Har i ett par år funderat på pool och nu har ett par grannar gjort slag i saken så då blir man än mer sugen.
Har börjat rita och tänka lite och vill bara få lite initial feedback på om jag tänker rätt.

lR5o4Ob.jpg

Pool-måtten (3.65x6.65) är baserade på Folkpools pooltak Galant Platinum (https://www.folkpool.se/produkter/p...k-galant-platinum-3-x-6-365-x-665-x-085m.html).

Poolen jag sneglat på är Classic Original 3,5 x 6,5 Komfort med hörntrappa mot bordet till (alt. längs med hela den långsidan).

Den gråa ytan blir altan, antingen i sten eller trä. Vi har trä-altan idag, men den måste utökas för att få plats med poolen.

Så, de frågor och tankar jag har just nu innan jag ritar mer:
  • Jag har satt 30cm marginal runt poolen. Räcker det? Poolen kommer ju samtidigt vara innanför pooltaket.
  • "Hus" för pump osv, var placerar man det smartast? Just nu symboliseras det av "trä-lådan". Samt vilka mått ska man räkna med där?
  • Utedusch, något man borde planera in?
  • Idag har vi en stor markis där bordet står (stora fönster vilket ger varme in i matsalen). Ska man hålla kvar vid det eller gå all-in och samtidigt planera in en inglasad altan där? (Tror dock vi spräcker tillåten byggarea på tomten då dock).
 
Om jag börjar med den första punkten på utrymme runt om så anser jag personligen att 30 cm är för lite. Jag vill kunna röra mig ordentligt runt poolen både när jag rengör den men även i många andra fall som när man leker med barn i vattnet osv. Detta är ju helt beroende på hur tomten ser ut. Är hitre kanten på den gråa ytan din tomtgräns så kan du få problem eftersom du måste gräva även utanför poolen och då kanske är inne på grannens tomt? (Beror som sagt helt på dina förutsättningar)
 
Gräv hellre ner pumprum på ena kortsidan och gjut större bottenplatta samtidigt så rummet får golv, lägg en dräneringsbrunn för poolen och anslut en golvbrunn (vattenlås behövs inte) till den från pumprummet. Då kan du backspola via golvbrunnen också!

Tänk på att installera en extra anslutning för automatisk vattenpåfyllning på en gång och vattenmatning för den!
Jag har en plastburk (ca. 8liter) med lock som går till poolen med ett vanligt inlopp och en toaflottör i som håller vattennivån rätt...
 
D dhanjel skrev:
Utedusch, något man borde planera in?
Absolut, man orkar inte duscha före bad annars, eller så struntar man i att bada alls.
Ännu värre med gäster och barn, att få dem att duscha och torka sig, gå genom huset för
att bada, och sedan efter bad torka sig och in och duscha igen, väldigt osmidigt.
Vi har en utedusch med färdigblandat varmvatten, bar av och på, den används flitigt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Absolut, man orkar inte duscha före bad annars, eller så struntar man i att bada alls.
Ännu värre med gäster och barn, att få dem att duscha och torka sig, gå genom huset för
att bada, och sedan efter bad torka sig och in och duscha igen, väldigt osmidigt.
Vi har en utedusch med färdigblandat varmvatten, bar av och på, den används flitigt.
Ja, det är ju bra om man kan duscha ute, och ha tillgång till toalett utan att behöva gå genom huset!
(speciellt om man har barn)

Planers noga för underhåll, tex. Saltklorinator och automatisk PH reglering (och automatisk påfyllning som jag redan skrivit), du kommer inte att ångra de extra kronor det kostar, jag lovar!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.