Vi köper "large" installationspaket och kommer att ha ganska många meter för mycket av slingan. Eftersom det finns ett antal planerade och oplanerade ändringar, vad gäller gräsmattan/trädgården i framtiden, så tänkte jag lägga ut slingan med med några reservmetrar här och var. Kanske lägga dem på samma ställe (fram, tillbaka, fram) på några ställen. Detta för att slippa behöva skarva så mycket senare då jag kanske utökar gräsmattan eller vill plantera ett träd.

Förstår ni hur jag menar?

Tänker jag dumt? Kan något gå fel?
 
Helt rätt tänkt :)
Se till att dokumentera vart bara för snart har gräsmattan ’ätit upp’ kabeln.
 
  • Gilla
Annananna
  • Laddar…
Det är en bra idé om du vet att det ska användas snart och du vet var. När kabeln väl är inväxt kommer du inte att hitta den och det är smått omöjligt att "dra fram" slack...
Det är ju lätt att skarva i framtiden också...

Lägg inte en rulle tråd nära slingan, det kan störa klipparen. Min Gardena stannade där jag hade dubbeltråd. Dra den dubbel minst 30-40 cm utanför området innan du rullar ihop den om du lämnar extra tråd.
 
  • Gilla
Annananna
  • Laddar…
Som skrivet, tråden försvinner fort ner i gräset.
Skulle visa en bekant hur tråden ser ut, jag rev och slet länge i gräset men icke, nu har den legat 4-5 år så den är nog omöjlig att få upp.

Protte
 
Och ett träd behöver inte ha en ö runt sig. Kilpparen skadar inte trädet och trädet gör ingen skada på klipparen. Skillnad på rabatter eller odlingar där behövs det slinga eller ev. ett hinder som stoppar klipparen.
 
C
Vi hade trädgårdsfirman här för att göra installationen och de slingade in vartenda träd och buske. Jag frågade om det var nödvändigt, och de förklarade att de gör så för att klipparen blir repig och ful om man låter den gå emot träd och dylikt.
 
Våran klippare gick felfritt och utan några synliga skador i 2 säsonger innan vi dränerade om och den enda ö vi hade va runt rabarber de 5 äppelträden och studsmattan, cyklar mm som råkar stå framme har inte skadat klipparen. Tänker göra på samma vis nu när det ska läggas ny slinga.
 
HQ 230 ACX har tydligen dålig plast så den krockade sönder karossen, nu får vi se om nya karossen är stöttåligare.
Nej kommer inte slinga in något mer.

Protte
 
Jag har ö-at in allt (utom studsmattan som flyttar runt) då jag gillar mjuka start/stopp kontra att köra in i ett hinder och höra smällen. Oberoende av vad tillverkare och användare säger så hävdar jag att det inte kan vara bra att krocka gång på gång.
 
Jag har slingat in där klipparen annars skulle fastna eller köra sönder något. Det tog fem minuter innan den började få repor. Jag som annars gråter Lille Skutt-tårar när mina saker blir repiga och skadade bryr mig inte i detta fall. Den är ett rent bruksföremål och hade jag slingat in så den inte fått repor hade den heller inte kommit åt lika bra mot buskar och annat den nu kör in under.

Jag kan köpa ett nytt skal för en tusenlapp den dagen det behövs.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.