Hej alla!

Haft lite diskussion om kameraövervakning av privatperson på egen villatomt enligt nya kameraövervakningslagen. Finns ju vissa krav för att tillstånd inte skall behövas och skrivningen "kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde" på datainspektionens hemsida är väl det som spetsar till det.
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kamerabevakningslagen/
Konsensus från inlägg på forumet tycks ha varit att det är ok så länge man enbart filmar egen tomt. Med undantag för Mikael_L:s inlägg nedan:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju konstigt. Lagar finns väl redan som täcker behovet ...


Att man filmar sin egen egendom är dock inte tillräckligt, det måste också vara ett område av privat karaktär.


Om jag äger en butik, säg att jag även äger hela huset, då är det ju helt säkert min privata egendom.

Men allmänheten har ju dock tillträde, det är en publik plats. Det innebär att det finns begränsningar och regler för kameraövervakning där.


Men däremot ens bostad, det är en privat plats, även om man inte ens äger bostaden.

Där är kameraövervakning helt fritt och oreglerat.

Men kamerorna måste vara så arrangerade att endast min privata sfär blir upptagen på bild.


Och detta sägs också gälla egen tomtmark i nära anslutning till huset, dvs ungefär det vi ser som hemfridszonen.

Hur långt ifrån huset det gäller beror ju på fall till fall. Hemfridszonen är typ liten i ett radhusområde, och större i glest bebyggelse på landet.
Hittade en referens till domslut avseende entre till flerfamiljshus:
https://lawline.se/answers/vad-raknas-som-en-plats-dit-allmanheten-har-tilltrade
Det tolkas som att om allmänheten har "fysiskt tillträde", dvs avsaknad av grind/staket, är det som styr snarare än att de inte har "juridiskt tillträde".
Detta är i linje med min åsikt.
Om någon kan promenera upp till min dörr och plinga på utan att hindras av grind eller liknande så tycker jag att det faller under "allmänheten har tillträde".

Vad tror ni övriga, är det en massa villaägare (inklusive mig själv) som har kameror mot sina entrer som är "olagliga"?

Låt oss ha en seriös diskussion, inte en massa tjäbbel
 
Sitter och väntar på lunch, så jag kan komma med en höftad spekulation.

"Om någon kan promenera upp till min dörr och plinga på utan att hindras av grind eller liknande så tycker jag att det faller under "allmänheten har tillträde". "

Jag skulle hävda att för att nå min dörr måste man gå in på min tomt. Så min dörr är ingen allmän plats. I motsats till område med flerbostadshus där allmänheten kan promenera fritt ända fram till dörren till trappen.

Och oavsett vad lagen nu skulle säga så skulle jag övervaka min tomt om jag nu ville.
 
Jag tolkar det som så att man får ha kameran så att den filmar på tomten, men inte utanför tomten.
Din tomt är ju privat och således inte tillgänglig för allmänheten.
Gatan utanför är däremot tillgänglig för vem som helst, och där får man inte filma/övervaka.
Bara för att man kan gå in på tomten betyder inte det att alla får hur som helst.
Tänk att man kan bli dömd för hemfridsbrott om man beträder annans tomt. Då innebär det ju allmänheten inte har tillträde till tomten även om det är lätt att gå in där.
Min åsikt.
 
C
Frågan utvecklas i propositionen som är länkad i Lawline-artikeln (https://data.riksdagen.se/fil/050D5CBC-9F77-410A-8BF8-2ED9CCA11E57). På sidan 138 står följande, i kontextet vad som är undantaget från tillståndsplikt enligt kameraövervakningslagens 5 § 1 p:

"Den viktigaste faktorn för att avgöra om undantaget är tillämpligt är platsen för kamerabevakningen. Bevakning som sker i en privatbostad av den som bor där omfattas normalt av undantaget.
Detsamma gäller t.ex. bevakning av personens tomtmark, garage och förråd.
"

Huruvida det är en plats dit allmänheten har tillträde är alltså i princip inte relevant i detta fall.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Fast det gäller ju inomhus.
 
