12 076 läst · 13 svar
12k läst
13 svar
Omläggning av flytande spånskiva/cellplastgolv på betongplatta
Hej, första inlägget här. Ledsen om det blir lite långt, hoppa till alternativen för snabbläsning.
Hade tanke på att riva ut plastmattan i ett rum för att lägga klickgolv på men det visade sig att rummet i stor grad är skadat av kattkiss så det blev mer omfattande än tänkt. Bland annat har jag sågat av nederdelen på all vägg-gips.
Hela undergolvet blev jag tvungen att bryta upp och det består då förutom av plastmattan högst upp utav golvspånskiva, cellplast (av frigolittyp), plast/fuktspärr och sen betongplattan. Jag antar att betongplattan är oisolerad då huset är byggt i början av 80-talet och att cellplasten är 70mm tjock.
Frågan är då om man ska kopiera exakt samma byggnadsteknik vid återuppbyggnaden av golvet eller om det finns bättre sätt att göra det på nu 35 år senare. Rummets alla väggstommar går helt ner till betongplattan så cellplasten är helt individuell för just det här rummet. Även den undre fuktspärrs-plasten är egen för rummet och är gjort som ett badkar och fäst i gipsskivorna. Man har även knölat in lite glasfiberull i utrymmet mellan cellplasten och syllen, innanför plasten. Se bilden för detaljer:
Jag har inte kapat av nederdelen av gipsen på bilden än.
Mina alternativ:
1. Man kopierar den gamla lösningen och då ser jag egentligen bara ett problem, den gamla cellplasten hade försänkta trä-"reglar" på 22x22 mm som spånskivorna vara limmade och spikade i, jag kan inte hitta att man kan köpa cellplast med varken inbyggda träreglar eller kanaler för sådana. Funkar det att göra spånskivorna helt flytande ovanpå cellplasten eller kommer det svikta i rummets kanter? känns lite konstigt att ha flytande cellplast, flytande spånskiva och sen flytande klickgolv på det.
2. Man gör på nytt/rätt sätt, men vad är det? ska man lägga 70mm höga reglar på fuktspärren och sen isolering (cellplast eller glasfiberull?) mellan dom? kanske limma ihop allt.
Innerväggarna saknar för övrigt helt isolering, är det verkligen normalt? trodde man alltid hade det för ljuddämpning. Kan ihåliga väggar ha någon funktion för ventilation av betongplattan? att man förstör det hela om man passar på att knöla in isolering underifrån i väggarna?
Hade tanke på att riva ut plastmattan i ett rum för att lägga klickgolv på men det visade sig att rummet i stor grad är skadat av kattkiss så det blev mer omfattande än tänkt. Bland annat har jag sågat av nederdelen på all vägg-gips.
Hela undergolvet blev jag tvungen att bryta upp och det består då förutom av plastmattan högst upp utav golvspånskiva, cellplast (av frigolittyp), plast/fuktspärr och sen betongplattan. Jag antar att betongplattan är oisolerad då huset är byggt i början av 80-talet och att cellplasten är 70mm tjock.
Frågan är då om man ska kopiera exakt samma byggnadsteknik vid återuppbyggnaden av golvet eller om det finns bättre sätt att göra det på nu 35 år senare. Rummets alla väggstommar går helt ner till betongplattan så cellplasten är helt individuell för just det här rummet. Även den undre fuktspärrs-plasten är egen för rummet och är gjort som ett badkar och fäst i gipsskivorna. Man har även knölat in lite glasfiberull i utrymmet mellan cellplasten och syllen, innanför plasten. Se bilden för detaljer:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte kapat av nederdelen av gipsen på bilden än.
Mina alternativ:
1. Man kopierar den gamla lösningen och då ser jag egentligen bara ett problem, den gamla cellplasten hade försänkta trä-"reglar" på 22x22 mm som spånskivorna vara limmade och spikade i, jag kan inte hitta att man kan köpa cellplast med varken inbyggda träreglar eller kanaler för sådana. Funkar det att göra spånskivorna helt flytande ovanpå cellplasten eller kommer det svikta i rummets kanter? känns lite konstigt att ha flytande cellplast, flytande spånskiva och sen flytande klickgolv på det.
