hahalj
Ska lägga klinkers på det oisolerade betonggolvet i delar av källaren som används som tvättstuga. Behöver jag tätskikt? Typ ångspärr - folie, fuktspärr - membran.
Golvet är råbetong och har aldrig haft nån ytbeläggning tidigare.

Enligt branschregler:"Boverket anger att tvättstuga bör ha tätskikt på golv som dras upp på vägg"
Min källare har otät naturstensgrund utan nån ytbeläggning, känns väl inte helt rätt att kladda på fuktspärr upp på detta? Eller?
 
hahalj
Ah, jag svarar mig själv. Enligt BBV kap 2.1 så behöver jag inget tätskikt. Har inga ytor här med kraftig vattenbelastning.

"2.1 Undantag vid massivkonstruktioner mot mark Då golv- och väggytor utan underliggande/utvändig isolering står i direkt markkontakt och där inträngning av vatten/fukt kan förekomma, medger reglerna undantag från ovanstående krav, se figur 3 och 4. Denna frågeställning är vanlig vid renovering av äldre hus. Tätskiktets utbredning kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning, till exempel duschplats. Fördelning av ytor med, eller utan, tätskikt bedöms i det enskilda fallet beroende på konstruktionens utformning. Bedömning av byggteknisk fackman kan vara nödvändig."
 
Mitt förra hus' källare, från 20talet, klinkades fullständigt direkt på oisolerad platta. Däremot las det i tvättstuga/bad/duschrum ca 10-20 cm isolering i hörnorna precis vid murväggarna för att förhindra fukt att krypa uppåt. Det blev mycket fräscht och torrt i hela källaren.
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
Jag lade klinker på mitt mellangjutna betonggolv från 1946. Ingen isolering alls under.
Jag har en golvbrunn i mitten och har enbart lite tätmembran ca 30c runt brunnen annars inget och det fungerar hur bra som helst.
Primade betongen och lade klinkers rätt på betongen. Den var full av småsprickor lite här och där men reultatet nu 6år senare är som nytt.
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.