Nu är jag trött på värmen i vår övervåning (suterräng) och har konstaterat att luftvärmepump blir rätt kostsamt (vi behöver två enligt de två montörer som gett offert p.g.a. husets layout). P.g.a. att en fläktkonvektor kan monteras i taket mellan matsal/kök och vardagsrum klarar vi oss med en sådan och vi vill kunna köra både kyla och värme (dock kopplas bara kyla in initialt).

Vi har en IVT HEE 11kW med poolvärme och 220 m hål.

Så, från vad jag har fått ihop borde ett frikyla system se ut som detta på ett ungefär:
Schematisk bild av ett uppvärmningssystem med fläktkonvektor, ventiler, cirkulationspump och värmepump markerade och anslutna med rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bypass ventilen skulle väl bara användas om backventilen av någon orsak skulle gå sönder... Har jag förstått saken rätt med magnetventilen är det för att stoppa flöde för kyla om den kör värme, stämmer det?
Behöver det vara en trevägsmagnetventil eller räcker det med en tvåvägs (för cirk.pumpen stängs väl också av om ingen kyla behövs?)

Cirkulationspumpen och magnetventiler (kyla/värme) styrs av fläktkonvektorns controller enligt vad jag läst mig till... eller?

Jag har kikat på en SKYSTAR SK-ECM konvektor med WMSECM styrning. Behövs något annat än dem för styrning?

Jag tar gärna emot tips på magnetventiler och cirkulationspump som är lämpliga!

Det är två våningar (ca. 5 m) lyfthöjd och jag har tänkt använda Alupex RiR 26x3,0mm med 13mm isolering för rördragning som kommer att ligga i plastkanal på utsidan av huset (därför även isolering på varmvatten till fläktkonvektorn).

Är jag helt ute och cyklar här eller tänker jag någorlunda rätt?
 
A
Krävs en väldigt stor tak konvektor om man få det kallt.
Vilka har du tittat på?
 
Trevägsventilen behöver du endast om du måste göra en shuntkrets pga att man måste hålla temperaturen till konvektorn över daggpunkten. I såna fall behöver pumpen sitta efter trevägaren istället för före.

Annars kan du ha en tvåvägsventil som bara stänger när det inte är kylbehov. Då behöver man se till att pumpen också stoppas samtidigt.

I det första fallet behöver du inte ta hänsyn till kondens, men behöver dimensionera konvektorn efter högre vätsketemp.

I det andra fallet behöver du kondensavlopp och väl isolerade rör, och kan dimensionera efter lägre vätsketemp.

Bypassen hade jag skippat.
 
  • Gilla
D_H
  • Laddar…
Vi har monterat frikyla i vårat hus som vi ska flytta in i 1 augusti, så än vet jag inte hur det funkar.

Jag låter våran värmepump (Nibe 1255) med tillhörande monteringssats för frikyla sköta regleringen. Kan ta lite bilder på hur det ser ut när jag kommer hem. Kylbatteriet är ett sånt här: https://soliduct.se/kanalkylare-200.htm

Ventilationsrör och komponenter för frikyla monterade i ett träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är två trådar som är intressanta ang frikyla.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67474.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49161.0
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Krävs en väldigt stor tak konvektor om man få det kallt.
Vilka har du tittat på?
Jag har kikat på en SKECM56 (kyla 10,7kW) som ska kyla ca. 85 kvm samt ett sovrum på 20 kvm via extra avledningen för behandlad luft (men sovrummet ska någon gång framöver få en egen konvektor).

L lordi skrev:
Trevägsventilen behöver du endast om du måste göra en shuntkrets pga att man måste hålla temperaturen till konvektorn över daggpunkten. I såna fall behöver pumpen sitta efter trevägaren istället för före.

Annars kan du ha en tvåvägsventil som bara stänger när det inte är kylbehov. Då behöver man se till att pumpen också stoppas samtidigt.

I det första fallet behöver du inte ta hänsyn till kondens, men behöver dimensionera konvektorn efter högre vätsketemp.

I det andra fallet behöver du kondensavlopp och väl isolerade rör, och kan dimensionera efter lägre vätsketemp.

Bypassen hade jag skippat.
Då ska det räcka med en tvåvägsventil för mig... Jag kommer att dra Arma Pex med 13mm isolering har jag tänkt och de kommer att gå på utsidan av huset (under träfasad på betongvägg) och sedan i kallvind där jag tänkt lägga en upp och ner vänd nockplåt (eller liknande) med lutning ut över yttervägg så ev. kondens som droppar ner rinner utanför yttervägg.

Konvektorn jag tittat på har kondensavlopp men det kan bli lite trixigt att få det ut över yttervägg så jag måste ev. låta det gå ner längs någon vägg inne...

Fläkten, som jag förstår schemat, (https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_541_6707835.pdf sid 39) kan kontrollera magnetventilen men även manöverdosan (http://www.eveco.se/wp-content/uploads/2016/03/Manual_Styrning_WMS-ECM-SVE.pdf) kan styra magnetventil som jag förstår det. Kan man ta en av dem till cirkulationspumpen istället, alternativt koppla cirk.pump och magnetventil parallellt?

Skippar bypass då!
 
A
vid vilken vatten temp ger den 10,7kW?
 
electroluxaren skrev:
vid vilken vatten temp ger den 10,7kW?
vid 27° lufttemperatur och 50% Rh. Ink.vattentemp. 7°
 
Schematisk illustration av uppdaterad version av en VVS-lösning med ventiler, pumphus och flödesvektorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny förenklad variant efter att ha läst på mer...

Jag kommer ju att behöva magnetventilen eftersom jag ska köra både kyla och värme...
 
  • Gilla
Humlan77
  • Laddar…
Ska du köra kyla och värme i samma konnektor? Kylan och värmen är ju två olika vätskor som du inte vill blanda.
 
D Daniel 109 skrev:
Ska du köra kyla och värme i samma konnektor? Kylan och värmen är ju två olika vätskor som du inte vill blanda.
Den har olika element för värme och kyla, 4-rör system...
 
@anders07 Har du räknat på kyleffekten du får ut ur ditt hål? Funderar själv på att installera frikyla, när jag snackat med olika installatörer så nämnder de en effekt på va 6kw ur mitt hål som är 180meter. Man får nämligen ut mindre kyla ur ett hål än värme. Dessa siffror är dock teoretiska och varierar mellan olika hål. Tänk på de bara så att du inte överdimensionerar fläkten och så hänger hålet inte med.
 
Med en större konvektor kan du få ut mer kyla ur hålet.
 
T tobben87 skrev:
@anders07 Har du räknat på kyleffekten du får ut ur ditt hål? Funderar själv på att installera frikyla, när jag snackat med olika installatörer så nämnder de en effekt på va 6kw ur mitt hål som är 180meter. Man får nämligen ut mindre kyla ur ett hål än värme. Dessa siffror är dock teoretiska och varierar mellan olika hål. Tänk på de bara så att du inte överdimensionerar fläkten och så hänger hålet inte med.
Nej, har inte räknat... Vad jag har förstått så är i så fall risken att man "mattar" av hålet snabbare och sen i augusti har man ingen (eller väldigt lite) kyla sen. Dock har jag poolvärme som "kompenserar" kylan så de tar ut varandra...
 
Precis i Augusti får man se till att köra mycket värme till poolen. :crysmile:
 
R RoBo skrev:
Precis i Augusti får man se till att köra mycket värme till poolen. :crysmile:
Vi kör 30 grader i poolen så det löser sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.