Jag ska lägga klinker i hallen och i köket.

Fråga 1:

I hallen ligger det idag uppreglat trägolv på en relativt ojämn betongplatta. Det tidigare vattenburna värmesystemet har läckt så vissa reglar är skadade och måste bytas ut så min tanke är istället att plocka bort alla reglar, lägga dit några centimeter cellplats och flytspackla en jämn yta.
Bör man jämna ut golvet först på något sätt så att cellplasten ligger plant eller det sätter sig fint när jag häller på spacklet?
Bör jag lägga någon plast under alltihopa? Betongplattan är inte isolerad underifrån.

Fråga 2:

I köket har det legat plastmatta flytande på sand (sand-spånskiva-plastmatta). Är det ok att flytspackla ett tunnare skikt direkt på sanden för att plana ut det och sen bara lägga klinker ovanpå eller måste jag riva ut sanden först? Det finns inga reglar mellan sanden utan hela golvet verkar vara flytande.
 
  • Gilla
Simpasaurus
  • Laddar…
Ska du flytspackla så måste ju underlaget vara typ stumt. Särskilt om skikten inte blir särskilt tjocka. Allt går ju såklart men på tid och längd lär det ju börja spricka och röra sig.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Sanden är väldigt hårt packad, det händer inte mycket på det när man går på det. Men visst det är väl inte helt stumt antar jag, kan man lägga golvgips på sanden och sen flytspackla ovanpå det då? Eller jag måste tömma ut alltihop ner till betongplattan för att det ska bli bra?
 
T
Sanden måste ut om du ska ha klinkers.
 
T tank77 skrev:
Sanden måste ut om du ska ha klinkers.
Nej det är inte sant men man måste oftast ha nåt emellan sand och spackel.
 
BirgitS
Sand är en utmärkt dämpare av stegljud och var vanligt under några årtionden, särskilt i flerfamiljshus, så det är bra att ha den kvar. I den här lägenheten är det sand underst och sen en kraftig byggplast. I hallen och köket las det sen något spånskiveliknande som PVC-plattor limmades på. Ovanpå PVC-plattorna i hallen la en tidigare ägare in klinkers och när vi utökade hallen så att de klinkerplattorna skulle bort följde även skivan med på någon kvm. Det innebar att hantverkaren flytspacklade den ytan plus lite till för att få det jämnt och det har fungerat bra nu i drygt tre år.
 
Just nu lutar det åt att gräva ut lite sand, fylla igen med EPS-cement och därefter lägga ett lager flytspackel ovanpå för att få det slätt och bra.
Frågan är nu, behöver man lägga cellplast eller liknande under för att det ska isolera ordentligt om man bara lägger c:a 5 cm EPS-cement eller det är tillräckligt isolerande i sig själv?
 
Vi har en liknande lösning.

Huset är byggt 1931 med betongbjälklag mot källaren. En tidigare ägare byggde om huset kraftigt 1976. I tamburen lades då ett rosa marmorgolv.

I samband med vår ombyggnad kunde jag konstatera att de hade lagt ca 60mm sand på betongbjälklaget, ett lager frigolit, och gjutit med något ca 20mm, och så 20mm marmor på det. Det var väl knappast flytspackel då 1976.

I övriga bottenvåningen är golven uppreglade. Betongen är väldigt ojämn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.