B Bjober skrev:
Jag är lite nyfiken själv också faktiskt... frun vill ha sin Shoprider trimmad men det har inte blivit tid för något sådant än.
Jag tror dock den har en annan controller.
Större motor ligger på hyllan och verkstad finns utifall projektet blir av.
Kul att utbyta ideer och erfarenheter, så fyll tråden med info.
Vad har du för motor på hyllan?
Det största problemet just nu är att hitta en motor med höga varv (runt 3000rpm) och som sedan reduceras till 200-300rpm. De flesta motorerna som jag hittar ligger runt 3000 så det är bra, men, kan inte få ner det tillräckligt med hjälp av kuggar/kransar(?) eftersom kransen på bakaxeln skulle bli gigantisk.
På wheelchairdriver.com har jag hittat en hel del intressant angående programmering iaf.
 
Hmm , hyllan verkar ha flyttat sig... jag finner inte motorn nu . Men den finns nånstans i gömmorna. Minns jag rätt är den på runt 3-400w.Flänsmonterad. Slät axel med gängat hål tror jag.
Kommer från en batteridriven gräsklippare.
Svårast är nog om drevet är fräst i axeln på originalmotorn.
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Hmm , hyllan verkar ha flyttat sig... jag finner inte motorn nu . Men den finns nånstans i gömmorna. Minns jag rätt är den på runt 3-400w.Flänsmonterad. Slät axel med gängat hål tror jag.
Kommer från en batteridriven gräsklippare.
Svårast är nog om drevet är fräst i axeln på originalmotorn.
Det jag tänker är att om du kopplar på 3000rpm på axeln så får du massa hastighet men inget vridmomentet, men du tänkte kanske koppla på "Växellådan"?
 
Innan du gör något så kolla att du faktiskt har batteri som levererar.
Nånstans på motorkontrollern borde det stå vad den accepterar i inspänning. posta det här.

Mät sen vad batterierna har för spänning när du belastar.
Jag gissar att du har bly batteri idag?
 
F Freethefire skrev:
Det jag tänker är att om du kopplar på 3000rpm på axeln så får du massa hastighet men inget vridmomentet, men du tänkte kanske koppla på "Växellådan"?
Ja tanken var att ersätta originalmotorn och använda original transmission. Men jag har bara tittat utanpå motorerna som hastigast, har ej öppnat mot växelhuset.
Förhoppningen var att det var lösa drev som axeln kunde anpassas till.
Enda modifieringen hittills är att jag köpt 20ah lifepo4 batterier från kina. Bättre räckvidd än bly 12ah , mindre vikt samt går att snabbladda med laddaren till den större moppen.
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Innan du gör något så kolla att du faktiskt har batteri som levererar.
Nånstans på motorkontrollern borde det stå vad den accepterar i inspänning. posta det här.

Mät sen vad batterierna har för spänning när du belastar.
Jag gissar att du har bly batteri idag?
Nya blybatterier från England där jag alltid handlar sånt. 2x22ah. Controllern är en S-Drive från P&g och klarar 24v 45A. Har inte modellen i huvudet, kan kolla strax.
Under belastning sjunker spänningen någon volt, men inte jätteilla. Ska kolla när den tar i så den kryper fram, det minns jag inte.
 
Kör en Furze annars och bensinkonvertera! Då går det iaf undan!

 
A Alexn72 skrev:
Innan du gör något så kolla att du faktiskt har batteri som levererar.
Nånstans på motorkontrollern borde det stå vad den accepterar i inspänning. posta det här.

Mät sen vad batterierna har för spänning när du belastar.
Jag gissar att du har bly batteri idag?
Under normal hyfsat plan körning ligger spänningen på 25V, när den segar ner sig i uppförsbacke så mellan 23,5-24V.
Controllern är en S-Drive D51270-01.
Tack för ditt svar förresten!

Tillägg:
Motorn som sitter på heter 68ZY24-180-B
Och presterar som följer,
Rated speed 3000rpm
Rated torque 0,57 N.m
Rated current <11A

Väntar på delar till kabel för att kunna programmera om controllern.

Men en märklig sak är att enligt eloped så är motorn på 180w, när den faktiskt är 250w. Hoppas på att det går att klämma ur det sista när delarna till kabeln kommer.
 
Redigerat:
Om man skall jämföra med modellhobbyn så är 45 A ganska klent med tanke på storleken. Gällande växel så titta på en snäckväxel, de reducerar rätt bra. Och så är frågan vad det är för C-värde på batterierna, alltså hur mycket de kan leverera vid maximalt uttag. Och nej, jag håller inte på med det. Jag har bara det som latent hobby... ;)
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
F Freethefire skrev:
Under normal hyfsat plan körning ligger spänningen på 25V, när den segar ner sig i uppförsbacke så mellan 23,5-24V.
Controllern är en S-Drive D51270-01.
Tack för ditt svar förresten!
Isåfall verkar inte batterierna vara något större problem.
Försökte hitta nått om vad den klarar men kunde inte hitta något.
Om den är på 24v och ska klara 45a så är det nära 1kw. Hur varm blir motorn idag efter en seg uppförsbacke?
 
A Alexn72 skrev:
Isåfall verkar inte batterierna vara något större problem.
Försökte hitta nått om vad den klarar men kunde inte hitta något.
Om de är på 24v och ska klara 45a så är det nära 1kw. Hur varm blir motorn idag efter en seg uppförsbacke?
Inte speciellt varm, tänkte på att kolla det sist jag körde i en lång uppförsbacke.
Testade en sak nu dock, om jag mer eller mindre låser axeln bak så kommer den ingenstans, men spänningen fortsätter att sjunka. Vet inte om det är av betydelse. Känns som att det är motorn som är för klen då? Det krävs inte speciellt mycket för att spärra axeln.
 
Redigerat:
F Freethefire skrev:
Inte speciellt varm, tänkte på att kolla det sist jag körde i en lång uppförsbacke.
Testade en sak nu dock, om jag mer eller mindre låser axeln bak så kommer den ingenstans, men spänningen fortsätter att sjunka. Vet inte om det är av betydelse. Känns som att det är motorn som är för klen då? Det krävs inte speciellt mycket för att spärra axeln.
Låser helt eller bara belastar den med att bromsa. Hur lågt går spänningen?
Har du så du kan mäta vad den ger i ampere?
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Låser helt eller bara belastar den med att bromsa. Hur lågt går spänningen?
Har du så du kan mäta vad den ger i ampere?
Belastar så tungt att den stannar menade jag. Körde inte längre ner än 19-20V, vågade inte.
Jag kan ha det, vet bara inte var. Får leta lite.
 
F Freethefire skrev:
Belastar så tungt att den stannar menade jag. Körde inte längre ner än 19-20V, vågade inte.
Jag kan ha det, vet bara inte var. Får leta lite.
Det är inte säkert att controllern ger ut mer ström bara för att motorn behöver det.
så när du bromsar den så borde den strypa.
Men det får man svar på om man mäter samtidigt
 
A Alexn72 skrev:
Det är inte säkert att controllern ger ut mer ström bara för att motorn behöver det.
så när du bromsar den så borde den strypa.
Men det får man svar på om man mäter samtidigt
Nej precis! Har dessvärre ingen amperemeter hemma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.