Hej,

Någonstans i vårt köksprojekt har vi skrivit fel/mätt fel/varit allmänt trötta småbarnsföräldrar vilket innebär att imkanalen ej linjerar med hällen. Styrande i detta fallet måste hällen bli då den ligger i en oförskämt dyr stenskiva. Centrum på hällen hamnar 100mm från centrum imkanal. Tanken var att ha en en vägghängd fläkt utan överskåp på den väggen.

Någon som kommer på något smart man skulle kunna göra?

Bygga en låda, sätta överskåp osv osv. Hit me!

Vänliga hälsningar en trött far. (med glimten i ögat)

Vägg i köksrenoveringsprojekt med imkanal och laserkors för positionering, putslag ojämnt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut uppe vid (köks)taket? Bild?

Är taket färdigbyggd? Eller går det att öppna upp taket?
 
Utstickande spirorör med obrukad isolering som behöver kapas, mot en takkant med spår efter maskeringstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut uppe vid (köks)taket? Bild?

Är taket färdigbyggd? Eller går det att öppna upp taket?

Tyvärr inte. Är klart sedan 1993

Spiroröret skall naturligtvis kapas en bit.
 
Är köksfläkten redan inköpt? Annars kan du ju titta efter en modell med en lite bredare ”skorsten”. Tycker mig ha sett modeller med upp till nästan 300 mm bred sådan när jag själv tittat av samma anledning, och då får du ju plats med en liten sidoförskjutning innanför denna. Annars får man nog satsa på att bygga en låda mot taket, med risk för att den blir ganska stor om du ska ha en rensbar krök.
 
T
En böj och diskret låda i samma färg som fläkten? :thinking:

En plåtfirma kanske kan tillverka något åt er? :)
 
OT,
Oj, det var väldigt dåligt placerat frånluftsdon, hamnar en hel del fett i frånluftskanalen, den är mer eller mindre en imkanal den också.

Vi har vårt frånluftsdon 70cm i sidled från framkanten på spisen, det tycker jag är alldeles för nära det, inte jag som valde placeringen, när vi gör om köket så kommer jag flytta frånluften så att den hamnar ca 2m från spisen.



Åter till frågan.
Med två mjuka böjar (<= 45°) för 100mm sidoförflyttning bygger lika mycket höjdmässigt. Med två böjar <45° behövs ingen renslucka, däremot kan det behövas vid/nära takgenomgången om imkanalen viker av strax efter takgenomgången.

https://www.imkanal.se/PDF/Imkanal 2012_1.pdf
 
Demmpa Demmpa skrev:
OT,
Oj, det var väldigt dåligt placerat frånluftsdon, hamnar en hel del fett i frånluftskanalen, den är mer eller mindre en imkanal den också.

Vi har vårt frånluftsdon 70cm i sidled från framkanten på spisen, det tycker jag är alldeles för nära det, inte jag som valde placeringen, när vi gör om köket så kommer jag flytta frånluften så att den hamnar ca 2m från spisen.



Åter till frågan.
Med två mjuka böjar (<= 45°) för 100mm sidoförflyttning bygger lika mycket höjdmässigt. Med två böjar <45° behövs ingen renslucka, däremot kan det behövas vid/nära takgenomgången om imkanalen viker av strax efter takgenomgången.

[länk] 2012_1.pdf
Bra tips allesammans!

Det lutar dock åt att det blir en liten diskret låda mot taket. Förmodligen 800 bred, samma som hällen.

OT
Demmpa, har faktiskt inte reflekterat över det feånluftdonet innan du sa det. Det sitter sjukt dåligt ja. Skulle du rekommendera att man stänger det? Har tvättstuga precis bakom och där sitter ett don till.
 
Redigerat:
Är det vind eller övervåning över köket?

Går den att komma åt å flytta frånluften?
Går det att komma åt å flytta imkanalen?
 
Fulkemisten
Är skivan beställd? Hör av dig till dem, kanske har de inte hunnit ta hål för hällen.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Är skivan beställd? Hör av dig till dem, kanske har de inte hunnit ta hål för hällen.

Tyvärr är skivan levererad ja

Det är ovanvåningen och tyvärr går vare sig imkanalen eller frånluften att flytta. Så man står där man står helt enkelt.

Känns som att man borde stänga det frånluftdonet faktiskt
 
Fulkemisten
H HobbyJohn skrev:
Det är ovanvåningen och tyvärr går vare sig imkanalen eller frånluften att flytta. Så man står där man står helt enkelt.
Det är klart att det går, frågan är om man orkar. Jag hade själv stört mig så pass på en låda att jag lagt tid på att lösa problemet. Initialt hade jag försökt flytta kanalen och frånluften, om det visade sig mycket krångligt hade jag troligen bestämt mig för överskåp och underhängande fläkt. Där är vi alla olika, du får känna efter själv.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det är klart att det går, frågan är om man orkar. Jag hade själv stört mig så pass på en låda att jag lagt tid på att lösa problemet. Initialt hade jag försökt flytta kanalen och frånluften, om det visade sig mycket krångligt hade jag troligen bestämt mig för överskåp och underhängande fläkt. Där är vi alla olika, du får känna efter själv.

Jo klart det går. Men i detta fallet innebär det att jag måste öppna hela innertaket och växla av en balk. Så det går i dagsläget bort.

Vi får fundera lite. Blir mer en klack i taket och min tanke är att göra något av den istället , belysning, hylla eller vad som
 
För att flytta frånluften så behöver inte väggen/etc öppnas upp på övervåningen där den går just nu utan man kan låta röret vara kvar.
Leta fram ny väg för nytt rör från vinden ner genom övervåningen ner till köket.

Exakt hur man bör göra beror bla på hur det är draget och kopplat idag. Man kan sätta en renslucka istället för frånluftsdonet, sedan en lucka i ”lådan” som du funderar att dra imkanalen i som gör att man kommer åt rensluckan.

Har frånluftskanalerna rengjorts någon gång sedan montaget? Om inte lär det vara mycket med ”trevliga” saker i rören.
Jag köpte viska & vajer ca fem år efter vårt eftermontage av FTX-system och rengjorde våra vent-kanaler, det var en hel del extra i stråket från köket.

Med tanke på hur rent och fint frånluftsdonet ser ut att vara så verkar det vara rengjort senaste månaderna.

Nej frånluftsdonet bör inte stängas, om det görs så måste man både räkna fram nya värden på dom andra frånluftsdonen, justering samt inmätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.