Ni som har handlat kakel billigt i Tyskland, var har ni köpt det? Stad? Försäljare? ???
Vi har tänkt köra från Malmö i slutet av månaden.

Undrar också hur mycket man kan frakta i bilen så det inte blir för tungt.

tacksam för hjälp...
 
Ska du ha en bil för att frakta kakel och klinkers, kommer du inte att få med så mycket kan jag säga.

Vi har köpt en Van för att åka till Tyskland och köpa som kan lasta lite över 1 ton. Sen när bygget är klar ska vi sälja den.

Vi har varit i Rostock och Lübeck när vi gjorde vår "marknadsundersökning" april förra året.

Vi hittade massor av jätte snygga kakel till deras normalpris 100kr/kvm och under.

Carrara marmor i plattor 30x30, 1cm tjocka för 29,5 EUR/kvm. I 30x15, 0,70cm tjocka kostade 23,9 EUR/kvm.

Jätte läckra dekorationer gjorda på nät i sjösten som här kostar 4500:- den billigaste vi hittade, kostade där 1600 SEK.
 
Sweli: var i Rostock var ni? Hansa center?
Jag har inte en aning om hur mycket kakel väger men jag trodde i alla fall att vi skulle kunna få med oss så att det räckte till ett stort badrum. Vad tror du?
Vi bor i Malmö så det är rätt billigt att åka över för 3 ´timmar eller en heldag så vi kan ju åka fler gånger istället.

Vad kostade vanliga kakel (inte marmor) i stiorlek 30x30? Vi vill ha stora kakelplattor i badrummet med en "bård" någonstans på mitten av väggen.

Köpte ni fogmassa i Tyskland också eller? Har hört att det finns billigt på Biltema men tänkte att det kanske är billigare i T-land. ???
 
Vi har inte köpt än. Vi kommer att behöva jätte mycket och bor i Stockholm, därför köpte vi en stor van för att kunna åka och köpa det mesta på en gång.

Resan gjorde vi för att kolla priserna för att vi hade hört från flera att det var mycket billigare. Det stämmer.

Vi har varit i
Bahr (Rostock)
Hagebau (Rostodk)
Toom Baumarkt (Rostock)

Hulsmann (Lübeck) Exklusiv affär med en otroligt sortiment av kakel och klinkers, men vi tyckte att priserna var i överkant. T ex några bård som vi hittade där i sjösten som var jätte snygga kostade mellan 80-180 kr.  Men det är absolut värt att besöka. Dom har ett marmorrum med hela väggarna täckta av marmor sorter som man inte sett förr.

OBI (Lübeck)

På dom andra ställen ligger kakel i olika format mellan 100-150 kr/kvm till normalpris.

Min rekommendation är att åka till nån kakelaffär i Malmö, plocka/köp en platta i det format du vill ha, väg den och räkna hur många du kommer att behöva till badrummet. Det är bara att multiplicera för att få en totalvikt.
För mig är det svår att säga i o m att olika kakel väger olika beroende på tjocklek och material.

Ang fogmassa och annat, gör en lista på det du tänker använda med priser från Malmö (kolla på verktyg!) och ta med, ser du att det är billigare där, är det bara att köpa.
Vi hade inte tid under den helgen att kolla precis på allt.

Ett annat ställe för er som bor på södra sida är Höör.
Där hittade vi en affär med väldigt låga priser.
Klinkers som här uppe kostar 450kr/kvm där kostade 170kr/kvm. Hemsidan har inte mycket men ni kan ta en sväng och titta i affären: www.nilform.se
Dom har vägbeskrivningen på hemsidan.
En del kommer vi att köpa där.

Om du pratar tyska här kommer några www sidor

www.maxbahr.de  
www.praktiker.de  
www.hagebau.de  
www.obi.de  
 
Lycka till lyckostar som har så nära till kontinenten  ;D

Lite senare...
Glömde säga att det finns en möbelaffär typ IKEA fast mycket bättre, flera våningar stor.

30 km från Rostock, den heter Möbelkraft, det är verkligen värt ett besök!
 
Tack för all info Sweli du är en klippa ;)
Det blir nog Tyskland och eventuellt ett besök till Höör också! Du kan väl skriva och berätta hur det har gått när ni har varit i Tyskland sen?
Förresten-behöver man betala moms eller skatt eller nåt sånt när man handlar i T-land?

 
Tack så mycket!
Det kommer vi att berätta.
Tysk moms 16% och det ska du betala ;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.