Nån som har erfarenhet av vad som finns på marknaden nu (2019)? Hittar inga färska trådar...

Behovet är till landstället där vi har aldeles för mycket ris att ta om hand och det blir sällan av att elda och den gamla kompostkvarnen tar för lång tid. Tar ofta ner ett par träd per år så rishögen bara växer... Har sneglat på bensindrivna flismaskiner, men har ingen koll på vad som är bra eller inte? Kan också tänka mig en kraftfull el-driven för den delen också.
 
Jac har en flishugg i 20'000 klassen (kinamaskin som heter ES-2000) och den funkade bra ca 30-40h, nu är det lite obalans någonstans, har ej haft tid att undersöka. Ska byta ut lagrena till bättre grejer, kan vara dem.

Den har funkat bra upp till 50-60mm, även om den klarar mer. Men då får man jobba lite själv med att trycka på.
Den går riktigt bra i färskt lövträd, asp gick som smör bl.a.
Körde senare lite hårdare träd som torkat endel, och då studsar set väldigt om man måste mata på manuellt, vilket känns i armarna!

Ska man jobba professionellt så är det uppåt 100'000 maskinerna kostar.
 
C
Som @mackan_kal noterar så sticker prislappen rejält när man tar steget från konsument till proffsgrejor. Kan vara j-kligt svårt att motivera priset om maskinen inte genererar någon avkastning utöver tidsbesparingen.
Du har ingen i närheten som flisar som du kan köra riset till? Eller kanske till och med få det upphämtat.
 
D09
Finns det ingen kraftig maskin att hyra? :)
 
Vi hyrde en rejäl pryl på Bauhaus häromsistens.
 
Har en sån här: https://woodlandmills.se/product/wc88-8-pto-wood-chipper/

Fast den kräver ju en traktor också ;)

Åtar mig jobb att flisa åt andra, men du verkar bo lite långt bort för att det ska vara realistiskt.

Traktor med monterad flishugg parkerad på en gräsbevuxen yta omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Andreas
 
Jag suktar även jag efter en ”riktig” flis men de kostar som sagt mycket flis...Har du testat en riktigt bra ”vanlig” kompostkvarn? Jag har 2 st Bosch AXT 2200 HP valskvarnar (ena köptes som reservdelsmaskin men det var inte nåt fel på den....) och de tar pinnar upp till 30-40mm. Större än så klipper jag i bitar med grensaxen och eldar i spisen. Jag har lånat ut kvarnen till svärföräldrarna som var skeptiska i början men helt lyriska efter en stund. De drar ner och maler kvistarna i ett behagligt tempo och har man en stående samtidigt som man jobbar med annat så får man mycket gjort. Kan vara värt att prova innan du köper dyra kinamaskiner med bensinmotor. Ser de ibland på blocket för nån tusenlapp och det är de lätt värda. Kan tillägga att jag hade en beökare som testat Stigas valskvarn och han var otroligt imponerad av skillnaden mellan två till utseendet lika produkter, Bosch givetvis mycket bättre.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
Hoppa till 2.44 om du vill slippa mitt surr o se kvarnen jobba.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Håller med om AXT:n. Har en identisk 2200 och har använt till rätt stora mängder grenar. Valsmekaniken är riktigt smart. Grenar av rönn som har torkat någon vecka eller längre gillar den dock inte.
 
C
Vi har en Bosch AXT 25 TC sen rätt många år tillbaka. Vet inte hur den står sig mot 2200:an, men enligt specen tar den 230 kg/h vs. 2200:ans 90 kg/h. Den har förvisso fått tugga i sig riset från ett antal trädfällningar, men det är en väääldigt tidskrävande process, så jag får bilden av att den inte uppfyller TS förväntningar. Den går inte alls att jämföra med även de minsta "riktiga" flismaskinerna.
 
C cpalm skrev:
Vi har en Bosch AXT 25 TC sen rätt många år tillbaka. Vet inte hur den står sig mot 2200:an, men enligt specen tar den 230 kg/h vs. 2200:ans 90 kg/h. Den har förvisso fått tugga i sig riset från ett antal trädfällningar, men det är en väääldigt tidskrävande process, så jag får bilden av att den inte uppfyller TS förväntningar. Den går inte alls att jämföra med även de minsta "riktiga" flismaskinerna.
Det är mycket möjligt men de är bättre än vad många tror och rätt billigt och enkelt att testa innan man går på det grova artilleriet. Tror det finns de som hyr ut såna på hygglo för nån hundring per dag.
 
Har en AXT 25 TC också och är ganska imponerad av kapaciteten för att vara en billig konsument maskin, men det går fruktansvärt långsamt jämfört med en "riktig" flismaskin. Ska man ta hand om riset från stora träd tycker jag man ska hyra en större maskin (eller köpa om det är ofta). För lite beskärning av fruktträd funkar en TC utmärkt. För att ta det småttigaste är varken flistuggen eller TC:n något vidare, utan då funkar nog en valskvarn eller liknande bäst.

Man behöver alltså minst 3 maskiner ;)

/Andreas
 
Jo vi har en eldriven valsmaskin som är riktigt bra. Men den förslår inte riktigt med de mängder ris vi har här ute. Jag skulle liksom vilja åt nåt som kanske dubblar kapaciteten utan att ruinera oss. När jag googlade runt lite så hittade jag några bensindrivna maskiner för under 10tkr, typ en sån här https://www.hemfint.se/flismaskin-7...EJ5imDZoY1eHJCShmt7fPEHBSGbtC9vhoCqo0QAvD_BwE

Men det kanske är smartare att köpa flera elmaskiner som man vet är bra.
 
H
engs
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Håller med om AXT:n. Har en identisk 2200 och har använt till rätt stora mängder grenar. Valsmekaniken är riktigt smart. Grenar av rönn som har torkat någon vecka eller längre gillar den dock inte.
P Pappanille skrev:
Jag har 2 st Bosch AXT 2200 HP valskvarnar (ena köptes som reservdelsmaskin men det var inte nåt fel på den....) och de tar pinnar upp till 30-40mm. Större än så klipper jag i bitar med grensaxen och eldar i spisen.

Någon som vet om "Bosch AXT Rapid 2200" är samma som den AXT 2200 ni pratar om? Eller är det två olika maskiner.
Rapid 2200 ligger bra i pris nu hos nån som nog inte vill ha de på lager över vintern skulle jag tro, men ser ni pratar om valskvarnar och beskrivningen på denna ser det ut att vara knivar vilket får mig att tveka på om det är samma maskin om den heter "rapid" https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4767367

Bosch verkar bara lista tre större maskiner men nämner att "Rapid-kvarnarna är till för grönt och mjukt trädgårdsavfall"
https://www.bosch-garden.com/se/sv/traedgårdsredskap/traedgårdsmaskiner/kompostkvarn-199967.jsp

Edit: Hittade precis detta, så antar "rapid" är en efterföljare och den ni har med vals inte finns att köpa ny längre...
"The old version ( cutting screw) was good but this revolving blade design is ................well garbage"
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.