Vi har en gran på tomten som vi vill ta ner. Granen står väldigt nära vårat hus samt även våra grannars garageuppfart/carport och kan kanske tom nå deras bostadshus med sin fall längd om något går snett.
Vi behöver alltså ta hit en duktig trädfällare för jobbet. Har talat med en firma som våra grannar använde och denna kille verkar bra, samt har enl egen utsago försäkring.
Men hur kan man försäkra sig om detta? Finns nån branschorganisation? Eller skall man be om uppgifter om vilket bolag försäkringen är tecknad på för att ringa och kolla själv? Nån med insyn, kunskap eller annat som kan vara bra att tänka på så som vad som bör ingå i en sådan försäkring?
 
JanneJanne123
Rent krasst är det ju ointressant för dig om han har försäkring eller inte. Beroende på vad ni skriver i avtalet är han ju skyldig att åtgärda eventuella skador han åsamkar. Var pengarna för åtgärd kommer ifrån spelar ju egentligen inte dig någon roll. I praktiken kan det dock spela roll att han har en försäkring, då en stor skada potentiellt skulle kunna leda till att firman går i konkurs och att han inte kan betala.

Be om hans försäkringsvillkor om du är jätteintresserad. Möjligen kan du ringa bolaget, men jag är osäker på hur mycket de får avslöja om avtalen de har med sina kunder.
 
  • Gilla
Flaska och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Be att han visar en kopia av ansvarsförsäkrimgen med giltigt datum.
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
H
Glöm inte att filma trädfällningen :)
 
H hus520 skrev:
Glöm inte att filma trädfällningen :)
Nej! Filmar du kommer det garanterat gå åt pipan, det har jag sett på Youtube!
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej! Filmar du kommer det garanterat gå åt pipan, det har jag sett på Youtube!
Jag också, men har man tur i oturen så blir den viral så det kanske ändå lönar sig :rofl:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.