Hej! Är helt rookie och mina google-skills funkade inte riktigt med denna fråga.

Har köpt en fläktkåpa och har tänkt dra röret till skostenen (genom murstock). Hur gör jag? Vad behöver jag tänka på? Brandspjäll? Filter? Rör? Hur sätter jag fysiskt fast röret i skorstenen? Isolera?

Tacksam för svar. Vi kan säkert ringa en sotare eller så, men nu tryter pengarna!

Väl mött.
 
Är nog säkrast att du ringer sotaren ändå. Installation av köksfläkt ska besiktigas och godkännas av sotare innan den tas i bruk. Kan annars bli stora bekymmer exempelvis med försäkringsbolag vid ev. brand. Bra om du har en idé om utförande innan du kontaktar sotaren. Svårt att ge exakta råd utan närmare beskrivning. Normalt drar man flexslang och/eller Spirorör fram till skorstenen (själv valde jag 160 mm rör) där man knackar hål till ledig pipa (får inte finnas någon annan anslutning). Använde skarvmuff https://soliduct.se/vf-160.htm tätad med https://soliduct.se/brandfogmassa.htm som stos för anslutningen mot skorsten. Inget brandspjäll eller isolering behövdes i mitt fall. Eventuellt behöver du installera en renslucka också.
Rekommenderar Soliduct för inköp. Välsorterat och bra priser. Snabb leverans.
 
  • Gilla
Elinlindh
  • Laddar…
JanneJanne123
Fast så är det väl inte längre? Imkanalen ingår väl inte i sotningskravet längre?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fast så är det väl inte längre? Imkanalen ingår väl inte i sotningskravet längre?
Inget sotningskrav men krav på godkännande av nyinstallation så vitt jag vet.
 
JanneJanne123
I så fall har jag en svartbyggd imkanal hemma hos mig, ventfirman var helt säkra på att det inte behövdes. Jag har dock inte kollat upp det själv, så det kan vara fel.
 
Nu är det ju några år sedan men efter att "sotningsplikten" upphörde.
Sotaren var då mycket tydlig med att installationen måste godkännas.
Kan det vara så att ventfirman hade någon form av auktorisation?
I mitt fall handlade det ocm "gördetsjälvjobb"
 
Redigerat:

Bästa svaret

E Elinlindh skrev:
Hej! Är helt rookie och mina google-skills funkade inte riktigt med denna fråga.

Har köpt en fläktkåpa och har tänkt dra röret till skostenen (genom murstock). Hur gör jag? Vad behöver jag tänka på? Brandspjäll? Filter? Rör? Hur sätter jag fysiskt fast röret i skorstenen? Isolera?

Tacksam för svar. Vi kan säkert ringa en sotare eller så, men nu tryter pengarna!

Väl mött.
Mura in en stos, inga andra anslutningar till samma pipa får förekomma.
Sätt spirorör, renstratt vid kröken, isolera hela rasktet med nätad 30 mm isolering. Inga brandspjäll.
Isolera genom takgenomföringen.
Besiktning behövs ej längre.
 
  • Gilla
Elinlindh
  • Laddar…
Tacksam för svar!

Vi har tänkt att fläkten ska gå genom skorstenen, och även en vedkamin. Tänker vi tokigt där?
 
Har så själv :)
I olika pipor så är det ok.
 
Vi har ett befintligt hål i murstocken (för den gamla fläkten). Funderar på om vi kan mura in ett spirorör istället för stos? Öppningen är större än vi behöver. Samt kan vi använda ett flexibelt rör till själva fläktröret - för att slippa en massa skarvar där väggen blir ett svagt S.

Hur gör vi för att detta blir ”brandsäkert”?
 
Spirorör istället för stos är ok.
Flexslang finns men är svindyr som isolerad, det är bättre att göra enl inlägg #7.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.