jag behöver skala bort grässvålen på ca 30 kvm, och på ett annat ställe på tomten peta bort stubbar efter vildvuxna rosor, ölandstok och nån mer buske. Det gör inget om tomten blir lite sönderkörd (vildvuxen och övergiven skogstomt), så min fundering är om jag antingen ska hyra en minigrävare eller om jag ska bjuda grannen med traktor på en påse fikabröd och be honom gå loss med traktorskopan... Hela projektet präglas av minimal budget, så det skulle kännas skönt att slippa hyra minigrävaren :)

Går det skala bort och få en hyfsat plan yta med traktorskopa, eller skapar jag mig bara fler bekymmer då?
 
Bjud in traktorgrannen på fika, han kan säkert ge dig svar.
Stubbar "petar" man inte bort med en minigrävare så mycket vet jag.
En annan fråga är hur du ska bli av med schaktmassorna.
Lycka till!
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Ja det år att skala av med traktor, om man har rätt traktor och rätt skopa, fråga grannen... Men det kan hända att du får justera en del sen med skyffel om du vill ha ett jämnt och fint resultat...
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Om det är buskar med rötter osv så räcker det nog inte att bara ”skala” av, skopa o traktor kommer bara slita loss det översta, om ens det, och så är rötterna ändå kvar = nya buskar på samma plats om nåt år. Ska du ha det ordentligt gjort får du gräva. Men det beror ju såklart på vad du ska göra med området sen. Sen hade jag aldrig jobbat med traktor hos grannen för en påse fikabröd, du får nog bjussa på lite mer om du hoppas på framtida hjälp.....!;)
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Det är några vinbärsbuskar och ölandstok (tror jag) som ska bort, fixar en minigrävare det?
 
Ja, det gör den. Men minigrävare är lätta att välta så sitter det för hårt får du gräva upp rötterna, inte slita.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Står man bara hyfsat rakt så ska man bära sig väldigt dumt åt för att lyckas välta med en minigrävare.
Det beror helt och hållet på vad du menar med traktor och lastare, är det en gammal Ferguson med ryck och slitlastare kommer det att bli mycket handarbete. Men är det en ordentlig traktor och en granne som är van att köra borde det inte vara några problem.
Nackdelen med minigrävare är som sagt att bli av med massorna...
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.