Har tittat på ett hus som har delvis krypgrund, delvis källare.
Själv har jag ingen erfarenhet av krypgrund själv, så jag hoppas
att någon kan hjälpa mig med hur man åtgärdar fukt samt en grov
uppskattning av kostnaden.
Krypgrunden är max 20kvm och i besiktningsprotokollet kan man läsa följande:

Mindre kondensutfällningar konstaterades på grundmurars insida och bjälklagets
undersida. Förhållandet indikerar att luftfuktigheten är så pass hög att risk för
mikrobiella skador föreligger.
Rekommenderar kondensisolering grundbalkar och undersida betongbjälklag enligt
kommentarstext ovan.
Det finns kvarlämnat organiskt material, typ byggskräp etc. på mark
Rekommenderar att grunden rensas från de påväxter som noteras ovan mark och som
kan avge "mögellukt".
Risk föreligger att eventuell lukt i grunden sätter sig i konstruktionsdelar och/eller att
lukt tränger upp i bostaden. För att minska risken för lukt samt uppfuktning av grunden
på grund av markfukt kan man efter detta med fördel lägga ett singellager ovan mark
med en ovanliggande plastfolie.
Inga spår av att det förekommit inträngande fritt vatten noterades vid
besiktningstillfället.
 
Har precis samma problematik, hus med halv källare /torpargrund. Jag har börjat att riva ner befintlig trossbotten som var dålig samt städa upp under huset. inget får ligga kvar som kan mögla. Jag kommer att dränera runt huset för att få minimera ev fukt i torpargrund.

Kostnad gratis om du vill grovjobba alt säg ex 30 Kvm & 2 dagar för att riva & kanske 2 dagar för att sätta upp ny isolering samt ev utvändig dränering x tim. pengen du betalar för hjälp!

Munters har avfuktare för c.a 14 000 kr som går igång efter inställd fukt kvot! Min lösning är att nyttja befintligt pannrum som finns i halvkällaren. Med hjälp av en fukt styrd fläkt a' 2 000 kr så drar jag in den torrare luften under huset!

http://www.munters.se/homedry
 
Skall du bara städa ut, kondesisolera (frigolit) och lägga ut plast så är det "småsummor" för de 20 m2. En rulle plast ca 400 kr (räcker med halvrulle). Frigolit... ca 30-50 kr m2 skulle jag tro.

Munters känns lite överdimensionerad till dina 20 m2 och 14.000 är 14.000....

I just ditt fall hade jag nog istället funderat på en varmgrund om inte kondensisoleringen hade känts tillräcklig då. Dvs isolerat väggar, mark och bjälklag och sedan ventilera huset med frånluft genom grunden ut. Det lär bli betydligt billigare både i installation och drift samt ge varmare golv om du nu inte har golvvärme.
 
Tack för svaren,

Nu är huset i alla fall inköpt och väntar på vad min egen besiktningsman kommer att säga om det.
Verkar inte allt för jobbigt och dyrt i alla fall.
 
Varmgrund är ett bra tips när du har så liten yta. Lycka till.
 
Varmgrund är tydligen det säkraste sätt att göra en krypgrund på, men vad händer i ett fritidshus där det inte är uppvärmt stora delar av året, inga ventiler i krypgrunde borde ju vara som gjort för mögel?
 
Gardisten skrev:
Varmgrund är tydligen det säkraste sätt att göra en krypgrund på, men vad händer i ett fritidshus där det inte är uppvärmt stora delar av året, inga ventiler i krypgrunde borde ju vara som gjort för mögel?
Värms inte huset upp så är det ju ingen varmgrund och då faller nog det.
Munters homedry säljs ju även som avfuktare till fritidshus som inte värms upp.

Att varmgrund skulle vara säkrast undarar jag. Finns väl olika sätt att göra det säkert. Tex avfukta är väl säker. Själv har jag installerat avfuktare samt en hygrometer som larmar om det blir för hög fuktighet... det känns säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.