MrJay
Hej,

är i full fart med att rita ett hus (2 våningar, betong, prefab) och tittar nu på golvvärme som vi kommer ha på båda våningarna. Vi kommer ha massivbjälklag på 230mm, behöver man isolera i taket på nedervåningen för att förebygga att man får takvärme (samt sämre effekt på golvvärme på övervåning)? Enligt ett förslag jag mottagit borde vi isolera med minimalt 45mm mineralull på undersidan. Men då jag är inne på ny teknik och lösningar så ser jag att det bland annat finns spårskiva man lägger golvvärmen i som borde lösa problemet. Är det en bättre/effektivare lösning (annat förslag?) samt vilket alternativ är mer ekonomiskt försvarbart?

Stort tack i förhand.
 
Vad menar du med massivbjälklag?

Massiv brukar man benämna något som är homogent, typ en tjock skiva av trä eller betong.

Vi la skruvlimmat, spårat golvspån, konvetorplåtar och 45 med isolering (fullt 50cm mot yttervägg). Isolering främst för stegljud.

Vissa föreskriver ingen isolering alls för bästa funktion hos värmen. Det får du Kolla med leverantören av golvvärmesystemet vad de rekommenderar.
 
MrJay
R Robert-san01 skrev:
Vad menar du med massivbjälklag?

Massiv brukar man benämna något som är homogent, typ en tjock skiva av trä eller betong.

Vi la skruvlimmat, spårat golvspån, konvetorplåtar och 45 med isolering (fullt 50cm mot yttervägg). Isolering främst för stegljud.

Vissa föreskriver ingen isolering alls för bästa funktion hos värmen. Det får du Kolla med leverantören av golvvärmesystemet vad de rekommenderar.
Med massivbjälklag menar jag just ett massivt homogent stycke betong som heter så. Se https://www.finjaprefab.se/produkt/forspanda-massivbjalklag/ . Vi vill så klart helst inte värma nedåt till nedervåningen med tanke på att vi kommer ha ett innertak där med FTX ventilation, spottar m.m. så det vore att elda åt kråkorna IMHO.
 
MrJay MrJay skrev:
Med massivbjälklag menar jag just ett massivt homogent stycke betong som heter så. Se [länk] . Vi vill så klart helst inte värma nedåt till nedervåningen med tanke på att vi kommer ha ett innertak där med FTX ventilation, spottar m.m. så det vore att elda åt kråkorna IMHO.
Tja, det är en enda stor klump du lägger värme på. Du kommer att ha svårt att undvika att värma upp den annat än isolering och konvektorplåtar.

Det spelar dock inte så stor roll om du värmer upp ett mellanbjälklag om det är uppvärmt både över och under. Energin blir inte helt till spill även du skall ha under tak.

Jag skulle fråga golvvärme leverantören vad de rekommenderar.
 
MrJay
Vi har inte bestämt leverantör av golvvärme (funderar på att importera) men det låter som man får ta en promenad till lokala Uponor kontoret..
 
Om det nu är bestämt att ni ska ha betongbjälklag så behövs det ej någon isolering. Är båda våningarna uppvärmda så spelar det ju ingen roll.
Sen om ni ska ha massivbjälklag så läggs ju slingorna i och bara skarvas mellan elementen. Så det finns ju ingen idé att reflektera över spårade skivor och dylikt.

Edit: Eller hade ni planer på att strunta i slingorna i bjälklaget och lägga det i spacklingen? Spårade skivor ska ju hur som helst inte blandas in där.

Helt ärligt så hade jag nog tänkt om helt och hållet och undvikit massivbjälklag. Kanske nyttjat plattbärlag eller liknande istället.
Det beror ju visserligen på hur långt in i projekteringen du kommit.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
MrJay
C C.Lundin skrev:
Om det nu är bestämt att ni ska ha betongbjälklag så behövs det ej någon isolering. Är båda våningarna uppvärmda så spelar det ju ingen roll.
Sen om ni ska ha massivbjälklag så läggs ju slingorna i och bara skarvas mellan elementen. Så det finns ju ingen idé att reflektera över spårade skivor och dylikt.
Låter som vi nu har en sak mindre att tänka på :D
Extra fråga, vi kommer ha en sektion där det är terrass på övervåning och vardagsrum under den på undervåningen. Såklart skall vi inte ha golvvärme just där på övervåningen men jag antar man får isolera ganska bra i taket på undervåningen för att undvika köldbrygga? Hur tjock isf. samt vilken isolering är bäst i dagsläget?
 
MrJay
Erik_Hansson skrev:
Om man lägger värmeslingorna i betongen blir systemet riktigt segt. Det tar lång tid att anpassa efter temperaturförändringar. En variant är att lägga spårad eps med värmeplåt, så blir det bättre respons.

Ett exempel är: [länk]
Tack för tipset Erik! Vi får kika på det, dock låter det som en dyr investering för en yta på 220m2. Vi kände till trögheten i systemet sedan tidigare och var faktiskt inställda på att vi får ta det som det är.
 
A
MrJay MrJay skrev:
dock låter det som en dyr investering
Jo, det är ju därför man oftast gjuter slingorna i betongbjälklaget eller i plattan som huset står på.

Grovt räknat för 200 kvm blir det merkostnad på 100 000kr för spårad EPS med värmeplåtar på.
 
Det går att bygga utan någon isolering vare sig över eller under bjälklaget. Blir lite klurigare med injustering och styrning bara. Har byggt lägenheter med sådan lösning och där har man justerat in det och låtit utetemperaturen styra alltsammans.
 
A
Jo, men trögheten är ofta så stor att systemet inte hinner med snabba temperaturomslag, som vi brukar ha vår och höst, tex. -10 en dag och +1 dagen efter osv. Men visst, med temperaturmätare och styrning mot väderprognos kan man komma långt.

Ska tillägga att jag har erfarenhet från nybyggda hus där man helt enkelt gör så att man ventilerar bort värmen om temperaturen ute stiger för snabbt. Bygger själv med spårad EPS för att slippa det där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.