika på bostadsrätter i olika storlekar och tycker att de mindre inte verkar trivsamma och prisvärda, utan tänker sig att köpa en större där hon kan dela med en kompis som då får betala hyra. Verkar ju hyfsat vettigt.

Har iallafall fått henne att förstå att det går rätt snabbt att fixa ytskikten, slänga på lite färg och tapeter och kanske nytt golv i något rum i en omöblerad lägenhet är inte så jobbigt.

Men jag som aldrig varit i Skövde (utom ett dagsbesök på sjukhusapoteket för tre år sedan) undrar då lite om någon har tips om områden som är bättre och sämre, BRF-föreningar att undvika eller som är välskötta osv.
 
Jag bodde i Skövde under ett år. Köpte då en etta för under 200000 som jag efter att hyrt ut den under några år sålde för över 500000. Jag köpte en etta för att den skulle bli lättsåld sen, den låg nära högskolan, Försvarsmakten och Volvo, som alla lockar unga.

Jag som har läst över nio år på universitet uppskattar att ha gångavstånd eller cykla upp mot 15 min. I Skövde finns bara bra områden i närhet till högskolan. Mest gillar jag vasastaden som har närhet till centrum, högskolan, tågstationen, flera mataffären och naturen. Det var skönt att ha nära hem efter en utekväll. Dessutom finns väldigt fina stadens finaste hus däromkring!

Nackdelen för mig var när jag skulle börja jobba på lasarettet, då var det för långt dit för min smak. Områden nära lasarettet är sk ytterområden, billigt och lite bus, men långt till allt annat.

Häromkring skulle jag bo om jag skulle plugga där. Om jag skulle bo där nu så skulle jag hellre ta valfri grannby och köpa ett hus .
 
  • Skärmdump av en Google Maps-karta över Skövde som visar högskolan och centralt belägna gator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bra tips, tack!
Har kikat lite på lägenheter till salu under ett par års tid och sett att det är väldigt varierande priser, det verkar verkligen löna sig att hitta något orenoverat.
 
Ja, priserna varierar mycket, speciellt senare tid. Klart värt att köpa orenoverat, min var original från 50-talet, med ett tio år gammatg badrum. Lite färg, golv och lister så blev den som ny. Behöll köket för jag skulle grina om jag skulle byta ut ett välvårdad originalkök till ikeakök. Det är dock vad de flesta tycker om :(
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lägenhet köpt, uppgjort igår, skriver kontrakt på tisdag.
https://www.svenskfast.se/bostadsra...stad/norrmalm/henrik-gjutares-gata-36a/232632
Alla tapeter är ca 80-tal, likaså badrum och köksrenovering.
Badrummet planerar vi att måla väggarna samt byta duschvägg och skåp.
I köket blir det en fräsch fondtapet, sedan byter vi kanske luckorna lite senare.
Vardagsrummet har en hyfsad strukturtapet, får se när lägenheten är tom om det funkar att bara måla på den eller om den måste rivas bort.
Hon kommer att dela den med en kompis som får hyra in sig, så de det är väldigt bra med två i princip likadana sovrum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Med tanke på allt som är uppsatt på vardagsrumsväggarna skulle jag tro att man får ta bort strukturtapetens övre lager (brukar vara spaltbara). Går ju inte att spackla på en strukturtapet utan att det syns.

Planerar ni inte in någon riktig renovering av badrummet med tanke på att dess tätskikt sen väldigt länge passerade sin tekniska livslängd?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi får fundera på badrummet. Vad gäller vardagsrummet går det att spackla hålen med en medicinspruta, har själv gjort detta. Går det inte river vi ner förståss, har gjort det också. Är ju villaägare sedan 95 och har renoverat hela huset :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu händer det grejer!
På torsdag åker vi dit och får nyckeln och börjar riva tapeter i köket och påbörjar arbetet i det sovrummet som dottern ska ha. Hem och arbeta på fredag, sedan tillbaka på lördagen för mer arbete. då har vi med oss sovgrejer och övernattar i lägenheten så att vi får mycket gjort.

Tapeter till fondvägg i hall och kök är inköpta, en diskret i beige med svagt guldtryck till köket, och en med stora guldrosor till hallen. färg/tapetval till vardagsrum och sovrummen får avvakta lite, där skapar vi en "vit canvas" innan vi bestämmer vad som ska göras.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nu har det renoverats ett antal helger, hinner inte lägga in bilder nu, men badrum och ett sovrum är klart, köket är halvklart, sovrum två är halvklart. I vardagsrummet har vi börjat riva tapeter. Hallen är inte påbörjad, det får bli sist.
En tur till på torsdag för att slutföra kök och sovrum 2. Sedan ett flyttlass på fredagen för blivande inackorderingen och vårt flyttlass på lördag. På måndag om en vecka börjar skolan.

Tyvärr "exploderade" frysen när vi satte på den, så inköp av en ny sådan står också på schemat för lördagen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.