Hur länge räcker 6 liter när det gäller att pumpa bildäck? Bor i lägenhet och tänkte fylla tanken. Ta ut den till bilen och pumpa däcken där. Eller är 6 liters alldeles för lite för det?

Har alltid haft kompressor fast inkopplat och har aldrig tänkt på hur stor förbrukningen är när jag fyller luft i däcken. Oftast behövs däcken knappt fyllas utan det är bara 0,1-0,2 bor som behöver fyllas på varje däck. Frågan är som sagt hur långt jag kommer med 6 liter då?
 
F FRS05 skrev:
Hur länge räcker 6 liter när det gäller att pumpa bildäck? Bor i lägenhet och tänkte fylla tanken. Ta ut den till bilen och pumpa däcken där. Eller är 6 liters alldeles för lite för det?

Har alltid haft kompressor fast inkopplat och har aldrig tänkt på hur stor förbrukningen är när jag fyller luft i däcken. Oftast behövs däcken knappt fyllas utan det är bara 0,1-0,2 bor som behöver fyllas på varje däck. Frågan är som sagt hur långt jag kommer med 6 liter då?
Det räcker bra, annars kan du, som jag, köpa en sådan här och ha i bagaget.
Funkar utmärkt också,
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpumpar/minikompressor-2000028548
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det räcker bra, annars kan du, som jag, köpa en sådan här och ha i bagaget.
Funkar utmärkt också,
[länk]
Inte risk att man drar säkringen med den inkopplad?

Men tror den bärbara blir bra. Då kan jag ha den i förrådet och pumpa cykeln och pumpa däcken innan däckskifte. Finns ett uttag där med som jag kan låna gratis:D. Det borde inte bostadsbolaget gå i konkurs av i alla fall.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det räcker nog till att påfyllsjustera iallafall.

Är väl en sån här man ska ha egentligen ;)
[länk]
Ja, synd att AEG inte har en sådan. Har deras 18V soritment och det är ju samma ägare till Ryobi och AEG. Blir lite väl dyr lösning om jag ska köpa batteri, laddare och den pickan av Ryobi.
 
Det finns ju 12V-kompressor om du kan tänka dig det :)
Smidigt o ha bak i bilen om det krisar. Det tar förvisso en stund att pumpa :)
 
Härom dagen gjorde jag vad du planerar att göra med en kompressor som har 8 liters tank. Då skulle jag fylla ett platt bildäck. Den räckte till runt 1,5 bar i däcket innan kompressorn behövde köras igen.

För inte så många år sedan hade alla bensinmackar en trycktank som man fyllde på och bar med sig till sin bil för att fylla luft i däcken. Den tanken kanske är större än 6 liter. Men inte mycket. Den brukar räcka gott till små justeringar i däcken. Behöver man fylla mycket får man fylla på den mellan däcken. Detsamma lär gälla för din tilltänkta kompressor.

Om du bara skall ha den till att pumpa bildäck så skulle nog jag satsa på en 12V kompressor eller möjligen en fotpump. Tar mindre plats och fungerar oberoende av elnätet.
 
Blir nog till att jag köper denna Meec pump och så säljer jag min cykelpump. Tack för alla goda råd!
 
Fungerar, många bilar utan reservhjul har en liten 12V kompressor som standard i bilen.
Tryckmätarna är tyvärr inte så exakta så dem kan du inte lita på riktigt.
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det räcker nog till att påfyllsjustera iallafall.

Är väl en sån här man ska ha egentligen ;)
[länk]
Du som har koll... visst har Makita en sån med?
 
F
Mazen Mazen skrev:
Iaf en 10,8v
[länk]

Där ser man vad man kan göra med en gammal ”elvisp”-sticksåg..... Det är ju 18V man vill ha, har 6 batteri och två laddare i det systemet. 10,8 har jag bara det gamla ”riktiga” systemet med minibatteri, tror inte det passar här?
 
F fsn skrev:
Där ser man vad man kan göra med en gammal ”elvisp”-sticksåg..... Det är ju 18V man vill ha, har 6 batteri och två laddare i det systemet. 10,8 har jag bara det gamla ”riktiga” systemet med minibatteri, tror inte det passar här?
Nån 18v kunde iaf inte jag hitta.. Men Makita har iaf en modell, tyvärr med fel batteri std..
 
Alltgår Alltgår skrev:
Jag har en sådan här på 4 liter till renblåsning och cykel- och bil. Funkar fint. Tyst som bara den också.

[länk]
Den ser fin ut och har nog gillat den i verktygstråden. Problemet är väl att jag tycker den är lite väl dyr när den bara ska användas några gånger per år.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.