Jag har penslat på ett lager av Osmo's hårdvaxolja Acacia för att göra bänkskivan i ek lite mörkare. Jag tycker dock det fungerade dåligt med den pensel jag blev rekommenderad att använda i butiken. Oljan var tunn när man hällde ut den på bänken men blev snabbt klibbig och lite krånglig när man penslade ut den i ett tunt lager. Nu har det blivit lite mörka/svarta ränder/märken här och där av oljan från penslingen, alltså inte mörka nyanser skapade av bordsskivan under. Finns det något jag kan göra för att få bort dessa ränder/fläckar innan jag lägger på ett andra lager? Vad är bäst att applicera denna hårdvaxolja med därefter, är det roller, pads eller trasa?
 
Jag brukar använda den fina sidan på en disksvamp. Det ska strykas på så tunnt du bara kan så att hälla ut det på bänkskivan känns inte bra.
Kan du lägga upp en bild?
 
Känns som du fått konstiga instruktioner om du hällt ut oljan.

Som ovan sa så använd baksidan av disksvamp eller som jag fick rekommendation av i färghandeln, ett ark som var lite grövre struktur än disksvamp men man kunde riva av hur stor bit man behövde
 
Det står ju även på burken och deras hemsida att pensel ska/kan användas. jag hällde ju bara ut jättelite åt gången och penslade ut hårdvaxoljan så klart, tog oftast lite på penseln från den lilla oljan jag hällt ut och penslade så tunt jag kunde. Men var nog för det är svårt att rubba in oljan och få ett tunt homogent lager med en pensel det blivit lite för tjockt/koncentrerat på några stället och istället blivit svarta sträck eller prickar av själva oljan. på övrig yta ser det bra ut och har torkat över natten. Må hända lagret är för tjockt egentligen men blir kabnske bra med en supertunt lager på som jag rubbar in med svamp eller liknande. Frågan bara om jag kan få bort färgningarna på något bra vis men något bra hjälpmedel utan att sabba allt så man måste börja om..
 
Har tittat lite närmare nu och känt med fingret. Det är brunare streck och prickar i samma nyans som oljan (men brunare för den är mer koncentrerad) på några ställen och oftast känner jag att det är lite knottrigt där, dvs det är antingen någon rensning från penslingen, nåt smuts eller nåt som oljan samlats runt som t ex ett strå från penseln som lossnat. Jag tror inte att det är trä´t som rest sig, ser inte så ut. men andra ord kan jag antagligen slip bort det mesta med andra ord. Då till frågan, på de ofärgade hårdvaxoljorna står det att man ska mellanslipa mellan lagren med Abralon 500, mentor inget om det på denna färgade olja, varför? Är det något vara att slipa den om man ända ska på med ett tunt lager till (med duk denna gången)..?
 
Vågar inte säga vad du ska göra men jag hade provat att slipa lätt och se om du kan få bort det värsta.
 
Jag drog ett lager på resten av bänkytorna nu med tygtrasa, vilken jävla skillnad. Supertunt lager, bara torka bort överflöd. Men man läre väl på med ett par lager till minst har jag en känsla av. Ska höra och se om man kan dra lite Abralon p500 eller nåt på delen jag penslade.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
En fråga. Efter första lagret lagt med tygtrasa så ser det jättefint ut, det är någon fläck som dragit in mer än andra områden. Hur korrigerar man detta lättast i lager två så det inte blir fortsatt områden med mindre olja än omkringliggande yta?
 
M Mattias E Svensson skrev:
En fråga. Efter första lagret lagt med tygtrasa så ser det jättefint ut, det är någon fläck som dragit in mer än andra områden. Hur korrigerar man detta lättast i lager två så det inte blir fortsatt områden med mindre olja än omkringliggande yta?
Jag brukar låta det va lite mer olja på dom punkterna som dragit in mer, men det är en balansgång mellan för mycket och perfekt, så det är bara att testa dig fram.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.