Jag har ett förråd där det uppstått dålig lukt, och jag har konstaterat att det finns fukt, särskilt i ett hörn. Jag har öppnat väggen på några ställen och konstaterat att fukten förmodligen kommer sig av att reglarna som väggen är byggd på ligger direkt på betongplattan. Reglarna verkar vara i tryckt virke, men har troligen legat där sedan -65, och ger utslag på över 90% fukt (med en enkel fuktmätare). I övrigt verkar det vara korrekt byggt med yttervägg, vindpapp, isolering, plast och gipsskivor. Brukar hålla frostfritt i förrådet på vintern, c:a 5 grader, med en frostvakt.

Har ingen möjlighet att riva och göra om alltihop det närmaste året, så jag tänkte försöka mig på att ventilera bort det värsta i stället, och göra om på riktigt senare.

Så, nu till frågan, hur ska jag hantera ventilationen? Tidigare ägare har satt dit en paxfläkt som sedan kopplats bort. Vet ej varför. Fläkten är kopplad till ett ventilationsrör som går ut, men också har en avgrening in till garaget.

Borde jag använda det röret som frånluft (det är vid takhöjd) och ta upp en tilluftsventil någonstans? Lämpligaste vore att ha den på samma vägg som fönstret, men då kommer den ganska nära det område där det är mest fukt.

Det är i rummet märkt "kontor" problemet finns.

Någon som har en tanke om hur jag skulle kunna göra för att få bättre ventilation?
Ritning över en fastighet som visar placering av förråd med fuktproblem och avkopplade ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Det är rätt tänkt att ha frånluft från det rum/plats där luften är sämst. Luften som pumpas ut måste ju ersättas på något sätt men eventuellt räcker det med otätheter i fönster och dörrar. Dock finns risk för mer dålig lukt om det t ex börjar gå genom diverse otätheter i fuktskadad vägg, så det låter som en bra idé med en tilluftsventil som drar in uteluft direkt genom ett rör. Exakt var denna placeras borde inte ha så stor betydelse bara det blir ett visst avstånd mellan den och frånluftsventilen.
 
En sak som gör mig lite fundersam är vad som händer när frånluften från kontoret då kommer att gå ut både rakt ut, men även till viss del in i garaget beroende på den där T-kopplingen.
 
Magnus E K
Mer logiskt hade varit att fläkten satt närmast ytterväggen så att den gav frånluft i alla rummen, svårt att veta varför det är byggt som det är. Jämför man med en bostad borde det heller inte behövas en frånluftsventil i kontoret. Även om det är täta dörrar borde det räcka med en öppning in till något av rummen med frånluft.

Men jag är tyvärr ingen expert på ventilation. Jag kommer behöva skapa en egen tråd här när det är dags att förbättra ventilationen i mitt hus.
 
Nä, ventilationen i kontoret är inte helt lätt att begripa varför det är gjort som det är. Tidigare ägare har använt det som kontor, men jag har det som förråd. Förmodligen höll han varmare i rummet än vad jag gör, så kanske fuktproblemen inte märktes på samma sätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.