Det jag menar är att grundmuren är en vägg som bara transporterar ner lasten djupare i marken, men det är cellplastens tryckhållfasthet som var problemet i ursprungsfrågan. Inte hur djupt ner cellplasten ligger. Så med samma bredd på sulan spelar det ingen roll om plattan ligger direkt på sulan eller om det finns en grundmur mellan plattan och sulan. Där det kan vara positivt är om du har höga punktlaster från pelare, då sprider grundmuren ut lasten på en större sträcka, men här handlade frågan om lättbetongväggar och inte pelare.

Sen om jag fattade det rätt så hade du inte ens cellplast under din grundmur. Då är det ju självklart att du inte har problem med ihopsjunken cellplast eftersom den inte ens finns.
 
Såhär menade jag att man kunde göra, för att inte få problem med plattan, som var TS fråga.

Ritning av en byggkonstruktion med detaljer för att undvika problem med betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
X xLnT skrev:
Såhär menade jag att man kunde göra, för att inte få problem med plattan, som var TS fråga.

[bild]
Ja ta bort cellplasten under sulan är en lösning (den du visar), en annan lösning är att gå upp till en XPS eller cellglas som klarar långtidslasten och använda lösningen i trådstarten vilken är mer lättbyggd och kräver inte lika djup schakt.
 
W witten skrev:
Ja ta bort cellplasten under sulan är en lösning (den du visar), en annan lösning är att gå upp till en XPS eller cellglas som klarar långtidslasten och använda lösningen i trådstarten vilken är mer lättbyggd och kräver inte lika djup schakt.
Vi har nivåskillnader på tomten (100cm), därav denna lösningen. Sen känns det bättre med riktig betong istället för lite cellplast och lite tunn beläggning fiberarmerad betong.

Men jag blev nyfiken på när man har cellplast under sulan, vart har du sett att man gör så nånstans?
 
X xLnT skrev:
Vi har nivåskillnader på tomten (100cm), därav denna lösningen. Sen känns det bättre med riktig betong istället för lite cellplast och lite tunn beläggning fiberarmerad betong.

Men jag blev nyfiken på när man har cellplast under sulan, vart har du sett att man gör så nånstans?
Det har man under kantbalken på i princip alla villaplattor. Lasten och bredden på kantbalken styr vilken kvalitet som behövs.
 
W witten skrev:
Det har man under kantbalken på i princip alla villaplattor. Lasten och bredden på kantbalken styr vilken kvalitet som behövs.
Ja, under kantbalk finns det såklart cellplast, men du skrev ju under sula?
Vilka kantelement har XPS, är det vanligt?
 
Nej jag har aldrig sett ett färdigt kantelement med XPS, bara EPS.
 
Jackon har ett element som heter ”Siroc® IsoMax” som har XPS under den yttre balken
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Jag är ingen byggare men jag tror ni jämför äpplen med päron. Vilket byggsätt man använder beror nog mycket på typ av hus och vikt. Ingen större vits med en grund som klarar ett mindre trevåningshus om man bara bygger en lätt enplanare. så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.