Har länge haft myror inne i vår isolerade och uppvärmda uteplats. Det har varit enstaka myra hit och dit förutom om vi glömt mat framme länge (hänt en gång). Haft haft myror under kontrol (läs osynliga) under nästan 6 månader tack vare myrgranulat i alla springorna längst golvet.

Igår hade jag dock myrsvärmning inomhus. Eller jag hade tur och hann stoppa det precis när det började så alla myrorna flydde tillbaka in i springorna. Jag rev bort väggpanel för att se var de kommer ifrån och de verkar komma från de två stora springorna men har även sett några myror komma igenom isoleringen.

Hur blir jag av med dessa? Myrgranulatet har tydligen inte stoppat kolonin eller förhindrat dem från att utöka sig.

Orolig att om jag bara använder fog i hålen så hittar de sig igenom isoleringen.

Några kloka tips?

Ps bilden med myror är från innan jag tog bort panelen men efter att de börjat fly. Det var väl en 100 myror när jag råkade springa på detta.
 
  • Väggpanel vid golv tagen bort, exponerar isolering och springor där myror observerats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet på en uppvärmd uteplats med myror på en grön dörrkarm och träpanelen intill en stor springa i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är myrorna blanka eller matta i färgen? Större eller mindre i storlek? Bortse från flygmyrorna och titta på de vanliga individerna.

Frågan är om du kan ha något rötskadat trä där myrorna uppehåller sig. Har du öppnat upp och tittat på stommen?
 
O oakleafh skrev:
Är myrorna blanka eller matta i färgen? Större eller mindre i storlek? Bortse från flygmyrorna och titta på de vanliga individerna.

Frågan är om du kan ha något rötskadat trä där myrorna uppehåller sig. Har du öppnat upp och tittat på stommen?
De är små (1cm) och blanka tycker jag. Det där är ju stombalken du ser. Nedtill är det betongplatta och i övrigt är det glas/metallväggar. Men de hålls upp/stabiliseras via träbalkarna.

Jag har sett två väldigt stora hästmyror (närmare 2cm) men det var inte här och det var i våras. En var inomhus och promenerade i hallen. En var utomhus på stenfasaden. Vi brukar dock ha öppen varma vårdagar och vädra och det kommer in alla sorters kryp emellanåt. En fladdermus en gång.
 
V mutalisken skrev:
De är små och blanka tycker jag. Det där är ju stombalken du ser. Nedtill är det betongplatta och i övrigt är det glas/metallväggar. Men de hålls upp/stabiliseras via träbalkarna.

Jag har sett två väldigt stora hästmyror (närmare 2cm) men det var inte här och det var i våras. En var inomhus och promenerade i hallen. En var utomhus på stenfasaden. Vi brukar dock ha öppen varma vårdagar och vädra och det kommer in alla sorters kryp emellanåt. En fladdermus en gång.
Är de blanka skulle det absolut kunna vara blanksvart trämyra. De håller till i och kring rötskadat material. Har du inte kollat hela stommen så kan där finnas rötskador i kombination med dessa myror. Lättast är förstås att artbestämma myrorna först, innan man river. ;)

Vanliga svartmyror är lite mindre och inte blanka. Man ser stor skillnad på dessa, men det förutsätter att du vet hur en vanlig svart matt myra ser ut (eller hittar i trädgården och jämför).

Kort och gott, är de blanka ringer varningsklockan.
 
Här är de bästa bilderna jag kunde ta. Vad är detta?

O oakleafh skrev:
Är de blanka skulle det absolut kunna vara blanksvart trämyra. De håller till i och kring rötskadat material. Har du inte kollat hela stommen så kan där finnas rötskador i kombination med dessa myror. Lättast är förstås att artbestämma myrorna först, innan man river. ;)
 
  • Myrbild med närbild på vit bakgrund, osäker artsbestämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart myra på ljusgrå texturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart myra som går på en vit yta med trasiga kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du Folksam villaförsäkring kan du ringa Anticimex så skickar dom myrdosor till dig gratis. Dessa innehåller något geleaktigt som myrorna tar med sig till boet och sedan förgiftas hela boet. Är tanken iaf....

Du kan ju prova? Annars kan du nog köpa dessa (eller liknande) dosor i typ matbutik, Clas Ohlson för en hundring.
 
C crazytok skrev:
Har du Folksam villaförsäkring kan du ringa Anticimex så skickar dom myrdosor till dig gratis. Dessa innehåller något geleaktigt som myrorna tar med sig till boet och sedan förgiftas hela boet. Är tanken iaf....

Du kan ju prova? Annars kan du nog köpa dessa (eller liknande) dosor i typ matbutik, Clas Ohlson för en hundring.
Sådana har jag haft/har ute också. Myrbeståndet var under kontroll trodde jag. Tills myrsvärmningen nu uppenbarade sig förstås. Kanske behöver byta ut dem dock? de har ju ändå varit ute i flera månader.
 
Av det som går att se på bilderna skulle jag gissa på blanksvart trämyra då de ser blanka och ”lite större” ut. Det är känslan, men omöjligt att säga säkert från en bild.

Ta dit skadedjurstekniker så kan de bedöma.

Tyvärr är blanksvart trämyra ganska ointresserade av lockbete, dosor/granulat, är min erfarenhet. Får man inte bort det rötskadade så får man troligtvis inte bort myrorna heller. Det kan finnas många satellitbon i området så även om man förgör ett så kan de fortsätta att frodas.

Tyvärr går mina tankar åt blanksvart trämyra men att riva kan vara dumt innan någon artbestämt säkert.
 
V mutalisken skrev:
Sådana har jag haft/har ute också. Myrbeståndet var under kontroll trodde jag. Tills myrsvärmningen nu uppenbarade sig förstås. Kanske behöver byta ut dem dock? de har ju ändå varit ute i flera månader.
Dom håller bara i två veckor... :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.