Hej!
Jag håller på att lägga ett kubbgolv och undrar om det är någon som har erfarenhet av att behandla ett sådant golv med såpa? När jag har läst på så hittar jag många som rekommenderar såpa till trägolv men för just kubbgolv hittar jag ingen som har använt såpa.
Ett pågående arbete med läggning av kubbgolv med såg, dammsugare och lösa träbitar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obehandlat kubbgolv som håller på att läggas på en grå betongyta, med synliga årsringar och trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ha en trevlig dag,
Marcus
 
  • Gilla
  • Wow
lakman och 2 till
  • Laddar…
Inget svar på din fråga men undrar var du köpt det och hur konstruktionen under ser ut?
 
Jag köpte det från Tyskland, https://www.berlin-parkett.de/Gunreben-Holzpflaster-RE-Verlegeelement-Kiefer

Det limmas med parkettlim direkt på golvskivorna. Jag använde Wakol MS 260. Den köper man i Sverige för 3500kr för 18kg. Eller från Tyskland för 850kr för samma burk.

S schlump skrev:
Inget svar på din fråga men undrar var du köpt det och hur konstruktionen under ser ut?
 
  • Gilla
Perplexed och 1 till
  • Laddar…
har inte varit med om såpning av kubbgolv det vanligaste är att man naturoljar det och sedan sköter man om den med en golvträsåpa
 
Jo, just nu tänker jag ett lager vit vaxolja följt av ett lager neutral vaxolja. Sedan städning med fet linoljesåpa
 
kolla vad för underhåll det är för vaxoljan. Hårdvaxolja fungerar inte med linoljesåpa eftersom den bara lägger sig som en hinna.
 
Det får jag kolla upp. Hinna låter i och för sig kanske bra :)
 
tyvärr inte i det här fallet hinnan är sällan snygg och kan göra golvet halt.
Vill du ha en hinna för att hindra smuts/vätskor att tränga in så kan du använda hårdvaxolja däremot har det ett annat underhåll än naturoljade golv.
Min favorit när det gäller naturoljor är Faxe finns både naturell och vit. detta sköts om med golvträsåpa (även deras såpa är en favorit)
 
  • Gilla
Marcus Ludvigsson
  • Laddar…
Hade varit roligt om du hade någon bild på hur det blev till slut?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Efter mycket funderande blev det osmo hårdvaxolja. Det blev för blankt, men det var mitt eget fel. Eller, jag skyller på min fru. Första lagret av vit hårdvaxolja rollades på en kväll i pannlampans sken. Hon är lite ivrig av sig och om det målades på kvällen kunde nästa lager köras dagen därpå. Det blev inte bra så det blev två lager till för att få en jämn färg. Hittar ingen bra bild förutom direkt efter att tredje lagret lags på. Det är inte lika blankt i verkligheten.
 
  • Ett nylagt trägolv med blank yta behandlat med vit hårdvaxolja och synligt ljusreflektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Tackar!

Slipade du golvet innan oljan eller bara direkt på?
 
Slipade innan
 
  • Golvslip och dammsugare på ett trägolv under renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Med lite matta och annat som drar till sig blicken blev det helt ok
 
  • Vardagsrum på vind med trägolv, färgglad matta och vit soffa, upplyst av takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
schlump och 1 till
  • Laddar…
Det ser jättefint ut!

Hur har det fungera nu när du använt det i några år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.