H HLen skrev:
Det blir en påtvingad paus nu, elektrikern har semester, även nästa vecka. När han är tillbaka går snickarna på semester så det blir färdig el närmsta veckorna men innerväggarna kommer inte på plats förrän i slutet av augusti. Så nu fokuserar jag på köket, jag köpte en värmepistol för att få bort färgen på pärlsponten innan målning men jag tycker den är svårt att få bra resultat. Är det nån som har koll på om en speedheater är värd sina pengar? Jag ska också få bort färg på runt 12 innerdörrar, en trappa och två ytterdörrar. För att inte tala om alla fönster... det kanske är läge att investera i en speedheater och skita i värmepistolen?
Har ingen erfarenhet av en speedheater. MEN... bra verktyg gör arbetet roligare. Framförallt när det är så stora mängder.
Sen ska man inte underskatta möjligheten att kunna sälja saker på blocket efter användning :)

Och dessa hantverkare med sina semestrar. Mina elektriker kom till mig som sista kund före semestern för de hade lovat att göra klart det sista
 
Appendix Appendix skrev:
Har ingen erfarenhet av en speedheater. MEN... bra verktyg gör arbetet roligare. Framförallt när det är så stora mängder.
Sen ska man inte underskatta möjligheten att kunna sälja saker på blocket efter användning :)

Och dessa hantverkare med sina semestrar. Mina elektriker kom till mig som sista kund före semestern för de hade lovat att göra klart det sista
Om jag bara nånsin fick tummen ur och faktiskt sålde och inte bara köpte vore det en bra tanke :). Skönt för dig att du hann få till el innan semester.

Det skulle ha fungerat enligt plan, men sen behövde ju hela elsystemet göras om. Det skulle bara varit några enkla omdragningar..:).
Så det är husets fel (läs tidigare ägare) inte hantverkarna den här gången. Jag ska också lägga till att jag blev uppriktigt förvånad när snickarna berättade att de skulle på semester, sen sansade jag mig och kom på att de också förtjänar sina lediga veckor :).

Jag har att göra ändå, jag skissar på en lös plan om att bygga nån slags magasin/lada nästa år. Jag har ett företag med lokal och kontor i en grannstad och skulle behöva ha den på närmre avstånd. Så nu ser jag på möjligheterna att låta företaget bygga på min tomtmark, under pågående renovering är min privatekonomi bra mycket sämre än företagens.
 
  • Gilla
Filuran och 3 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Om jag bara nånsin fick tummen ur och faktiskt sålde och inte bara köpte vore det en bra tanke :). Skönt för dig att du hann få till el innan semester.

Det skulle ha fungerat enligt plan, men sen behövde ju hela elsystemet göras om. Det skulle bara varit några enkla omdragningar..:).
Så det är husets fel (läs tidigare ägare) inte hantverkarna den här gången. Jag ska också lägga till att jag blev uppriktigt förvånad när snickarna berättade att de skulle på semester, sen sansade jag mig och kom på att de också förtjänar sina lediga veckor :).

Jag har att göra ändå, jag skissar på en lös plan om att bygga nån slags magasin/lada nästa år. Jag har ett företag med lokal och kontor i en grannstad och skulle behöva ha den på närmre avstånd. Så nu ser jag på möjligheterna att låta företaget bygga på min tomtmark, under pågående renovering är min privatekonomi bra mycket sämre än företagens.
Det är ju faktiskt en jättebra idé. Då det är problem som du vet dra av kostnader för kontor i egen bostad är det ju mycket smartare att just bygga en separat del för detta. Speciellt om bolaget har ekonomi för det. Ett kontor med utsikt över ägorna och en lagerlokal vägg i vägg?

Mina hantverkare började redan när jag bokade dem berätta när de skulle vara lediga. Skönt med förutsägbarhet. MEN ett jäkla stressmoment med :D

Jag har på mitt samvete att städa upp garage och snickarbod ännu mer. Det där med att ha bra yta men inte riktigt orka ta tag i att köpa hyllor och fixa :)
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
lopec
Speedheater kanske kan vara idé att hyra om inte annat, så slipper man omaket med att glömma bort att sälja den efteråt :D
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
@HLen Hoppas du inte gått in i väggen i sommarhettan :)
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
@HLen Hoppas du inte gått in i väggen i sommarhettan :)
Ryggskott förra veckan och runt 55 timmars arbetsveckor...så inte mycket gjort-men det kommer iaf pengar för att kunna betala alla hantverkare :). Det blir nog få knop gjorda innan hösten är igång!
 
  • Gilla
Filuran och 3 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Ryggskott förra veckan och runt 55 timmars arbetsveckor...så inte mycket gjort-men det kommer iaf pengar för att kunna betala alla hantverkare :). Det blir nog få knop gjorda innan hösten är igång!
Man har bara en rygg så ta hand om den :)

Det är bättre att göra det du är bra på för att ta in pengar. Sen hjälpa till I MÅN AV ORK med resten. :rolleyes:
Himlar lite då jag vet hur mycket jag tar i med saker som jag borde lejja bort...

