Jag har en uteplats som är gjuten in mot fasaden på huset. Jag har börjat riva den eftersom panelen ruttnar innanför den. Hittills med spett och slägga. Men det är jobbigt och jag tänkte hyra en bilmaskin i stället. På exempelvis Bauhaus kan man hyra bilningshammare 11, 18 eller 30 kg. Är någon av dem rätt maskin för jobbet? Det är inte en homogen kaka, utan det är tegel varvat med betong av växlande kvalitet. Bitvis ganska hård och bitvis porös.

Rivningsarbete på en uteplats med murbruk, tegelskärvor och en spett vid en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riven uteplats med synliga tegelstenar och betongrester vid en husfasad med skadad panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
30 kg maskin blir nog rätt lagom, 11 är definitivt för liten.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
30kg om du klarar av att hantera den.
 
I beskrivningen till 30 kg varianten står:
Bilningshammare för krävande rivnings- och brytarbeten, t.ex. uppbrytning av gator, armerad betong och betonggrunder.

I beskrivningen till 18 kg varianten står:
Bilningshammaren 18 kg med sexkantchuck har ett inställbart och vridbart handtag. Idealisk för tyngre rivningsarbeten, t.ex. utbrytning av (betong)golv.

För mig låter den senare beskrivningen närmast det jag skall göra. Visserligen är det ingen stor prisskillnad. Men det är ju inte alltid som större innebär bättre.
 
Jag skulle kört på 18 i det här fallet.
30 kommer bara bli tungt och otympligt.
 
18 el 30 med bredmjesel och spadmejsel om det finns.
Tung är bättre, mindre kämpande när den tynger sig själv.
 
Jag brukar alltid förespråka stora bilmaskiner, men här är en 30 kg definitivt alldeles för överdrivet. Klarar man att riva något med spett och slägga så är det ett ganska bra tecken på att ingen vidare stor bilmaskin krävs för att utföra samma jobb.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jag satsade på 18 kg. Det fanns partier där det möjligen underlättat med en större. Men den tunga biten var ändå att skyffla upp det bortbilade. När man kom ner till en undre gjutning blev det tvärt hårdare. Den är knappt skadad. Det bortbilade är en salig blandning av fasadtegel, måttligt hållfast betong, kakelskärvor, lecablock lättbetong och fogmassa. Han tycks ha funnit det enklare att gjuta in sitt skräp än att ta det till tippen.

Rivningsavfall och bortbilade delar av ett byggprojekt utanför en husvägg, inkluderar fasadtegel och betongrest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hög av rivningsavfall bestående av blandade byggmaterial som tegel, betong, kakelskärvor och lättbetong vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
Jag håller på att gräva djupare och kommer att hyra maskinen en gång till. Det finns olika bredd på mejslar. När är det bättre med bredare respektive smalare? Jag tog bara en bred sist.

Så här fin är bärlinan.
Skadad bärlina med frilagd och rötskadad trästruktur vid husgrund med grus och spillror runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag skrev att han göt in sitt skräp hade jag ännu inte hittat några ingjutna hushållssopor. Men det kom fram senare. Förpackningar för snabbmat, plastkassar från Willys, snusdosor, cigarettpaket med mera. Det positiva kan väl anses vara att det sannolikt gjort det hela mindre jobbigt att riva.
Grävplats med ingjutna hushållssopor som en tom snabbmatsförpackning, snusdosor, plastkassar och cigarettpaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läste en artikel om en som hittade sin mamma ingjuten under en pool...
 
L largab skrev:
Läste en artikel om en som hittade sin mamma ingjuten under en pool...
Det finns alltid dem som har det värre. Framgick det av artikeln om han använde bredmejsel eller spadmejsel?
 
  • Gilla
Lemon King och 3 till
  • Laddar…
Ju hårdare material ju smalare mejsel.
 
Detta var en lite solidare platta. Jag är inte säker på att all denna armering varit nödvändig. Här hade det nog varit en fördel med 30 kg maskinen.
Betongplatta med kraftig armering som delvis är uppbruten intill husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.