Hej

Jag ska montera en dörrbroms från Assa. Enl Assa ska den monteras enligt nedan. Jag tycker man vill ha mest broms när dörren är öppen och tycker alt 2 gör jobbet bättre (dels bromsar den mer i slutet samt kan stoppa dörren bättre)

Varför tycker Assa att den ska monteras som de rekommenderar (jag bryr mig inte om den estetiska biten)?


Två diagram som visar olika sätt att montera en dörrbroms på en dörr, med "Montering 1 Enl Assa" och "Montering 2".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Assa montering
 
Räcker verkligen slaglängden till för din montering?
 
Slaglängden är 24cm, det ger att infästningen hamnar ca 19cm (ca 1/4 av dörrbredden) in på dörren för att kunna öppna dörren 95º.
 
Plura skrev:
Slaglängden är 24cm, det ger att infästningen hamnar ca 19cm (ca 1/4 av dörrbredden) in på dörren för att kunna öppna dörren 95º.
Öppna dörren ja, men kan stänga den?
 
Vadå stänga? Att man inte har broms vid stängning?
Det är OK, för då finns 3m gummilister som tar emot kraften.

Systemet ur ett cad perspektiv dörren öppnas lite mer än 95°. Dvs infästningen hamnar 180-190 mm in på dörren från gångjärnet om man vill ha 90-95°.
CAD-ritning av dörröppningssystem med angivna mått och öppningsvinkel på lite mer än 95 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plura skrev:
Vadå stänga? Att man inte har broms vid stängning?
Det är OK, för då finns 3m gummilister som tar emot kraften.
...
Nej det är inte OK. Gissa varför det heter broms!

I vår sommarstuga satte någon omtänksam person in dörrbromsar på båda ytterdörrarna.
Inte för att hålla dörrarna öppna (finns enklare, billigare sätt för det) utan för inte dörrarna skulle blåsa igen eller slås igen och klippa av små barnafingrar som råkade befinna sig på fel ställe, dvs på dörrkarmen.
 
OK, så det är därför de monteras på det sättet för att förhindra igenblåsning!
Så om jag vill ha den andra effekten att inte dörren blåser upp är alt 2 att föredra.
 
Kapar tråden en omgång;
Började montera en dörrbroms idag, och när jag borrade i dörren för fästet så stötte jag på metallmaterial.

Avbröt borrandet och funderar nu;
- Borra igenom det och sätta skruven genom avsett hål, eller ge f-n i det?
Vad tycker ni?

Mvh
Kaherdin
 
Nästan alla dörrar har plåtar i sig för förstyvning av dörren.
Dom består ju mest av en tunn målad skiva med en ram av trä och isolering i mitten.
Utan plåtarna skulle dom slå sig och vara allmänt sladdriga.
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Nästan alla dörrar har plåtar i sig för förstyvning av dörren.
Dom består ju mest av en tunn målad skiva med en ram av trä och isolering i mitten.
Utan plåtarna skulle dom slå sig och vara allmänt sladdriga.
Precis så är det att det ofta finns tunn aluminiumplåt i dörrar, den syns även om man tittar i uttagen för låscylindrar och trycke.
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.