Hej!

Jag och min fru har precis flyttat till kedjehus och har en liten fundering. Det är nämligen så att husen sitter ihop med garage, och våran granne har byggt en altan, inglasad med skjutdörrar och tak och fäst allt i våran fasad.
Detta gör att det låter som att det åskar så fort dom öppnar dörrarna och man hör dom väldigt tydligt när dom sitter och pratar.

Deras garage sitter som sagt ihop med huset, men inte längs hela väggen. Det är dom resterande ca 4 meterna dom har satt upp allt på. Min fråga är: Är det okej att man fäster saker och bygger så i sin grannes hus?
 
Vad har tidigare ägare godkänt när grannens uterum byggdes?
 
A AndersS skrev:
Vad har tidigare ägare godkänt när grannens uterum byggdes?
Jag vet faktiskt inte tyvärr.
 
Börja där genom att ta reda om grannen haft dialog med tidigare ägare gällande byggnationen, om det finns godkännande, etc.
Den informationen är grundläggande för fortsatt hantering om du vill gå vidare och hur du då ska agera..
Ett tips är ett inte gräva djupare i regler/lagar/etc förrän du vet de förutsättningarna, finns många trådar där man göra dessa djupdykningar utan resultat och kanske även felaktiga råd pga avsaknad av grundläggande förutsättningar. Möjligtvis kan du kolla om det finns något bygglov hos kommunen och vad den i sådant fall innehåller, bör finnas om det är en inbyggd altan.
 
Redigerat:
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Okej. Det jag tänkte mest på var om dom fick fästa direkt i våran yttervägg. Det är ju därför det låter mest med dörrarna. Annars får dom gärna ha altanen där. Men jag ska kolla med tidigare ägare osv. Tack för svar
 
Ni kan självklart också ta dialogen direkt med grannen om ni känner er redo för en sådan dialog och påtala problemen, men då hade kanske inte frågeställningen dykt upp här i forumet ;)
Du kan även kolla hur ägarförhållande gällande väggen är, ansvar på underhållet, förändring av ytmateriel, infästning, etc, vilket också är en bra grundinformation.
 
A AndersS skrev:
Ni kan självklart också ta dialogen direkt med grannen om ni känner er redo för en sådan dialog och påtala problemen, men då hade kanske inte frågeställningen dykt upp här i forumet ;)
Du kan även kolla hur ägarförhållande gällande väggen är, ansvar på underhållet, förändring av ytmateriel, infästning, etc, vilket också är en bra grundinformation.
Tack för snabba och bra svar Anders. Ska kolla upp samtliga saker mvh Fredrik
 
Jag funderar på om det inte är dags att måla om din fasad.
Jag vet inte hur tillgänglig din fasad måste vara för underhåll.
 
Ni har väl redan fått svaret . Med stor säkerhet är detta något som tidigare ägare godkänt. Det var väl helt tydligt vid er besiktning vad som gäller. Det är en fördel om en överenskommelse om bygge av detta slag är skriftlig , till exempel bör ni ha möjlighet till underhåll, men även muntligt avtal gäller. Det finns även en risk att fasaden skadas om man gör hål för att fästa tillbehör. Ni kan ju försöka prata med grannen och berätta om era besvär så kanske ni kan nå en kompromiss
 
Hej igen!

Har nu kollat med tidigare ägare och han kommer inte ihåg exakt om han godkänt något. Men han är säker på att han inte skrivit på något godkännande. Vad han och hans sambo kom ihåg så kan det ha varit så att grannarna informerade dom att dom tänkte bygga.

Sen tillkom det oxå att bygget kunde ha skett under tiden då det fortfarande var bostadsrätt. Husen blev friköpta sent 90-tal eller tidigt 2000-tal. Frågan är dock om dom kollat med föreningen och fått godkännande därifrån, och om det ändrar dagens läge med lov när det nu är friköpt?

Med vänlig hälsning, Fredrik
 
Med de förutsättningarna så ska du starta en dialog med grannen.
"kanske byggt när det var brf, tidigare ägare hade nog fått info, tjugo år gammalt".
Spontant så har tidigare ägare muntligt godkänt men vill idag inte fullt ut stå för det.
Så det finns nog inte så mycket så mycket annat du kan göra nu än att kontakta grannen.
Kanske börja med frågan vem som ansvarar för väggen och underhåll. Sedan om det går att montera dämpare på dörren, osv.
Definitivt skapa en bra dialog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.