Du svarar nog på något annat. Frågan här handlade om hur lång sträcka man kan förvänta sig på ett fulladdat batteri.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hmm, on man skall köra E45 norrut så får man problem med en standard Tesla3. Långa sträckor får man inte köra mer än 70km/h för att det skall fungera. Laddtiden i mitt exempel blir 2,5h.

Samma rutt i en Kia Niro 64 ger drygt 3h laddtid. Kia Niro 39 ger max 80km/h under 25 mil och en omväg på 20 mil...

Tesla 3 longrange är det enda som fungerar. Den får 1,5h i laddtid.
Två nya Superchargers har öppnat precis i veckan, i Arvidsjaur och Skaulo. Det gör att det går att köra E45 till Gällivare och sen till Narvik utan problem. Ev en liten omväg via Krokom.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Mojje70 Mojje70 skrev:
Två nya Superchargers har öppnat precis i veckan, i Arvidsjaur och Skaulo. Det gör att det går att köra E45 till Gällivare och sen till Narvik utan problem. Ev en liten omväg via Krokom.
Japp, har funderat på att göra just den resan. Från strax söder om Stockholm till Nordkap.
Beräknad tid 25 timmar och 46 minuter varav 2 timmar och 29 minuter laddning.
Jag räknar med att behöva betydligt längre paus än bilen...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
Antag att du nyss köpt en ny elbil.
En hybrid med en liten hjälpmotor.
Sedan går givetvis utvecklingen framåt så körsträckor gör så man behöver ingen hjälpmotor.
Din bil med hjälpmotor kommer då vara totalt iskall på begagnatmarknaden. För vem vill köpa en el-bil som även måste servas med en gammal bensin/dieselmotor och tankas med fossilbränsle?

Eller när du plöjt ned 1 miljon i din fina Tessla och sedan kommer lika snygga elbilar med fungerande AC för bråkdel av priset.

Jo jag såg en fin Tessla idag med rutorna nedkörda. AC var väl inget att tänka på för batterierna skulle räcka hela vägen hem igen. Stackare i sin varma elbil.

Jo det är för tidigt att köpa elbil, de är inte färdigutvecklade ännu.
 
Fairlane
Nu äger jag ingen Tesla själv men jag känner några som gör det och AC är inget problem.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mopedbilar kostar o

Mopedbil trafik runt 10000 per år. De flesta försäktar inte vagnskada. Fick flera förslag på mellan 20-30kkr för vagnskada. Per år.

Ingen batterihyra längre på Twizy, den steg dock med 30kkr i pris när man rog bort den. Så numera 99kkr.

Twizyn är trafiksäkrare än vanliga mopedbilar.

A-traktorer går inte att försäkra alls för vagnskada. Reparationen är för dyr på hemmabyggen. Ändras kanske iom att många A-traktorer numera inte är skurna i plåten.
Ska man åka gammal A-traktor måste man kunna/vilja/idas Mekka själv, men törstiga..
 
optimum optimum skrev:
Antag att du nyss köpt en ny elbil.
En hybrid med en liten hjälpmotor.
Sedan går givetvis utvecklingen framåt så körsträckor gör så man behöver ingen hjälpmotor.
Din bil med hjälpmotor kommer då vara totalt iskall på begagnatmarknaden. För vem vill köpa en el-bil som även måste servas med en gammal bensin/dieselmotor och tankas med fossilbränsle?

Eller när du plöjt ned 1 miljon i din fina Tessla och sedan kommer lika snygga elbilar med fungerande AC för bråkdel av priset.

Jo jag såg en fin Tessla idag med rutorna nedkörda. AC var väl inget att tänka på för batterierna skulle räcka hela vägen hem igen. Stackare i sin varma elbil.

Jo det är för tidigt att köpa elbil, de är inte färdigutvecklade ännu.
Så för att fönstren var nere så var batteriet slut..? Jag brukar ha fönstren nere på vår Bmw diesel också, motorn går och batteriet laddas, Ac funkar!

Vätgasbilen går det trögt för, dyr teknik, långsam utbyggnad, och bränslecellen håller 8-10000mil, och då är batterierna på en elbil billiga..

Har tittat på den lilla Bmw elbilen, med REX motorn, kortare räckvidd på denna än den som endast går på el, synd att den använder värmen från motorn till att värma kupén när den ändå går..

Nån som äger eller kört en sådan?
 
ullberg
I3 REX har samma batteripaket som I3 BEV, dock slutade BMW erbjuda REX i Europa vid senaste batteriuppgraderingen till ~40 kWh (120 Ah som BMW säger något förvirrat) - i USA kan man få ”senaste” 120 Ah batteriet och REX-motorn, men den extra vikten ger väl iof lite kortare räckvidd...

