Hej!

Ägaren innan lyckades med bedriften att gjuta avloppet i garaget snett (kring 4 cm) enligt bild.

Jag använder inte avloppet. Har nu tänkt klinka hela garaget och funderar på att sätta igen eländet. Om det går att rikta upp med förhöjningsring kan det vara ett alternativ men jag vill att det ska bli bra i så fall.

Märket är Prevex. Jag hittar däremot ingen förhöjningsring? Finns det ingen ring på 5-7 cm som går att skära till själv?

I och med att armeringen är precis vid brunnen är jag inte sugen på att bila upp och göra om. Jag sätter då hellre igen avloppet.

Någon med tips på delar som funkar till denna brunn? Ett alternativ är ju även att flytspackla upp golvet och dra dit en klinkerram. Jag behöver jämna av golvet för att kunna köra stora plattor över hela. För mycket fall gör det knepigt.

I övrigt lutar betongplattan bort från huset. Ev. vatten skulle ta sig ut mot garageporten. Själva huskroppen som sitter ihop med garaget har golvet några dm högre upp. Vatten från garaget kan aldrig ta sig in i huset. Under huset är det vanlig krypgrund som har lägre nivå än den gjutna garageplattan. En blockbyggd vägg finns mellan gjutna plattan och krypgrunden.

Går det att rikta upp eländet med en förhöjningsring?

Finns det några regler för hur långt det får vara från klinkerramen ner till golvbrunnen... :)

/Henrik
 
  • Hand håller ett vattenpass vid snett gjutet avlopp i ett garagegolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingår brunnen i garagets bygglov till att börja med?
 
S Stefan1972 skrev:
Ingår brunnen i garagets bygglov till att börja med?
avloppet är inte utritat på någon ritning. Däremot är vattenutkastaren i garaget utritad. Å andra sidan är vattenutkastaren på andra sidan huset inte utritad.

Huset ligger utanför detaljplanerat område.
 
Oavsett var huset ligger så brukar vissa kommuner vara ganska petiga med just garageavlopp så du kanske skulle lyssna lite försiktigt vad det handlar om för regler. Har de smygit dit det där på eget bevåg och det finns regler om oljeavskiljare och gud vet allt så kanske det ändå är bättre att sätta det ur funktion om du ändå inte har nå behov av det.
 
Ja, vi får se hur det går. Jag hade gärna velat ha det funktionellt, å andra sidan skulle jag slippa gå och fylla på avloppet hela tiden om jag pluggade.

Vi har egen brunn och egen avloppsbrunn också. Kommunen sitter vi inte ihop med alls.
 
Fast reglerna är nog lika oavsett om man har eget avlopp eller inte. Poängen är att man helt enkelt utgår ifrån att avlopp från garage medför oljerester och dylika produkter och då har man som minsta krav en godkänd oljeavskiljare. Inte alla men många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.