Hej!

Rookie strikes again, och vi har riktiga meningsskiljaktigheter här hemma!

Vi har tjusigt nog placerat den nya diskbänken vid ett fönster (yey!). Och även om vi modifierat höjden på det nya köket har vi en sänkning till fönstret, som vi kommer luta mot diskbänken och stjäla lite av fönsterbrädan. MEN!

Hur vattensäkrar vi mot diskbänken, sidor och ner mot fönster bäst? Vi kommer kakla runt hela insidan av fönstret, men skulle vara nice att ha något som håller tätt under.

Jag är mest nojig för springan mellan diskbänk och vägg, där jag ser framför mig att det kommer småsippra ner vatten. Vill spärra och lägga något upp efter kanten mot diskbänken där.

Min sambo är nojig över att ”stänga in” vattnet och tycker vi ska hålla den biten ”öppen” så att ev vatten kan ta sig ner där - och inte leta sig ut mot sidor eller nedre kanten av fönstret.

Vadan göra?
 
  • Närbild på springan mellan en rostfri diskbänk och ett fönsters nedsänkta bräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vit fönsterbräda nära en diskbänk med en märkbar springa där vattentätning är en fråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt.1
- Smörj in bakkanten på bänkskivan med silikon(den som har öppet spån).
- Lägg en eklist/vitmålad trälist bakom skivan (typ golvlist)
Låt den sticka upp ca 10 mm
- skruva/limma fast den in i bänkskiva och plåt
- Lägg sedan en fog mot listen

Alt.2
Kapa till en skiva av melaminbelagd spånskiva/måladfuru/ek etc och låt den fylla upp hela utrymmet bakom bänkskivan
- låt den sticka upp ca 10 mm
- foga sidor och mot bänkskiva
 
Men hur tänker jag med lutning och ev vatten som står stilla mot diskbänken eller sidorna, kanten mot fönstret? Tänker såklart att den ska luta mot diskbänken. Men vi kommer kanske inte upp till höjden på själva diskbänken.

Alltså. Vad vi oroar oss för är att det blir en liten kant mot diskbänken där vatten kan samlas. Täta under det, eller ”lämna öppet” så vatten tar sig ner?
 
Hellre att det samlas så man kan se det tänker jag . Rinner det bakom så lär det ju gå in i spånskivan och eventuell masonite på stommarna
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fönstren öppnas ju ändå utåt så jag tycker ni kan gå så pass högt att det blir lutning huvudsaken är att det inte ser fult ut utifrån, ska fönstren bytas inom en snar framtid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.