Har nyligen blivit av med ett ganska stort antal verktyg på grund av att jag slarvat med att låsa garagedörren. Är det någon idé att anmäla detta till försäkringsbolaget eller kan jag helt glömma att få någon ersättning? Var inte direkt några värstingprylar, utan mest arvegods men det kommer att svida rejält i plånboken att införskaffa nya likvärdiga. Jag har lärt mig min läxa nu och kommer se till att jag har saker och ting bakom lås och bom framöver....
 
nikasp
Usch... jag låser alltid trodde jag och kom hem till en icke låst port igår efter en dryg vecka borta...
 
ja det var rätt obehagligt att inse att bandslipen och dens kompisar inte var där jag trodde, och inte på grund av att jag råkat lägga dem på ett "smart" ställe :( bor i en liten by också så då känns det extra olustigt, då det mest sannolikt är nån i byn som tagit dem. taskigt.

kommer skaffa ett skåp som jag kan ha lås på nu, sen när jag väl har några verktyg att låsa in igen. så glömmer jag garageporten så är det i alla fall en nivå till att ta sig igenom och då kanske det inte blir lika lockande för tjuven som när saker ligger framme.
 
  • Ledsen
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Shit vad trist :(
Anmäl till fb, troligt kan du få ersättning men dock med avdrag för din drullighet att glömma låsa.
 
behöver man anmäla till polisen också?
 
Ja troligen, men börja med fb och låt dom ställa villkoren.
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
är mest trött och arg på mig själv, det här var verkligen inte en kostnad jag behövde just nu...
 
  • Ledsen
hobbs och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Ja troligen, men börja med fb och låt dom ställa villkoren.
ok tack
 
Anmäl till polisen oavsett. I bland hittar de uppenbart tjuvgods som de måste lämna till tjuvarna efter som ingen anmält det stulet. Om inte annat för statistiken.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Självklart skall du polisanmäla stölden!
Det är ju ett inbrott som du har varit utsatt för.
När du anmäler skall du ge så mycket beskrivningar så möjligt av det du blivit av med, inte bara märke o modell. Skador, märkningar, klistermärken, allt som kan ge en hint om att det är dina.
Har du riktig tur så hittas kanske några av prylarna. I bästa fall allt hos någon.
Sannolikt hittas inget, men om du inte anmäler och beskriver så gott du kan så får du garanterat inte tillbaks något.
Dessutom lär ju försäkringsbolaget kräva en polisanmälan med för att du eventuellt skall få någon ersättning.

För många år sedan fick jag tillbaks en cykel som blev stulen.
Jag hade inget ramnummer eller modell.
Men tack vare min beskrivning fick jag tillbaka den. Det var ju såklart tack vare att någon lämnat in den.
Jag beskrev specifika skador o märken på cykeln och det räckte.
 
oj, ja, svårt att komma ihåg specifika saker ur minnet bara. har inte direkt så mycket bilder på mina verktyg. men ungefärligt skick på sakerna kommer jag ju ihåg, och på några av dem är det lite hemmafixade lagningar...

tack för alla råd
 
D09
Är du säker på att du glömde låsa?

Inbrottstjuvar kan vara väldigt kreativa och har nog inga större problem med att få upp ett lås med div dyrkkit som man kan köpa hem.

Det lär spela roll när du gör anmälan om du uppger att det var låst eller inte.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Är det en liten by så vet ju säkert polisen vilka de ska titta närmare hos....
 
major_tom major_tom skrev:
Har nyligen blivit av med ett ganska stort antal verktyg på grund av att jag slarvat med att låsa garagedörren. Är det någon idé att anmäla detta till försäkringsbolaget eller kan jag helt glömma att få någon ersättning? Var inte direkt några värstingprylar, utan mest arvegods men det kommer att svida rejält i plånboken att införskaffa nya likvärdiga. Jag har lärt mig min läxa nu och kommer se till att jag har saker och ting bakom lås och bom framöver....
Tyvärr är det så på landsbyggden. Inte så stor risk för bostadsinbrott. Däremot är garage och stall riktigt drabbade här ute.
 
Polisanmäl.
Om någon granne iakttagit något och ringer polisens tipstelefon så gör polisen inget alls om stölden inte är anmäld.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.