2. Man gör på nytt/rätt sätt, men vad är det? ska man lägga 70mm höga reglar på fuktspärren och sen isolering (cellplast eller glasfiberull?) mellan dom? kanske limma ihop allt.
Innerväggarna saknar för övrigt helt isolering, är det verkligen normalt? trodde man alltid hade det för ljuddämpning. Kan ihåliga väggar ha någon funktion för ventilation av betongplattan? att man förstör det hela om man passar på att knöla in isolering underifrån i väggarna?
jag har btg-golv+ plast+70mm frigolit+lumppapp+22 mm golvspån (inget trä)
se till att betonggolvet är plant och limma ihop skivorna rejält med lim snåla inte med limmet
normalt har man ingen isolering i innerväggar , ibland kan det vara att de isolerar wc-väggarna
vanlig isolering har ingen större ljuddämpande effekt
väggarna har ingen funktion för ventilation btg-plattan , där bör ligga en remsa plast under väggarna eller gummiremsa
se till att betonggolvet är plant och limma ihop skivorna rejält med lim snåla inte med limmet
normalt har man ingen isolering i innerväggar , ibland kan det vara att de isolerar wc-väggarna
vanlig isolering har ingen större ljuddämpande effekt
väggarna har ingen funktion för ventilation btg-plattan , där bör ligga en remsa plast under väggarna eller gummiremsa
Det verkar vara ett lager flytspackel eller liknande inne i rummet så det borde vara slätt och plant, då lägger jag frigolit och spånskivor löst bara då.
Jag kan inte se att det ligger något mellan väggarnas nedre regel (syll?) och plattan men det var väl heller inte så förekommande vid tidpunkten när huset byggdes vad jag förstår. Inget jag kan ge mig på att lägga till heller utan att riva upp hela huset och jag kan inte se eller lukta mig till att de skulle vara dåliga.
Då skiter jag i isolering i väggarna, har ändå inte störts av lyhördhet så det är egentligen inget problem.
Jag kan inte se att det ligger något mellan väggarnas nedre regel (syll?) och plattan men det var väl heller inte så förekommande vid tidpunkten när huset byggdes vad jag förstår. Inget jag kan ge mig på att lägga till heller utan att riva upp hela huset och jag kan inte se eller lukta mig till att de skulle vara dåliga.
Då skiter jag i isolering i väggarna, har ändå inte störts av lyhördhet så det är egentligen inget problem.
ser det bra ut vid syllarna så är där ingen anledning att göra något ,när jag byggde 1981 så låg frigoliten ovanpå btg ,när grannen byggde 1982 så la de frigoliten under btg (båda nordisk trähus)
tänk på att lämna 7-8 mm mellanrum mellan golvspånen och väggarna
tänk på att lämna 7-8 mm mellanrum mellan golvspånen och väggarna
Hej
Skulle återkommit med mitt val och resultat såklart, så att andra kan få hjälp.
Jag körde på tergos förslag här i tråden och la att flytande men i övrigt i princip en kopia av det gamla. Det var så pass skadat att jag la om allt ovanför betongen, så här blev genomskärningen av golvet efter allt var klart:
Det som skiljer från originallösningen är alltså att det inte ligger försänkta "reglar" i cellplasten men jag har istället lumppapp som borde förhindra knarr om det kanske var reglarnas funktion.
Är inte cellplasten skadad finns det väl ingen anledning att byta ut den skulle jag tycka men jag är ingen expert. För mig blev det tvunget och det var en helt del jobb att få det bra, kan du så skippa det. Jag hade vattenledningar för både element och dricksvatten ovanpå plattan rätt igenom rummet och längs med en vägg så jag var tvungen att skära ut långa urgröpningar/fåror i undersidan av cellplasten. Även ytterväggen hade stora vinkeljärn och bultar ner i plattan som krävde urholkningar av cellplasten.
Eventuellt skulle ju en vägg kunna vara byggd efter golvet och då blir det svårare med att byta ut spånskivor och cellplast.
Bara att fråga om det är något speciellt moment du undrar över. Tror jag har lite bilder med om det är intressant.
Skulle återkommit med mitt val och resultat såklart, så att andra kan få hjälp.
