Hej!

Vi kommer inom kort få en ny lvvp installerad och vill då flytta ner nya innerdelen till förrådet i källaren.
Det som måste fixas innan är en golvbrunn i detta utrymme och få ett tätskikt för att i framtiden kunna flytta ner tvättstugan hit också.

Detta tänkte jag ge mig på själv så behöver hjälp i tillvägagångssätt.

Nuvarande förråd är 12,7 m2, kommer delas av så tvättstugan/pannrum kommer bli ca 1,9x3,2m
Handritad skiss av ett förråd med mått och avlopp markerat för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppet går ner i hallen utanför rummet.
Huset byggt 1973, gissar på att det är oisolerad platta på mark, ligger sedan plastfolie, frigolit, golvspån, plastmatta.
Avloppsrör genomskuret i golv med synlig skarv och omgivande spånskiva samt materialrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett avloppsrör i ett hål i betonggolv, möjlig förberedelse för golvbrunnsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Behöver bila upp för att få på en avloppsskarv längre ner?
2. Skära ut i golvspån och frigolit för golvbrunn och avloppsrör och sen fylla igen med vad?
3. Lägga våtrumsmatta, kollar lite filmer och läst, bör kunna klara av :)
4. Säkert massa mer, vad säger mer kunnigt folk?
 
  • Skarven mellan trätrappsteg och en plastmattklädd golvsektion i ett förmodat källarförråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Om du ändå ska ha ett teknikrum, behöver du då det uppreglade golvet? Knappast intressant att ha värmekomfort där inne i så fall. Ta bort det uppreglade golvet, bila upp plattan och gjut in en golvbrunn, flytspackla fall och lägg klinker utan tätskikt (jag antar att golvet inte kommer att vattenbegjutas annat än vid läckage. Det enda som behöver skyddas är eventuella uppreglade väggar som står på betongplattan om läckan skulle hända.
 
Du menar att jag ska riva upp hela golvet, ha ren betong i förrådet och flytspackla i tvättstugan?
Undviker helst klinkers då det känns kallare och hårdare att stå på.
 
Claes Sörmland
B Bamsetroll skrev:
Du menar att jag ska riva upp hela golvet, ha ren betong i förrådet och flytspackla i tvättstugan?
Undviker helst klinkers då det känns kallare och hårdare att stå på.
Riva upp golvet lär väl ändå bli det som behövs. Du måste ju få fall mot golvbrunnen och ska väl inte ha dubbla tätskikt i golvet (plasten som ligger mot plattan ska väl bort innan våtrumsmatta installeras).
 
  • Gilla
Bamsetroll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.