C
K knipo skrev:
Fast det gäller ju inomhus.
Tomtmark inomhus?
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Frågan utvecklas i propositionen som är länkad i Lawline-artikeln ([länk]). På sidan 138 står följande, i kontextet vad som är undantaget från tillståndsplikt enligt kameraövervakningslagens 5 § 1 p:

"Den viktigaste faktorn för att avgöra om undantaget är tillämpligt är platsen för kamerabevakningen. Bevakning som sker i en privatbostad av den som bor där omfattas normalt av undantaget.
Detsamma gäller t.ex. bevakning av personens tomtmark, garage och förråd.
"

Huruvida det är en plats dit allmänheten har tillträde är alltså i princip inte relevant i detta fall.
Underbar referens, sånt gillas!
Läste vidare och på s139 står "Undantaget omfattar dock inte kamerabevakning i offentliga miljöer eller av områden som är privatägda men allemansrättsligt tillgängliga, dvs. platser dit allmänheten har tillträde."

Just allemansrättsligt gör ju, i min åsikt, privat tomtmark (privat sfär) ok att övervaka.
Detta är ju lite tvärt emot vad som skrivs i länken jag gav ovan, som anser att man aktivt skall hindra allmänhetens tillträde.

Från domen (Mål nr 3821-09/3822-09):
"Med uttrycket ”plats dit allmänheten har tillträde” avses enligt förarbetena platser där människor kan tänkas uppehålla sig och som inte är enskilda.
Det tillståndspliktiga området omfattar dock inte bara platser som allmänheten brukar frekventera utan även områden som allmänheten över huvud taget har tillträde till.

Som exempel på platser dit allmänheten inte har tillträde nämns gemensamma utrymmen i flerfamiljshus. Däremot anses utrymmen i t.ex. affärer, varuhus, banker utgöra platser dit allmänheten har tillträde, såvida fråga inte är om utrymmen för personal, lagring av varor, kontor, underhåll, drift m.m.

Bildporttelefonerna är tänkta att placeras utanför ytterporten i respektive entrénisch till två flerfamiljshus. Bolaget har gjort gällande att allmänheten inte har tillträde till fastigheterna eller utrymmena där kamerorna ska vara uppsatta.

Såvitt framgår av utredningen finns det inte någon anordning, t.ex. en låst grind eller liknande, som rent fysiskt hindrar någon från att ta sig fram till entrénischerna. Som Justitiekanslern påpekat finns det inte heller någon utredning om att allmänhetens tillträde till de aktuella entrénischerna skulle vara begränsat på något sätt. Mot denna bakgrund anser Regeringsrätten att entrénischerna utgör en plats dit allmänheten har tillträde."
 
C
David-O David-O skrev:
Detta är ju lite tvärt emot vad som skrivs i länken jag gav ovan, som anser att man aktivt skall hindra allmänhetens tillträde.
Jo, men det gällde ett flerbostadshus och inte en privatperson som övervakar sin privata "sfär", så undantaget enligt 5 § 1 p ansågs nog inte tillämpligt i det fallet.
 
C cpalm skrev:
Tomtmark inomhus?
Det står i ju ”Bevakning som sker i privatbostad....”
Det tolkar jag som att just det stycket inte gäller tomten.

Skärmdump från forumtråd med diskussion om tolkning av kameraövervakningslag på byggahus.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
K knipo skrev:
Det står i ju ”Bevakning som sker i privatbostad....”
Det tolkar jag som att just det stycket inte gäller tomten.
Ja, men om du läser den efterföljande meningen också så står det ju där. :thinking:
 
Från datainspektionens hemsida:

- I lagstiftningen finns ett undantag som gör att privatpersoner som vill kamerabevaka inte behöver följa dataskyddsreglerna. Men, för att undantaget ska gälla måste kameran vara riktad så att den enbart övervakar den egna tomten, säger Nils Henckel som är jurist på Datainspektionen och som deltagit i en granskning som myndigheten har gjort av grannbevakning.

https://www.datainspektionen.se/nyheter/inte-tillatet-for-grannar-att-kamerabevaka-grannar/
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, men om du läser den efterföljande meningen också så står det ju där. :thinking:
:oops::oops:
Så långt kunde jag tydligen inte läsa.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.