sitter och sneglar på LG 400W bifacial paneler. De kan ge ”upp till” 520W, vilket så klart låter bra.
Utan att ha räknat på det så tänker jag att man slipper montera solceller och montagesystem i all oändlighet om man väljer sådana här kontra de vanliga runt 300W. Vinst både till kostnad för montagesystem, arbetstid och givetvis takyta.

Någon som har erfarenhet av dessa bifacial paneler? Är de ens lämpliga att montera på ett tak eller ska de monteras luftigt. Behöver man något speciellt underlag för att solen ska reflekteras bättre till undersidan?
Och slutligen hur mycket effekt kan man egentligen räkna med. 520W känns som en glädjesiffra.
 
Alltså, du kan inte räkna med att de ger några 400 W om du monterar på tak, hela grejen med den effekten är att de kan tillgodogöra sig instrålning från baksidan också, dvs som reflektion från marken. Sannolikt är det en vanlig 365 W panel utan bakstycke som tar det som strålar in bakifrån också.

Har du ytan gör du bäst i att välja billigare paneler med lägre effekt. Det är inte lämpligt att producera så mycket som möjligt, utan producera lagom mycket. Cirka 1 kW / 1000 kWh/år är ett lämpligt högsta effekt/energi-förhållande. Dvs, förbrukar du 11 MWh per år är cirka 10-12 kW lagom i toppeffekt, vilket kräver runt 70 m2 tak med billiga 300 W-paneler.

Kolla gärna på solelgrossisten.se, de säljer dock endast via installatörer men har priser inkl och exkl moms och mycket manualer på hemsidan. Där kan man hitta LG-paneler på 400 W för runt 5000 eller standardpaneler på 300 W för 2000, det är en ganska stor skillnad.
 
Tack för din kommentar. Ja då vad det som jag misstänkte. För att de ska vara effektiva så behöver man ha mycket luft undertill. Tex motering som tak eller på markställning. De kostar 3300 kr inkl moms från tyskland.
Har mycket tak och försöker komma upp i 20-30kWh anläggning.
Mitt första tak har plats för 39st 2x1m paneler.

Vad tror du om Axitec AXIpremium AC-380MH istället? Då får jag 14800 kW på första taket.
https://www.axitecsolar.com/data/solarpanels_documents/DB_144zlg_mono_HC_Fs_MiA_EN_1000V_neo.pdf
Kostar dryga 2000 kr/st inkl tysk moms.
 
Vi har solcellsanläggning sedan 4 år och då kan man inte låta bli att kolla litet vad som har kommit under senare år. Axitec är inte tillverkade i Tyskland, vilket de vill att man ska tror, utan i något låglöneland i 3:e världen, tror jag. En del tillverkare i billigländer kallar sina solcellspaneler något tyskklingande namn som Müller Solar eller liknande. Varför gör det det? Givetvis för att kund ska invaggas i falsk föreställning att det är frågan om tillverkning i Tyskland med tyska löner och tysk kvalitet och noggrannhet. Som lök på laxen sätts en tysk flagga på databladet, och en tysk adress för ett försäljningskontor i Tyskland. Vi skaffade istället sant tysktillverkade solcellspaneler, nämligen fabrikat Heckert. Anledningen är att de ska hålla många långa år, och är en panel 10 % billigare men bara håller säg 5 år, då har man inget vunnit, utan istället förlorat mycket pengar. Kan bli dyrt att köpa billigt. Även andra skaffar sant tyska paneler, se bl.a http://solcellforum.18852.x6.nabble...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

Tänk på att det är inte enbart är enormt utbud på solcellspaneler, 1000-tals olika finns. Du ska också välja lämpligt montagesystem för just ditt tak. Där kan man spara mycket pengar på lämpligt montagesystem.

De effektstarka och dyra paneler som omnämns ovan i tråden, gör sig troligen bäst på markställning så att den utöver ljus framifrån även får en del ljus på baksidan.

Vi snegade också på vår tid på effektstarka paneler, men fick besinna oss efter en blick i plånboken vad som fanns där. Man ska ju kunna få vettig återbetalnigstid också, inte bara maximalt antal kWh/år från sina tak.
 
Redigerat:
Axitec känner jag inte heller till sen tidigare men sett till garantier så verkar de ju ändå ok. De har ju inte sämre garantivillkor än än andra tillverkare. Har googlat runt en del men inte hittat något negativt om dem. Tvärt om känns det som de är rätt stora tillverkare med bra rykte.

Bifacial paneler är ju ett ganska nytt koncept än så länge så oklart hur mycket extra de ger men som du säger så gör de sig säkert bättre på ett markstativ än på ett tak.
Det finns ju även halvceller som är relativt nytt. De ger lägre energiförluster och en liten effektökning samt mindre skuggkänsliga. De Axitec paneler som jag nämnde är just sådana.
 
Är tyngden på ett solcellssystem av den här storleken såpass låg att taken aldrig behöver förstärkas?
 
D Dea_34 skrev:
Är tyngden på ett solcellssystem av den här storleken såpass låg att taken aldrig behöver förstärkas?
en panel väger typ 17 kilo och är 1.5 kvm.
Blir inte mycket extra vikt för taket. Om taket inte klarar det så är något väldigt galet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.