Slänger in en fråga, kanske självklar för någon av er, men inte för mig! :-/

Jag tittar lite efter en ny tomt (den jag skulle köpt blev aldrig av, ägaren drog sig ur...)

Jag är lite intresserad av värdet på en tomt, skiljer det sig i värdet om:
- Det inget bygglov finns kontra om ett negativt besked på bygglov finns?

Alltså att om man från början inte sökt något och att man då har chansen att få ett, eller om man sökt och fått ett nej? På den tomten som jag skulle köpt så hade ägaren inte satt ut något pris, min uppfattning var att tomten utan bygglov (och möjligheten att få ett förhandsbesked minimalt) var värd max 250.000:-, jag la ett bud på 180.000 kr (var den första som la ett bud). Mäklaren återkommer, något besviken på ägaren och framför att de inte säljer under 500.000:-

De drar sig ur och mäklaren tar bort tomten ur sitt sortiment, och de skall söka ett förhandsbesked. (jag vet innan att de inte kommer få ett positivt sådant) När de sedan skall sälja tomten igen, antar jag att den måste vara värd mycket mindre än det bud jag la. (Det fanns då inget negativt besked på tomten, men kommer finnas nu när de sökt).

Mäklaren sa åt mig att tomten med ett negativt besked på sig va värd kanske 30-40.000:-, stämmer detta?

...hänger ni med, eller e jag snurrig? :-?
 
Värde är ingen lätt sak att svara på eller ha åsikter om men skall ändå försöka.

Egentligen borde det grovt sett finnas tre värden

1. Högsta värdet är när det finns en detaljplan med kvarvarande genomförandetid som sträcker sig t o m bygglovsansökan. Vidare när det finns ett gällande bygglov som har så mycket tid kvar att det går att realisera.

2. Ett lägre värde men ändock relativt högt är när man kan förvänta sig att få ett bygglov. Exemplet är när det finns en detaljplan men genomförandetiden gått ut och kommunen inte vill ha tomten till något annat än bostadsbebyggelse i enlighet med detaljplanen.

3. Det lägsta värdet är när det inte finns något bygglov och man inte heller kan förvänta sig att få bygglov eller om det finns ett negativt förhandsbesked som helt utesluter lokalisering av bebyggelse.

Lycka till! :) :) :)
 
Får man fråga vad du har tänkt ha tomten till om det ändå inte går att få något bygglov på den? Hage? *nyfiken* :)
 
Tack för ett detaljerat svar, precis så har jag oxå tänkt.

Nja, det är så att kommunen planerar ett bostadsområde precis nedanför tomten, men kommunen skall inte använda tomten nu. Först när kommunen har en färdig plan kan man förvänta sig ett bygglov. Men de som ska sälja tomten ska tydligen sälja den i år, och de söker nu ett förhandsbesked. Vilket kommer bli negativt. Då borde ju tomten säljas billigt eftersom det är ett negativt besked?!

Slänger in en fråga om texeringsvärdet kontra tomtvärdet i detta.

Taxeringsvärdet på tomten ligger på ca 180.000 kr, men det har väl egentligen inget med värdet på tomten att göra då den i nuläget inte kommer få något positivt förhandsbesked? Jag skulle kunna tänka mig att max ge 30-40.000 för den tomten utan ett positivt besked...

(De har begärt 500.000:- för tomten, men det högsta budet blev 180.000, då drog de tillbax tomten för att skaffa förhandsbeskedet. Men nu när det finns ett sådant och det är negativt så borde ju rimligen buden trilla in på mycket mycket mindre!??)
...eller tänker jag fel?
 
Å andra sidan, om säljaren vill ha ut 500 000, men inte får mer än 30 000 så finnsdet ju ingen större anledning att sälja. Framförallt inte om säljaren får klart för sig att det kommer att gå att få ett positivt besked inom en rimlig framtid.
 
W
Tomt utan bygglov är ju bara mark, det är mycket billigt (i förhållande). Som en gämförelse kan jag säga at jag köpte en tomt utan bygglov av en stor bygghärre hör i Gbg och gav 104 kr kvm. Pris med bygglov här e minst ca 2500 kr kvm (troligen mer 3000 kvm) så det är en rätt stor skillnad minst sagt.
 
hempularen: Det ligger till så att de som äger tomten vill ha sålt den i år (vad jag har hört) och att de själva inte har haft använding för tomten. Men jag håller med dig totalt, hade det vart jag så skulle jag ju hellre haft kvar den än sålt den. Men stämmer det att de ska sälja inom snar framtid så e det ju positivt för mig.

Wester: Precis så känner jag oxå, det är ju en rätt så "värdelös" tomt om det inte finns något bygglov, men jag vet att det kommer bli bygglov på den inom några år. Då pratar vi upp till 5 års tid...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.