Som rubriken säger, är det farligt för oss andra som bor i samma radhus när grannen renoverar asbestlägenhet? Proverna visar att det finns asbest på flera ställen men grannen struntar i det och grundrenoverar allt själv i alla fall. Med ytterdörren öppen. Blir vi andra i samma radhus också utsatta för asbestfara?
 
Om er granne bearbetar asbestmaterialet, bryter, borrar och bankar på det lär asbestfiberinnehållet i luften att öka.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om er granne bearbetar asbestmaterialet, bryter, borrar och bankar på det lär asbestfiberinnehållet i luften att öka.
Ja det gör han
 
Var fanns asbesten?
 
Både i mellanväggar och under golvmatta och i kaklet i badrummet. Nu river han ut hels skiten (river en mellanvägg, river golvmattan och skrapar bort kaklet) och dumpar det utomhus nära vår dörr.
 
Heij83
Anmäl till föreningen

Eller radhus då kanske det inte fins någon förening.
 
Fråga miljökontoret på din kommun. Det bör vara ett miljöbrott att dumpa asbest även om det är för vidare transport.
 
Magnus E K
Jag vet inte vilken lagparagraf det faller under, men jag tror det är förbjudet bara att förvara (omonterat) asbesthaltigt material på ett sätt så att vem som helst kan komma åt det. När det var på tal om att byta portarna i bostadsrättsföreningen där jag bodde tidigare var en försvårande/fördyrande omständighet (bytet blev aldrig av under tiden jag bodde där) att det behövdes ett låsbart utrymme för att förvara de enternitskivor som satt bredvid de gamla portarna. Dvs, det var tydligen inte tillåtet att bara ställa/lägga dessa på gården i väntan på borttransport. (Sen att den regeln inte efterlevdes när det behövde göras akuta jobb är väl i och för sig ganska förståeligt.)
 
Hej,
Som privatperson är det inte otillåtet att hantera asbest, Av’s föreskrifter gäller bara för yrkesmässig sanering.
Jag tror att du får uppförsbacke ifall du ska dra detta vidare.
Bäst måste väl vara att snacka med grannen, be honom lägga avfallet i täta säckar innan han slänger ut det på gården.

Lycka till!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Staffans2000
Jobbet är säkert färdigt nu. Hur gick det?
 
V Viccan22 skrev:
Både i mellanväggar och under golvmatta och i kaklet i badrummet. Nu river han ut hels skiten (river en mellanvägg, river golvmattan och skrapar bort kaklet) och dumpar det utomhus nära vår dörr.
Nu blev jag nyfiken, i vilken form, finns det asbest i mellanvägg?
 
Asbest kan finnas i många material tex mjuk fog, hårda fogar, ventilationsrör, isolerade rörböjar, plugg, mattlim, fix, beklädnadsmaterial, mao det mesta,
Asbest förbjöds i slutet på sjuttiotalet men kunde finnas i reslager för vissa byggmaterial fram till början av åttiotalet.
 
Ja, det vet jag, men jag är mest intresserad av vad TS specifikt menar med att det finns asbest i mellanvägg. Är det t ex en badrumsvägg som har klinker eller en plastmatta på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.