Jag har en garageport i stugan med oklar årsmodell men den är iaf 15-.20 år. HAr läst att fjädrarna är farliga men är inte 100 på om det är de farliga jag har. Känns lite onödigt att byta hela porten för detta. Finns det nått man kan göra?
 
  • Del av en äldre garageport, fokus på den potentiellt farliga fjädern vid sidan av porten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre garageportsfjäder monterad vid sidan av en trävägg, bredvid elkablar och nära en gul dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre mekanism för garageport med synlig fjäder och monteringsdetaljer vid en träpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan säkra fjädrarna för ett ev. fjäderbrott (som kan ge upphov till personskador), genom att montera en wire inv. i fjädrarna och fästa dess ändar i respektive fästen som fjädrarna sitter i. Se bara till att längden räcker till för fullt "utdragen" fjäder. Vid ett fjäderbrott fångas fjädern upp av wiren, dock förhindras inte portbladet att sjunka ned !
Skulle tro att denna äldre Car In port står kvar i öppet läge, med endast en fjäder efter ett fjäderbrott, går ju att testa i förväg isf !
// Dick Wilson
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
optimum
Stämmer att det är en Car in port.
Haft en sådan som jag monterade upp i garaget 1987. Nu borttagen och ersatt med motordriven port.
De fjädrarna är lite farliga men inte som de i de äldre portarna från typ 50-60 talet. De fjädrarna kan slå ihjäl folk om de släpper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.