Hej,
Jag undrar lite över Nexas trådlösa dosdimmers. Jag har fram till nu använt mig av Eltakos trådlösa dimmers som dimrar hela vägen ned till 0.

A) Dimrar Nexas produkter också hela vägen ned till 0?

Jag blev lite tveksam när jag tittade på dessa produkter:
1) http://www.nexa.se/vara-produkter/zwaveprodukter/dosdimmer-zv9101
Här står 40 - 400 W. Innebär det att den endast dimrar ned till 40W?

2) http://www.nexa.se/vara-produkter/zwaveprodukter/ad146-inbyggnadsmottagare-dimmer
Här står inget om nedre gräns.

B) Mina Eltako-dimmrar börjar nu ge upp efter nio års användande, hur är det med Nexas produkter vad gäller hållbarheten?

Tacksam för några kommentarer kring dessa frågor av er som är insatta eller använder / har använt sig av Nerxas produkter.
 
Oklart vad dom menar med max. belastning 40-400 W för resistiv belastning.
En minsta belastning brukar vara aktuellt när dimmern ansluts utan neutralledare och enbart i serie med fas/tändtråd.

Detta har inget med själva dimområdet (ljusstyrka) på ansluten ljuskälla.
 
Tack etompau,

I ett rum har jag ersatt mina 50W halogen-spottar i taket med led-spottar som dimras på samma sätt som halogenerna.
Innebär minsta resistiv belastning 40W att led-spottarna måste komma upp till 40W totalt för att kunna dimmras eller gäller detta bara om de ansluts utan neutralledare?
 
Spottarna har alltid en fas- och neutralledare.
I vissa fall kräver dimmern en minsta belastning för korrekt funktion (som jag beskrev tidigare).
Jag tycker Nexa borde förklara vad dom menar med 40-400 W, det låter som det är något fel i manualen. 40 W (eller 20 W) är idag en ganska hög belastning för led-ljuskällor.

Du skrev tidigare att du hade Eltakos dimrar. Har du behöv av fjärrstyrning via Z-wave? Om inte så finns det andra dos-dimrar att välja på.
Inte sällan kommer fabrikatet Plejd på tal, jag ser att deras dimmer är specad för 0 - 100/200 VA.
 
Idag har jag en mix av dimmrar, några är trådlösa styrda med Eltako-vippor, andra är kopplade med klassisk återfjädrande tryckknapp, alla använder neutralledare.

De med återfjädrande tryckknapp är frustrerande för våra gäster som besöker badrummet.:)
Anledningen till att jag tittar på Nexa är att jag hittade denna sändare som skulle vara perfekt då vi har en EljoTrend-ram där.
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/sandare/wt

Har du andra intressanta alternativ så lyssnar jag gärna.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
[länk]
Det står ju 4-200W LED?
Det borde väl funka?
Men mina led-spottar dimras ju med samma last som halogenerna. Det är till och med så att dessa spottar går att blanda med vanliga halogener.
 
Raceman Raceman skrev:
De med återfjädrande tryckknapp är frustrerande för våra gäster som besöker badrummet.:)
Anledningen till att jag tittar på Nexa är att jag hittade denna sändare som skulle vara perfekt då vi har en EljoTrend-ram där.
[länk]
Om vanlig återfjädrande är frustrerande, så ska du inte ens prova med nexas trådlösa.
Vi hade det en kort period, helt odugligt, man får hålla en kurs för alla som eventuellt ska använda dimmern, och ha gott om tid.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om vanlig återfjädrande är frustrerande, så ska du inte ens prova med nexas trådlösa.
Vi hade det en kort period, helt odugligt, man får hålla en kurs för alla som eventuellt ska använda dimmern, och ha gott om tid.
Ha, Ha, bra feedback. Vad skaffade du istället?
 
etompau tipsade ju om Plejd. Någon som har erfarenhet om dessa?
 
Raceman Raceman skrev:
Ha, Ha, bra feedback. Vad skaffade du istället?
Plejd med vridadapter, funkar klockrent.
 
Raceman Raceman skrev:
etompau tipsade ju om Plejd. Någon som har erfarenhet om dessa?
Plejd är grymma, har både med vridadapter och med tryckknapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.