martin43 martin43 skrev:
Panelerna har det inte inbyggt. D

Ja om man väljer ett Solaredge-system. Funktionsprincipen är sådan att varje panel har en egen optimerare (MPPT) som ser till att varje panel ger så mycket den kan och varje panels ström måste därför inte längre vara samma som alla andra paneler. Detta gör att den centrala växelriktaren blir enklare, då den får nöjet att alltid arbete med en fast inspänning.

Nej, varje panel har inte inbyggd optimerare. Däremot har varje panel inbyggda bypass-dioder så att de inte skall brinna upp om en panel blir delvis skuggad.

I ett konventionellt system har man en växelriktare som optimerar "alla paneler tillsammans" (eller hälften av panelerna tlilsammans). Tack vare by-pass dioderna slutar inte hela systemet fungera om en enda cell på en enda panel är skuggad, utan man tappar bara effekt på den enstaka panelen. Men om skuggan är fläckvis och mer komplext spridd över flera paneler tappar man mera.
Samt att kostnaden ökar med 500-600:-/ panel, och till absolut ingen nytta om jag har bra solläge..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Samt att kostnaden ökar med 500-600:-/ panel, och till absolut ingen nytta om jag har bra solläge..
Nej, under 1kr/W är merkostnaden. Invertern är mycket billigare än motsvarande för sträng och optimerade kostar inte så mycket.
 
K Krillehus skrev:
Jag har beviljat bidrag på 20%, kommer montera själv. Så behöver bara göra inköpet. Än så länge är det bara Martin43 som gett ett förslag.
Vart köper du? Tänkte handla från Tyskland eller Evpower i Tjeckien, alt importera från Kina.
 
Optimerare är som sagt en DC/DC konverter, den möjliggör även övervakning per panel. Om man har kraftigt växlande skuggning över sina paneler är det nog en bra teknisk lösning. Om instrålningsläget är bra så kommer man nog ganska långt genom att splitta panelerna över 2 MPPT-grupper (många växelriktare har stöd för 2). De paneler som möjligtvis blir skuggade samtidigt hamnar på en MPPT anslutning och resten på den andra.

När det gäller underhållet om en panel i en sträng går sönder är det enkelt att hitta och byta ut en trasig panel om man har optimerare. Har man inte det blir det lite mer omständigt och man behöver kanske ta sig upp på tak för att undersöka problemet. Men om man har optimerare så adderar man ju även en komponent till i anläggningen som kan gå sönder.

Jag frågade några leverantörer om deras åsikt i detta och en leverantör svarade att det var sällan de hade paneler som gick sönder och det lika gärna kunde vara optimeraren. Då det är saker som skall sitta uppe i 20 år så är det ju svårt att mäta kvalitén. Den leverantören installerade endast utan om det inte var kravställt med per panelövervakning.
 
D Daniel 109 skrev:
Då blir det med andra ord inte en konstant spänning.
Jo fast över alla panelerna ihop
 
martin43 martin43 skrev:
Här finns paneler, optimerare och växelriktare.
[länk]
Har du någon erfarenhet av att köpa från den firman? Mailade dem för en tid sedan och fick svaret att de inte sålde till bland annat Sverige.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
S spacemoose skrev:
Har du någon erfarenhet av att köpa från den firman? Mailade dem för en tid sedan och fick svaret att de inte sålde till bland annat Sverige.
Nej. Men de skickar till Sverige står det på hemsidan, dock över 31,5kg "vid förfrågan" som det står på allt över 31,5kg när det inte är Tyskland, Österrike, Schweiz. Jag skulle dock kunna överväga att åka ner och hämta alltihopa, så får jag hem det helt också.
 
Aha. Skumt. Jag mailade en förfrågan om rätt många paneler så det var kanske lite väl stor order för att skickas till Sverige. :p
Får kanske göra ett försök igen.

Att åka ner och handla är naturligtvis också ett alternativ, men rätt omständligt när det är mycket material.
 
S spacemoose skrev:
Aha. Skumt. Jag mailade en förfrågan om rätt många paneler så det var kanske lite väl stor order för att skickas till Sverige. :p
Får kanske göra ett försök igen.

Att åka ner och handla är naturligtvis också ett alternativ, men rätt omständligt när det är mycket material.
Mm. En pall kostar 2500 att få hit, men paneler får ju inte plats på en pall. Gjorde en oerhört snabb och slarvig sökning på "200x130x150cm 400kg" och fick 6500kr för Schenker. Fortfarande 25000 kr kvar mot att köpa i Sverige. :)
 
Hur många paneler räknar du med att få levererade på 400kg?
Då menar du att du tänkte boka transport som hämtar upp i Tyskland?
 
20 st, men som sagt kollade inte så noga. Tror inte 400 kg räcker heller. Ja just, ringa en speditör så slipper man åka själv.
 
martin43 martin43 skrev:
Panelerna har det inte inbyggt. D

Ja om man väljer ett Solaredge-system. Funktionsprincipen är sådan att varje panel har en egen optimerare (MPPT) som ser till att varje panel ger så mycket den kan och varje panels ström måste därför inte längre vara samma som alla andra paneler. Detta gör att den centrala växelriktaren blir enklare, då den får nöjet att alltid arbete med en fast inspänning.

Nej, varje panel har inte inbyggd optimerare. Däremot har varje panel inbyggda bypass-dioder så att de inte skall brinna upp om en panel blir delvis skuggad.

I ett konventionellt system har man en växelriktare som optimerar "alla paneler tillsammans" (eller hälften av panelerna tlilsammans). Tack vare by-pass dioderna slutar inte hela systemet fungera om en enda cell på en enda panel är skuggad, utan man tappar bara effekt på den enstaka panelen. Men om skuggan är fläckvis och mer komplext spridd över flera paneler tappar man mera.
Jag undrar om det verkligen stämmer. Är inte panelerna seriekopplade? Då måste ju strömmen genom varje vara samma.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag undrar om det verkligen stämmer. Är inte panelerna seriekopplade? Då måste ju strömmen genom varje vara samma.
Ja. Men inte med optimerare. Då är det inte panelerna utan optimerarna som är seriekopplade!

Strömmen genom varje panel är inte alls samma, men strömmen genom varje optimerare är det. Och varje optimerare har sedan olika spänning över sig, för att "bli av" med "sin" panels effekt, som den påpassligt placerar i panelens för ögonblicket optimala driftspunkt oberoende av de andra panelerna.
 
Uppenbarligen är det många motsägelsefulla bud om hur optimerarna fungerar. Men du är nog den som har rätt.
 
Funderar på följande:

Skärmdump av en offert för solpanelssystem inkluderar LG Solar paneler, SolarEdge optimerare, och SolarEdge inverter.

Är det kompatibelt med varandra?
Har tänkt lite överkapacitet på invertern, för att uppgradera senare. Är det något problem med 12.5kW även om systemet genererar 10kW?

Sedan behöver jag montage, lite oklart vad som är bäst för de här panelerna. Jag har betongpannor på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.