Hej, jag och min sambo håller på och letar efter vårt första hus.

Vi har alldeles nyligen hittat ett hus som vi båda tycker om väldigt mycket. Jag bad om besiktningsprotokollet och jag har några punkter jag skulle vilja be om råd på, för att se vad jag bör göra.

En 4:a (Ej besiktningsbart)
•Vinden ej krypbar, endast mindre ytor besiktningsbara från taklucka

En 2:a (Påpekande anmärkning)
•Mikrobiella missfärgningar kan noteras på undersida takpanel på besiktningsbara ytor intill taklucka.

Det är förövrigt papptak.

Tack så mycket på förhand!
 
S
Missfärgningar kan vara ett tecken på begynnande mögel som kan bero på bristande diffusionsspärr i innertaket.
Varm fuktig rumsluft tar sig upp på vinden och kondenserar mot den kalla takpanelen. Kan också vara otätt runt takluckan om den sitter i yttertaket. Eftersom vinden inte är krypbar, går det inte heller att montera något skydd som Trygghetsvakten. https://www.trygghetsvakten.se/

Tak och vind är viktigt att kunna kontrollera, så fundera ett varv extra. Papptak behöver läggas om regelbundet ungefär vart tjugonde år. Är taket plant, så avråder jag köp.
 
S Stegatorparn skrev:
Missfärgningar kan vara ett tecken på begynnande mögel som kan bero på bristande diffusionsspärr i innertaket.
Varm fuktig rumsluft tar sig upp på vinden och kondenserar mot den kalla takpanelen. Kan också vara otätt runt takluckan om den sitter i yttertaket. Eftersom vinden inte är krypbar, går det inte heller att montera något skydd som Trygghetsvakten. [länk]

Tak och vind är viktigt att kunna kontrollera, så fundera ett varv extra. Papptak behöver läggas om regelbundet ungefär vart tjugonde år. Är taket plant, så avråder jag köp.

Det lutar lite, ett så kallat låglutande tak.

Det är bytt 2015. Fan det här är svårt.
 
S
Sker takavvattningen till en hängränna, kan det inte stå vatten på taket, men om avvattningen sker med takbrunnar med en sarg som omger taket, vill jag höja ett varningens finger.
Hade själv ett radhus byggt -75 med plant tak där smält snö satte igen takbrunnarna, vatten steg på taket och trängde in i konstruktionen.
Lagom kul att vakna med takdropp i sovrummet. :surprised:
 
S Stegatorparn skrev:
Sker takavvattningen till en hängränna, kan det inte stå vatten på taket, men om avvattningen sker med takbrunnar med en sarg som omger taket, vill jag höja ett varningens finger.
Hade själv ett radhus byggt -75 med plant tak där smält snö satte igen takbrunnarna, vatten steg på taket och trängde in i konstruktionen.
Lagom kul att vakna med takdropp i sovrummet. :surprised:
Så här ser taket ut
 
  • Flat takkonstruktion på ett tegelhus med en terrass och möbler i förgrunden under en himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Takkonstruktionen ser okej ut även om man hade önskat några grader bättre lutning, så vinden var inspekterbar.
Verkar vara fin utsikt.
 
Jag har en vind som ej går att krypa i och undersöka, det stör mig massor.
Men jag vill ha koll, vilket de flesta borde vilja, men en majoritet av alla husägare går aldrig upp på vinden ändå.

Men men, oftast kan man inte få allting.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Jag måste hålla med tidigare svar: vinden vill man väldigt gärna kunna inspektera och hålla koll på (likadant om man har hus med källare).
Missfärgningar och/eller påväxt kan vara lurigt, framförallt att hitta orsaken till problemet. I vissa fall kan det vara så enkelt som en otät lucka, i andra fall brist på diffspärr eller rentav miljön runt omkring huset som är för fuktig. Eller bristfällig ventilation i bostaden eller en kombo av dessa saker (och annat ).
Dock är påväxt på kallvindar mer en regel än ett undantag och så länge det inte det växer mer så anser jag inte det vara ett problem (dvs då kan det vara en gammal skada). MEN: för att veta att det inte växer mer behöver man kunna inspektera vinden ...

Tyvärr måste jag säga att jag aldrig skulle köpa ett hus där vind eller källare går att inspektera .

Och precis som @johd01 skriver: väldigt få husägare har koll på sin vind, vilket jag tycker är märkligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.