Hej,

Då har vi bestämt utförande av taket, se tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/still-pa-altantak.347544/#post-3346365, och det är dags att dimensionera. Valde att starta en ny tråd då dimensioneringsfrågan passar bättre i denna forumdel.

Utseende:


Måtten på altan och höjd till stuprännan på takutsprånget:
3D-rendering av ett altantak med dimensioner, fäst vid en husvägg med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill maximera takhöjden längst ut på altantaket samt göra taket så slimmat som möjligt. Så tänker mig att man fäster in takbalkarna med balkskor mellan bärlinorna, längst ut, på mitten och kanske även vid fasaden för att det skall bli enhetligt. Så låg bärlina längst ut är prio.

Har testat byggbeskrivningarna dimensioneringsverktyg men då jag har en extra bärlina så passar inte något scenario in. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=689
Blir fel att välja altan med tak och använda 3,55m måttet på takets djup då verktyget inkluderar snöfickor vilket inte blir i verkligheten på den delen av taket eftersom snöfickorna hamnar på 1,8m delen.
Takstolparna kommer dela markstöd med altan på betongplattor.

Data:
Har snözon 2.
Husets kortsida är 9 m bred och huvud takets vinkel är 38 grader.
Altantakets vinkel skall vara 6 grader.
Altans takutsprång max 300 mm. troligen blir den mindre, beror på hur det ser ut estetiskt.
Takbalkar CC: 1070 (enligt std kanalplast)
Altan finns redan och är stabilt byggd med flera stödpunkter på djupled.

Så skulle behöva lite hjälp med detta.


För enklare förankring i altans reglar så skulle jag vilja skruva ihop två 45x95 reglar med varandra istället för att använda 90x90 limträ stolpar. Funkar det eller blir det för klent?
 

Bästa svaret

Det krävs limträ till samtliga bjälkar (utom till de som är 1,8 meter). Den främre bärlinan bör vara ca 90x270 och den på mitten ca 90x315. Du kan spara höjd genom att använda 215x225 i framkanten. Takbjälkarna kan vara 78x225 men andra dimensioner är möjliga. Det går bra att ersätta limträstolpar med 2 st skruvlimmade 45x95 reglar, fast limträ är snyggare.
 
J justusandersson skrev:
Det krävs limträ till samtliga bjälkar (utom till de som är 1,8 meter). Den främre bärlinan bör vara ca 90x270 och den på mitten ca 90x315. Du kan spara höjd genom att använda 215x225 i framkanten. Takbjälkarna kan vara 78x225 men andra dimensioner är möjliga. Det går bra att ersätta limträstolpar med 2 st skruvlimmade 45x95 reglar, fast limträ är snyggare.
Oj det var väldigt stora dimensioner, du har inte räknat på tak med betongpannor i detta?
 
Framgick inte så tydligt men vi tänker lägga ett kanalplast tak.
 
Bjälkarnas stora spännvidder och snölasten är de viktigaste orsakerna till dimensioneringen.
 
Här finns dessutom en stor snöficka med snöras från det stora taket. Byggnormen tar hänsyn till det och det kan mer än dubbla snölasten.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
W witten skrev:
Här finns dessutom en stor snöficka med snöras från det stora taket. Byggnormen tar hänsyn till det och det kan mer än dubbla snölasten.
Men det jag inte får ihop är att 3,5 m delen och yttersta bärlinan måste vara så grov, snöfickan blir ju på 1,8 m delen.
 
Bärlinan är 3,9 meter lång, det är en spännvidd som konstruktionsvirke med dagens tillgängliga dimensioner sällan klarar.
 
J justusandersson skrev:
Det krävs limträ till samtliga bjälkar (utom till de som är 1,8 meter). Den främre bärlinan bör vara ca 90x270 och den på mitten ca 90x315. Du kan spara höjd genom att använda 215x225 i framkanten. Takbjälkarna kan vara 78x225 men andra dimensioner är möjliga. Det går bra att ersätta limträstolpar med 2 st skruvlimmade 45x95 reglar, fast limträ är snyggare.
Hur många mm deformation skulle dessa alternativ ge?
 
  • Gilla
mare och 1 till
  • Laddar…
Vilket minimum mått (A) skulle ni rekommendera mellan huset takutsprång och ovansida altantaket? Tänker för framtida ommålning av huset.
Vill max måttet (B) mellan golv och underkant yttre bärlina. Så beroende på val av mått A så påverkas höjdmåttet B.
Har mätt noggrant nu och har 317 cm mellan altangolv och takutsprång.
Fallet på altantaket tar 54 cm i anspråk.
Kanalplasttakets tjocklek uppskattas till 3 cm (plasten är 16mm)
Rekommenderad yttre bärlina 90x270mm
kvar blir: 317-54-3-27= 233 cm vilket skall fördelas på måttet A och B. Hur skall man fördela cm?
 
Genom att gå upp i bredd på den främre bärlinan (215 mm) kan dess höjd reduceras (225 mm). B måttet ska ju helst vara 210 cm. Lämplig storlek på A måttet avgör du bäst själv. Kanske kan de innersta takskivorna skruvas loss vid ommålning? Om du lägger takbjälkarna med c/c avstånd 535 mm, dvs även en bjälke på mitten under kanalplasten, kan du använda konstruktionsvirke 45x220 C 24.
 
F
Jag fulgjorde ett altantak av en pergola som är i ungefär dina dimensioner med 45x120. Och så stämpar jag upp det med 8 reglar på vintern. Har hållit fint i 10 år med många snörika vintrar. Och skulle det rasa så kostade det bara ett par tusen.
 
Tänker så här:
Stolpar 90x90 limträ, längst ut och på mitten.
Yttre bärlina 90x270
Mitten bärlina, för att få det enhetligt så skulle jag vilja göra 90x270. Är det mycket sämre?
Takbalkarna 56x225 då inte 78x225 finns som standard. Skulle det blir för mycket snö får jag skotta.
Bakre bärlina/ infästnings regel 45x195, skruvas i reglar bakom ytterpanelen. Finns balkskor som är 56x192. Jag har 4 stycken vertikala reglar bakom ytterpanelen som jag kan fästa i. Räcker det eller behöver jag avlasta med stolpar?

Hur fäster man yttre bärlinan på stolparna, något beslag?
Är det ankarskruv som gäller i allt?
 
Den mellersta bärlinan tar en större last än den yttre. Den bör vara 90x315, alternativt 140x270 som är likvärdig. Den inre bärlinan kan du fästa i reglarna i väggen. Använd flera skruvar i varje stolpe. Det snyggaste sättet att fästa yttre bärlinan i stolparna är med kraftiga smidesbeslag (raka järn med fyra hål) på båda sidor och genomgående bultar. Till balkskor är ankarskruv lämpligt.
 
J justusandersson skrev:
Den mellersta bärlinan tar en större last än den yttre. Den bör vara 90x315, alternativt 140x270 som är likvärdig. Den inre bärlinan kan du fästa i reglarna i väggen. Använd flera skruvar i varje stolpe. Det snyggaste sättet att fästa yttre bärlinan i stolparna är med kraftiga smidesbeslag (raka järn med fyra hål) på båda sidor och genomgående bultar. Till balkskor är ankarskruv lämpligt.
Då får det bli 90x315 på mitten.

Har du länk till något sådant beslag?

Tack
 
  • Gilla
BertG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.