Finns det några rekommendationer på hur djupt stenkista och rör från takavvattning ska förläggas?

Stenkistan blir i form av en liten dagvattenkasett då det bara är ~10kvm tal
 
Fulkemisten
Det brukar finnas rekommenderation om hur mycket jordfyllnad som krävs ovan för att den ska gå att gå på samt köra bil på. Min egen mindre kasett har 20 cm respektive 60 cm specat för ovanstående. Den ligger i gräsmattan så det blev drygt 30 cm.
Kasetten är 40 cm hög så gropen som grävdes blev knappt 80 cm djup och jämnades av med makadam i botten. Röret går in i kasetten ovanifrån så det går bara på 20 cm djup. Inga problem med något av det på flera år.
Tänk på att lägga den en bit från grundmuren om sådan finns. Tror det är minst 5 meter bort som gäller.
 
Ungefär som jag tänkt göra.
La du makadam runt röret fram till kassetten eller bara rakt ner i jorden?
 
Fulkemisten
Alltså det är ett vanligt markrör inget dräneringsrör. Kanske jämnade av botten på rörgraven också, det är ju enklast med makadam och jag har alltid lite hemma i en mindre kassun för småprojekt. Har du inget så kör utan.

Edit: Jag la markduk runt hela kassetten också, men det hade du väl tänkt?
 
Japp, vanligt markrör.
Blir lite makadam i rörgraven, mest för avjämning, under kassetten blir det lite större stenar, har några över.....

Tänkte skippa sandfång också, känns sommar overkill när det bara är takavvattning
 
Fulkemisten
D Dea_34 skrev:
Tänkte skippa sandfång också, känns sommar overkill när det bara är takavvattning
Beror på. Både papptak och panntak släpper en del partiklar. Sen kan det ju vara olika mängd skräp som samlas på olika tak. Är det så litet som 10 kvm så är det nog lungt utan sandfångsbrunn.
 
Plåttak så det ska nog vara ok.
Köpte kassetten på Biltema, inte säker på att det var ett bra val.... förutom att manualen var helt fel så var alla röranslutningar för 160 mm rör och opluggade.
Undra om markduken kommer räcka som stopp för jorden eller om jag behöver skaffa 6 pluggar? (ett hål för ingång och ett hål som överrinningsskydd)

Svart plastkassett med 160 mm röranslutningar placerad på gräsmatta, använd för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Hm. Du fick bygga den där själv va och fick betala duktigt. Jag beställde den här istället efter att ha ratat biltemas (de kan ha bra grejor). Den är utan hål (man får klippa själv), den är billigare och något större, dessutom slipper man montera den själv. Kan du lämna tillbaka biltemas?

Annars är väl gjort gjort och jag tror inte den är så kass, jag tror en markduk av bättre kvalitet för hålen duger, annars är det väl plugg som gäller om du vill sova gott.

Det är som sagt en rätt liten yta du avvattnar så jag tror inte du behöver bräddavlopp. Den där klarar lätt att svälja rätt många gånger sin volym på ett dygn om du bara har hyfsad infiltrationsförmåga i jorden (silt eller ren lera så bör du nog fundera på att utöka storleken). Du kan gräva en provgrop, det gjorde jag. Mätta provgropen med vatten en halvtimme och se sedan hur många cm vattnet sjunker på en halvtimme, multiplicera med 48 och dela med höjden på kassetten så vet du hur många gånger sin volym den klarar per dygn på ett grovt ungefär.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.