Har sålt huset för ett tag sedan och bor idag i lägenhet. Har inget som helst behov av nya verktyg eftersom jag har det mesta jag behöver. Ändå sitter jag här och funderar på att uppgradera den "vanliga" hammaren från en fullt fungerande Hard Head från jula till en helgjuten från Bacho. Kanske använder hammaren en gång per år men ändå så är jag sugen på att uppgradera. Så hur motiverar ni era uppgraderingar och nyköp av verktyg?

Har en sladdriven borrhammare från Meec som fungerar bra. Men sitter ändå och dreglar över en AEG sladdlös. Den hade passat bra ihop med mina andra AEG verktyg och jag kan använda batterierna för det. Kostnaden hamnar på 2500:- och jag kanske borrar upp hål för en ny tavla per år. Finns inget som motiverar köp men ändå sitter jag fullt allvarligt och dreglar i nätbutiken. Är jag sjuk?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är viktigt att ha balans i nivån på verktygen. Lika som man bör ha det färgmatchat ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är viktigt att ha balans i nivån på verktygen. Lika som man bör ha det färgmatchat ;)
Jaha, så det är därför jag behöver byta ut min Meec borrhammare.:D:thinking:
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Jag överväger att sälja av mina udda och gå makita vägen. Det är inget fel på min AEG skruvdragare men har ju inte samma batteri som som trimmern och vinkelslipen sitter på sladd ;)
 
Det är ju en ganska ospecifik fråga. För vem skall du motivera det, och varför? I fallet hammare har jag svårt att tro att den tar speciellt stor plats hemma hos dig. Då är det väl egentligen bara två frågor att besvara. Vill du ha den och har du råd. Om båda frågorna besvaras med ja, vad behöver du då mer för motiv?

Gäller det större verktyg får man ju även fundera på var man skall förvara den. Gäller det dyrare verktyg får man ställa sig frågan vad man avstår för att skaffa just detta.
 
Hmmm hörs som du behöver snickra mer helt enkelt, ju mer jobb desto större behov av verktyg,
Nej det är en naturlig drift män har att ha fina verktyg. Det har alltid drivit oss framåt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Behöver man verkligen motivera ett verktygsköp? Man är väl alltid värd bättre?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
lärjungen
Ska det motiveras för frugan eller för barnen i Afrika?
 
Eftersom du är så snäll att du köper nya verktyg till dig själv så har förtjänar du ju uppenbarligen nya verktyg.:)
 
Jag brukar ha två ”grundregler”.
1) Finns det så behövs det.
2) Först köper man prylen, sen skapar man behovet.

Det brukar lösa de flesta problemen när man funderar på att köpa något.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jag uppskattar vad det skulle kosta att leja ut ett jobb. Sedan köper jag verktyg och material och gör jobbet själv och det måste bli billigare. Det brukar ge en rätt bra verktygsbudget
Plus att jag såklart gillar att jobba. Särskilt med bra verktyg.
 
  • Gilla
Niblet
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Är jag sjuk?
Det är en hobby. Det kommer aldrig gå att motivera med rationella argument.
 
  • Gilla
Kretikos och 4 till
  • Laddar…
Det går flera olika serier på TV om sådana, och för de har det gått för lång.
Sök hjälp innan samlandet går för långt.
Själv ska jag köpa en 35 mm hålsåg för jag MÅSTE såga ett 35 mm hål.

Protte
 
  • Haha
  • Gilla
Byggfuskarn och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det går flera olika serier på TV om sådana, och för de har det gått för lång.
Sök hjälp innan samlandet går för långt.
Själv ska jag köpa en 35 mm hålsåg för jag MÅSTE såga ett 35 mm hål.

Protte
Man kan också skaffa verktyg för att motivera köpet av andra verktyg. Jag köpte stämjärn för att ha något att slipa och stenar för att ha någonting att slipa med. Och en tormek.
 
  • Gilla
Niblet
  • Laddar…
Rickard.
Min hobby är som många andra här att arbeta med verktyg. Känner några vars hobby är att KÖPA verktyg (och andra saker såklart). Sen kommet dom såklart inte erkänna det men sålänge jag håller mig på min sida så håller sig verktygsbudgeten väldigt rimlig.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.