Hej,
Jag har en altan som är kanska utsatt och tänkte stryka på något bra röskydd.
Någon som vet vad som är bäst att förebygga rötskador?
Tacksam för tips - kanske finns något bra från utlandet?
 
Helt vanliga tryckimpregnerade bräder som inte stryks med något är väl det som håller allra längst och ger minst jobb.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag har använt Alcros (bestå) impregneringsolja med gott resultat.

Nu verkar det som om Alcro ändrat sitt sortiment och jag hittar bara SYSTEM impregneringsolja.

Antagligen var den förra "för" bra....
 
GoC GoC skrev:
Helt vanliga tryckimpregnerade bräder som inte stryks med något är väl det som håller allra längst och ger minst jobb.
Håller inte med.
Det allra viktigaste är att bygga rätt så att vatten kan rinna av och smuts inte samlas någonstans. Då håller otryckt mycke länge.
Jag tolkar frågan som att altanen redan är byggd så då faller både tryckt virke och bra konstruktion.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Håller inte med.
Det allra viktigaste är att bygga rätt så att vatten kan rinna av och smuts inte samlas någonstans. Då håller otryckt mycke länge.
Jag tolkar frågan som att altanen redan är byggd så då faller både tryckt virke och bra konstruktion.
Vem bygger en altan i obehandlat virke?
Visst kärnfura må så vara. Nästan lika bra som tryckimpregnerat. Men i övrigt så är alla jäkla behandlingar bara av ondo.
Obehandlad gran som naturligt får sitt skydd via grånad är ju en annan sak. Men jag tolkade altanen som en golvkostruktion. Jag har ett ca. 40 år gammalt altangolv av 22X95 tryckat virke. Aldrig behandlat och helt oskyddat för väder och vind. Finns ingen röta i det. Inte så snyggt men funktionellt.
 
GoC GoC skrev:
Vem bygger en altan i obehandlat virke?
Jag.
Tryckt virke är fult och inte miljövänligt. Spillvirke måste omhändertas separat.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag.
Tryckt virke är fult och inte miljövänligt. Spillvirke måste omhändertas separat.
Det tryckta virke du köper är nästan uteslutande behandlat med kopparsalter, och miljöpåverkan är näst intill obefintlig. Du behöver inte omhänderta spillvirke på annat sätt än annat behandlat (t.ex. oljat) trä. I princip samma kopparsalter används för att jordförbättra åkrar med kopparbrist, och är till och med tillåtet vid ekologisk odling men då i extremt mycket större mängder. Koppar är egentligen bara skadligt om det i större mängder hamnar i stillastående vattendrag.

Annat är det med virke behandlat med krom, arsenik och kreosot. De två sistnämnda är förbjudna sedan länge, och framförallt kreosoten ligger nog bakom uppfattningen om tryckt virkes farlighet.
 
GoC GoC skrev:
Helt vanliga tryckimpregnerade bräder som inte stryks med något är väl det som håller allra längst och ger minst jobb.
Man kan lätt tro det. Jag byggde en balkong -95 där golvet är helt obehandlat. -96 byggde jag en altan med tryckat och trots oljningar har virket på några ställen ruttnat. Å andra sidan lade jag tryckat på min bro -83, och det är fortfarande intakt, men börjar bli dags att byta.
 
  • Gilla
Mikasw
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Man kan lätt tro det. Jag byggde en balkong -95 där golvet är helt obehandlat. -96 byggde jag en altan med tryckat och trots oljningar har virket på några ställen ruttnat. Å andra sidan lade jag tryckat på min bro -83, och det är fortfarande intakt, men börjar bli dags att byta.
Hade du låtit bli att ha på olja, som stänger in fukten i virket, så hade det inte ruttnat
Sen så kan man så klart få sekunda tryckat
 
M
T Thomas_Blekinge skrev:
D

Det stämmer inte. Läs kemikalieinspektionen, t ex [länk].
CCA-virket kan alltså fortfarande köpas fast inte legalt av lekmän.
Man kan ju också läsa att även koppar är väldigt giftigt och dessutom bioackumulerande.
 
Mats-S
T Thomas_Blekinge skrev:
Då håller otryckt mycke länge.
In my dreams :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.