O
Hej,
Jag har några funderingar innan jag börjar att riva för mycket i mitt köksgolv. Kanske kan någon här ge lite tips?

Vi bor i ett hus från 1946 och i köket ligger något som ser ut som massivt ekgolv. (Kan ju även vara ett annat träslag?)
Golvet ligger i kassetter om 45x45cm med rutor om 11x11cm. Varje bit verkar vara unik och det verkar inte vara massproducerat, eller så är det en bra "kopia".
Golvet, eller delar av golvet, ligger konstigt nog limmat på masonit på furubjälklag och inte spikat.

Fråga1: Vet någon om denna typ av golv är typisk för tiden eller då huset byggdes, eller om det troligtvis är en 60-70-80-tals produkt som lagts in av en tidigare ägare?

Fråga 2: Är golvet något "unikt", eller mer av karaktären "massproducerad standardprodukt"? (Som också kan vara bra såklart.)

Fråga 3: Golvet är massivt ca 10mm och borde tåla att slipas. För att göra det mer hållbart i ett kök, vilken behandling skulle rekommenderas efter slipning?

Fråga 4: Slamkryparen...Hur brukar gamla trägolv klara vattenbuten golvvärme (med rätt famledningstempetatur)? Är det ens möjligt att få ett bra resultat om man tar upp golvet, lägger in lågbyggande vattenburet golvvärmesystem och sedan sätter tillbaka det igen? Klarar golv av denna typ värmen?

Tacksam för inspel, i detta sannolika smala ämne! :)

Mvh Massivt trägolv i kassetter, möjligt ekgolv, ca 10mm tjockt med varierande mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
Välkommen till forumet!

O Jakob - Danderyd skrev:
Golvet, eller delar av golvet, ligger konstigt nog limmat på masonit på furubjälklag och inte spikat.
Det låter som beskrivning av lamellparkett, dvs. den numera vanliga typen av parkettgolv.

1, 2. Den typen av mönsterläggning av parkettgolv var rätt populär under åtminstone 50- och 60-talet så det är möjligt att det är original. Men i så fall var det inte ett kök där från början utan någon sorts finrum.

3. Lacka kanske, det täpper väl till även skarvarna en del och det är ju de som är mest känsliga. Hårdvaxolja är väl annars mer populärt men det kräver regelbundet underhåll för att fortsätta skydda mot vatten.
 
  • Gilla
Omni-88
  • Laddar…
O
Tack för svar och dina tankar.

När jag nu lyfter på golvet lite mer så ser jag att golvet inte ett laminat utan att det utgörs enbart av ek. Varje enskilt litet "fiskben" som ingår i rutorna, består av massiva ekbitar som kan brytas loss var för sig.

Jag tror nog att det är orginal trots allt isåfall. Men lustigt att man lade in en ekparkett i ett kök. (Vet att det alltid har varit kök i detta rum.)

Jag får fundera lite.
Det vore ju kul om man kan slipa ned, behandla och därmed "återvinna" golvet.
Sedan återstår frågan om det kan tänkas klara av modern golvvärme...
 
  • Delvis upplyft ekgolv i fiskbensmönster som avslöjar underliggande konstruktion, med fokus på de massiva ekbitarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså... om du inte ska bäsa på med hundra grader i golvvärmen så lär nog eken tåla vanlig rumstemperatur. En 30 grader kan det ju lätt bli i ett kök en varm sommardag redan utan golvvärme, och vad eken har tålt medan den växte (även om den då var full med sav) kan man ju begrunda.
Det enda skulle väl vara om golvet får för sig att spricka, men det gör det när det torkar för fort, och har det legat där sen 1946 lär det nog vara så torrt som det kan bli vid det här laget.
 
  • Gilla
Omni-88
  • Laddar…
Välkommen till Bygga Hus-forumet!
Jag skulle absolut behålla golvet, tycker att det är mycket fint!

Behandling?
Slipa med 80 - 120 papper och sedan 2-komponentlack flödigt anbringad.
Och slipat med handslip, ingen stor golvslip. Men det är väl inget problem då ytan är rätt liten.

Men varför golvvärme? Är inte det overkill i ett litet kök?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.