I3:an generellt tycker jag är en väldigt trevlig bil, kul att köra och trots att den har många år på nacken känns den modern - till och med futuristisk. Sen får man vara medveten om att det är en ganska liten bil, inga problem i framsätet men litet bagage och begränsat baksäte (bara 2 platser bak), och självmordsdörrarna gör att jag tycket man ska se den som en 3 dörrars med väldigt generöst insteg bak snarare än 5 dörrars.

En kul och på BMW vis väl ihopskruvad liten bil (bäst upplevd kvalitetskänsla av alla elbilar jag sett/provat) som gör sig riktigt bra som pendlingsbil!

/U
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Antag att du nyss köpt en ny elbil.
En hybrid med en liten hjälpmotor.
Sedan går givetvis utvecklingen framåt så körsträckor gör så man behöver ingen hjälpmotor.
Din bil med hjälpmotor kommer då vara totalt iskall på begagnatmarknaden. För vem vill köpa en el-bil som även måste servas med en gammal bensin/dieselmotor och tankas med fossilbränsle?

Eller när du plöjt ned 1 miljon i din fina Tessla och sedan kommer lika snygga elbilar med fungerande AC för bråkdel av priset.

Jo jag såg en fin Tessla idag med rutorna nedkörda. AC var väl inget att tänka på för batterierna skulle räcka hela vägen hem igen. Stackare i sin varma elbil.

Jo det är för tidigt att köpa elbil, de är inte färdigutvecklade ännu.
Jag gjorde också det antagandet först, vem vill ha en begagnad hybrid när elbilarna kommer för fullt?
Men efter lite resonemang så kom jag fram till att det finns en marknad för det mesta, när elbilarna kommit så stort så har min bil fallit i värde av ålder och är i en annan prisgrupp och konkurrerar egentligen mest med förbränningsbilar.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Tyckte jag läste att det var mindre batteripack på REX, eftersom denna har bensintank/bensinmotor som tar plats.

Vi behöver tyvärr bara en bil, och ska bygga så dragkrok är ett mer måste under detta år, annars blir den sällan använd, årets enda husvagnsnatt är redan gjord.:D, visserligen har jag fräsch, snygg underbar Volvo 144’a -69’a, som går lika skönt som en ny Bmw..med dragkrok, vill bara köpa nåt, så mycket nära köp på en I3’a..
 
Tycker BMW:n är lite misslyckad. Hög förbrukning och litet batteri. Men det finns ju begagnade som kanske kan göra det till en okej affär
 
N Nerre skrev:
Nu minns jag inte vad jag valde för bil (det var ingen Tesla, för det skulle jag inte ha råd med), men testade att knappa in rutten för vår semesterresa i fjol, och dels kunde den inte hitta en fungerande rutt (den bästa rutten så blev det -38% batteri på en sträcka). Men då var det alltså Stockholm-Piteå-Haparanda-Jukkasjärvi-Jokkmokk-Östersund jag knappade in (det slår mig precis att jag missade att vi stannade en natt i Storuman).

MEN, det väldigt intressanta var att den ruttade längs E4 även på vägen söderut mot Östersund... E45 verkar alltså totalkört.
Inlandet är hopplöst om man vill köra elbil. E4:an funkar bra (y)
 
optimum optimum skrev:
Antag att du nyss köpt en ny elbil.
En hybrid med en liten hjälpmotor.
Sedan går givetvis utvecklingen framåt så körsträckor gör så man behöver ingen hjälpmotor.
Din bil med hjälpmotor kommer då vara totalt iskall på begagnatmarknaden. För vem vill köpa en el-bil som även måste servas med en gammal bensin/dieselmotor och tankas med fossilbränsle?

Eller när du plöjt ned 1 miljon i din fina Tessla och sedan kommer lika snygga elbilar med fungerande AC för bråkdel av priset.

Jo jag såg en fin Tessla idag med rutorna nedkörda. AC var väl inget att tänka på för batterierna skulle räcka hela vägen hem igen. Stackare i sin varma elbil.

Jo det är för tidigt att köpa elbil, de är inte färdigutvecklade ännu.
Inga problem alls att använda AC i varesig en Tesla eller i andra elbilar. Vem vet, kanske var någon som lagt av en brakare och ville vädra ur ;)
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Nja, nu vet jag inte hur mycket luftkonditioneringen i andra bilar drar men den högsta toppeffekt jag sett i vår bil är runt 1,5 kW. Det motsvarar ett ytterst lätt tryck på pedalen så behöver man stänga av AC:n för att komma fram ligger man verkligen på gränsen!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Lite räkneexempel från min Passat GTE.

2.0kWh per mil är rimligt att räkna på, då snittar man runt 50-60km/h, vilket innebär att på 1h drar man 12kWh på motorn, och 1.5kWh på ACn. Så alltför oansenligt är inte ACn.
Stämmer hyfsat bra med att bilen säger att man förlorar ca 6km på en laddning (50km) om man har klimatanläggningen igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.