Jag körde på tergos förslag här i tråden och la att flytande men i övrigt i princip en kopia av det gamla. Det var så pass skadat att jag la om allt ovanför betongen, så här blev genomskärningen av golvet efter allt var klart:
- Klickgolv (la Pergo vinyl)
- Golvunderlägg
- Spånskiva 22mm
- Lumppapp
- Cellplast 70mm (valde frigolittyp/EPS som den gamla sorten var) + drevremsa/glasfiberisolering runt om
- Åldersbeständig byggfolie (tejpade skarvar och uppvikta kanter runt om)
- Betongplatta
Det som skiljer från originallösningen är alltså att det inte ligger försänkta "reglar" i cellplasten men jag har istället lumppapp som borde förhindra knarr om det kanske var reglarnas funktion.
Är inte cellplasten skadad finns det väl ingen anledning att byta ut den skulle jag tycka men jag är ingen expert. För mig blev det tvunget och det var en helt del jobb att få det bra, kan du så skippa det. Jag hade vattenledningar för både element och dricksvatten ovanpå plattan rätt igenom rummet och längs med en vägg så jag var tvungen att skära ut långa urgröpningar/fåror i undersidan av cellplasten. Även ytterväggen hade stora vinkeljärn och bultar ner i plattan som krävde urholkningar av cellplasten.
Eventuellt skulle ju en vägg kunna vara byggd efter golvet och då blir det svårare med att byta ut spånskivor och cellplast.
Bara att fråga om det är något speciellt moment du undrar över. Tror jag har lite bilder med om det är intressant.
Hej
Här är två bilder jag hittade. Har tyvärr inget på momenten under cellplasten men det är inte så invecklat, bara byggfolien som sen är uppvikt runt om. Plattan var väldigt rak och slät, någon form av finare spackel var lagt på basplattan.
Vi använde S80 EPS från Byggmax men det var mest för att det var den enda som Byggmax hade som fanns i 70mm tjocklek. Den kändes lite fastare än den vi slet bort men den gamla hade ju också legat där i 35 år så den kanske förlorat sin spänst. Den gamla tog en del stryk när jag sågade och bände bort spånskivorna med.
Resultatet är jag väldigt nöjd med iallafall, upplever inget knarr där.
Här är två bilder jag hittade. Har tyvärr inget på momenten under cellplasten men det är inte så invecklat, bara byggfolien som sen är uppvikt runt om. Plattan var väldigt rak och slät, någon form av finare spackel var lagt på basplattan.
Vi använde S80 EPS från Byggmax men det var mest för att det var den enda som Byggmax hade som fanns i 70mm tjocklek. Den kändes lite fastare än den vi slet bort men den gamla hade ju också legat där i 35 år så den kanske förlorat sin spänst. Den gamla tog en del stryk när jag sågade och bände bort spånskivorna med.
Resultatet är jag väldigt nöjd med iallafall, upplever inget knarr där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limmar man spånet bara när de läggs flytande på cellplast?K Kdog skrev:Hej
Här är två bilder jag hittade. Har tyvärr inget på momenten under cellplasten men det är inte så invecklat, bara byggfolien som sen är uppvikt runt om. Plattan var väldigt rak och slät, någon form av finare spackel var lagt på basplattan.
Vi använde S80 EPS från Byggmax men det var mest för att det var den enda som Byggmax hade som fanns i 70mm tjocklek. Den kändes lite fastare än den vi slet bort men den gamla hade ju också legat där i 35 år så den kanske förlorat sin spänst. Den gamla tog en del stryk när jag sågade och bände bort spånskivorna med.
Resultatet är jag väldigt nöjd med iallafall, upplever inget knarr där.
[bild]
[bild]
Renoveringsnovis
· Luleå
· 21 inlägg
Renoveringsnovis
· Luleå
· 21 inlägg
Okej är det vanligt trälim man använder då? Ska det vara lumppapp mellan spånskiva och cellplast? Och sen mellan spånskiva och laminatgolvet? Bara så jag vet att jag gör i rätt ordning...T tergo skrev:
Ja på alla, mellan spånplattan och cellplasten för att man inte skall riskera gnisselljudV Vinterland skrev:
mellan spånplatta och laminaten för att minska klamp ljuden där kan man använda lumppapp eller underlagsfoam max 2mm tjock