Men hus är marathon och inte sprintar. Så det är bättre orka med och ha motivation för hela bygget.

Hoppas det är för dig som för mig. Enklare jobba på n'är man har ett hus att se fram emot.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Man har bara en rygg så ta hand om den :)

Det är bättre att göra det du är bra på för att ta in pengar. Sen hjälpa till I MÅN AV ORK med resten. :rolleyes:
Himlar lite då jag vet hur mycket jag tar i med saker som jag borde lejja bort...

Men hus är marathon och inte sprintar. Så det är bättre orka med och ha motivation för hela bygget.

Hoppas det är för dig som för mig. Enklare jobba på n'är man har ett hus att se fram emot.
Det är skönt att komma hem, men jag kör fem timmar hem fredag och fem timmar till jobbet måndag så det har inte blivit mycket tid hemma. Men det är ju självvalt så jag ska inte gnälla....jättemycket :). Jag tar tiden nu och funderar på ”små” beslut, tapeter, spis o sånt!

Jag tillhör väl den lilla skaran som nästan drar in nog per timme för att bekosta en hantverkare så teoretiskt sett är det bättre för mig att jobba. Men det är få saker jag gjort som är så tillfredsställande som konkreta renoveringsuppgifter!
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Det händer lite även om mitt bidrag just nu är litet. Väggar kommer i de tre rum där det innan påbörjande av renovering var nån slags gipsbruk. Jag måste också nu införskaffa nån lämplig isolering till den vägg som ska skilja hallen från glasverandan. Snickarna frågade vad jag ville ha där då de ska börja sätta skivor nu i veckan och då jag inte vill ha gullfiber behöver jag nu snabbt införskaffa lin ell hampaisolering. Tur jag är ledig så jag kan ta mig iväg en bit om behövligt. Innertaket ska också upp i ett rum, jag har beställt ”plank” för att det ska bli likt rummet intill som har äldre tak.

Sen har jag börjat fundera på det som syns på pärlsponten i köket (se bild). Jag har tänkt att det är nån färg eller liknanden, men nu börjar jag fundera på om det är svamp? Det är helt stenhårt. Jag kanske bara är nojig, det är ju det sista man vill upptäcka så här efter halvklar renovering..

Renoveringsrum med OSB-väggar, synligt takstomme och en vit dörr på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med nya väggar, dörröppning, fönster och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett under renovering rum med väggar delvis klädda i gips, ett fönster och virke på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverat tak med träreglar och synlig isolering, pärlspont och eldragning, under pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på pärlspont i kök med misstänkt svampangrepp eller färgrester på träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Filuran och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ser väldigt mycket ut som färg som har runnit. Kör med varmluftspistol och se om det lossnar.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ser väldigt mycket ut som färg som har runnit. Kör med varmluftspistol och se om det lossnar.
Smart, då får jag nån nytta av min speedheater! :)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Två dagar i sängen med diverse tv-appar och min inspiration har återkommit. Jag har skiftat lite i min planering och bestämt mig för att börja med fasad och fönster nästa år istället för taket som då får vänta till senhöst. Detta för att kunna färdigställa de nyrenoverade rummen på bottenplan och därmed också kunna omvärdera huset. Efter grundstabiliseringen, allt arbete med att gräva o hasoporfylla grunden, dra om all el och få nya ytskikt behöver jag kunna ”starta om” ekonomiskt för att kunna göra de sista större delarna: tak och utbyggnaden. Delvis för att jag gärna vill få till takkupor, helst två..vilket tydligen kostar pengar :).

Nu googlar jag fönsterrenoveringsfirmor, idealet vore att hitta en som också tillverkar då två fönster behöver bytas samt då jag vill lägga till ett nytt på övervåningen. Jag förbereder mig också på en vår i mörker då planen är att plocka ur fönster, spika igen fönsteröppningar med skivor när det ändå är gammal fasad, få tillbaka fina fönster, byta fasad (och isolera pyttelite), bort med skivor och få in fönster som då kan bli lite mer raka. Jag kommer inte själv göra något med fasaden, förutom måla, vilket jag tror blir fullt tillräckligt. Jag vill ha rundad stockpanel då det verkar vara den äldsta som finns på huset idag och tror jag kommer beställa från det hyvleri som gjort golven så det blir till att måla rätt många brädor i vår. Plus allt som ska färdigställas invändigt.

I övrigt har jag ett oerhört fint, men högt, päronträd i trädgården. Ett litet päron (runt fem cm i längd) låg under idag. Smakade fantastiskt gott, nu är bara frågan hur jag ska kunna plocka ner dem och hur jag ska lista ut vilken sort det är!


Ett litet, omogt päron på vit yta, hittat under ett päronträd i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy genom fönster av ett stort päronträd i trädgården med mogna päron, gräsmark och tvätt på tork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av rundad stockpanel som planeras användas för husfasaden.
 
  • Tyvärr verkar bilden inte laddas korrekt och visar en felaktig webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Filuran och 4 till
  • Laddar…
Snickarna avslutade med innertak i fredags, elektrikern har lite kvar men sen är det färdigt för 2019. Bortsett från en montering av en ytterdörr i hallen innanför glasverandan. I hallen blir nuvarande garderob mer en ”hylla”. Då jag planerar att öppna från köket och göra skafferi men inte vill sätta igen garderoben då jag tycker den är lite kul tänker jag att det får bli som en grund förvaringshylla innanför. Det är ju grovt och avskalat än så länge, men jag kan se hur det kommer bli och är helt klart nöjd. På nästkommande bilderna är det blivande bibliotek och arbetsrum. I hörnet ska det bli bord och fåtöljer, där blir det också tapet. En jävligt dyr sådan, så resten av rummet ska få färg. Om jag beslutar mig för att satsa på platsbyggda bokhyllor vore det ju också något meningslöst med fin tapet på väggen. Det nya innertaket är tänkt att efterlikna det äldre taket, då bibliotek:/arbrum ursprungligen var två rum. Jag tror det blir rätt bra när det blir målat.

Matsalen blev bättre än förväntat, ett fönster så jag var lite rädd att det skulle kännas mörkt men det blev bra ljus. En garderob är inbyggd med gips, utmärkt om jag vill ta upp den, men jag lutar åt att lämna den som framtida överraskning åt nya generationer med renoverare :).

Elen är jag mycket nöjd med, jag gick på vitt då jag gillar det mer om man hur ljusa väggar. ”Man kan aldrig få för många uttag”, sa elektrikern. I bibliotek/arbetsrummet är det elva. Det blir 1 dubbeluttag per 3.27m2...

Nu väntar sista fakturan från snickarna och här har jag haft stenkoll. Nästa år är det fasad och kanske tak, privat. Och en större lagerlokal för mina företag. Det är mycket pengar och jag behöver känna att jag kan lita fullt ut på de som ska utföra. Så jag låter denna fakturan avgöra om jag kör på eller försöker hitta nån annan. Grejen är att dagen när de avslutade var två personer på plats, de jobbade ungefär 3 timmar och femtio minuter. 1 timme och femtio minuter var fika, vid lunch var de klara. Under den dagen gjorde de innertaket, som redan var reglat, vilket inte kändes som en extremt komplicerad uppgift. Mycket tid när de jobbade var det inte mycket ljud som hördes annat än att de pratade med varandra, bara där irriterar jag mig. Nu kanske deras chef är väldigt snäll och låter de köra långa raster, men jag kommer inte betala för det. Jag vet inte hur man ska tänka kring löpande räkning, det känns rimligt i ett äldre hus där fasta priser ofta blir högre då de tar i för möjliga komplikationer. Men fan vad man behöver kunna ha förtroende för de som utför jobbet.

Hursomhelst, nu ska jag beställa pärlspont till kök och komplettering till hallen. Sen blir det väl till att måla!

Bilderna följer texten, om man blir förvirrad av vad som är vad :).

Renoveringsprojekt med gipsade väggar och oslipat golv i ett rum som är under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i hall med nytt gipsväggsparti, original trädörr och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete syns i en byggnad med en öppen dörr som leder till ett rum med synliga tomma hyllor och en vägg delvis täckt av pärlspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum under arbete med gipsade väggar och innertak, virke och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nya gipsskivor på väggarna, oavslutat gipsinnertak och oslipat betonggolv, byggavfall syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intrikat mönstrad tapet i en varm röd färg med detaljerade silvergrå ornamenteringar och bladverk, som ska användas i ett bibliotek/arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt innertak med ljus pärlspont och omonterad taklampa i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat innertak med synliga skarvar och eluttag, med halvfärdiga väggar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blivande bibliotek och arbetsrum under renovering med nytt innertak och oslipade golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nylagt innertak och vägg reglad med gipsskivor under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat innertak med synliga skruvar och en takdosa mitt i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbeluttag på grå vägg, exemplifierar elektrikerarbetet nämnt I forumdiscussie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Filuran och 8 till
  • Laddar…
Dubbla lager byggplast, (ett på insidan och ett på utsidan), ger bättre ljusinsläpp än en skiva...
 
Oldboy Oldboy skrev:
Dubbla lager byggplast, (ett på insidan och ett på utsidan), ger bättre ljusinsläpp än en skiva...
Det gör det absolut, men då jag bor i huset känns det inte helt tryggt att man kan ta sig in ljudlöst med vilken kniv som helst...:)
 
  • Gilla
  • Wow
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.