Hej!

Jag skulle vilja köpa kommunal mark för att plantera en häck som insynsskydd. Det är en remsa jag är intresserad av, som sträcker sig max 1m ut från min tomt. Totalt rör det sig om ca 20kvm. Marken jag vill köpa är parkmark som ägs av kommunen.
Jag kan inte plantera häcken innanför tomten då jag har flera träd innanför tomten som jag inte vill fälla pga av häcken. Jag vill heller inte ha en häck precis intill träden.

Vad tror ni jag har för möjligheter att få ett OK på köp av marken?
Om ni tror att det är möjligt, vad skulle kostnaden landa på?
 
M MariaSvensson skrev:
Vad tror ni jag har för möjligheter att få ett OK på köp av marken?
Exakt noll, tyvärr. Kommuner brukar inte sälja av mark på det sättet, sen skulle lantmäterikostnaden bli astonomisk sett till ytan.
 
Redigerat:
Gäller ju att remsan är en egen fastighet. Lantmäteriet tar betalt per timme priser finns på deras hemsida.
 
Noll chans är väl inte rätt svar...
Svaret är det beror på...

Vad finns utanför din tomt?
Hur ser kommunens framtidsplaner ut?
Osv?
Har du nåt som kommunen vill ha?

Och det ska vägas mot gammal hederlig tomtstöld... plantera utan att fråga...

Remsan behöver ju inte vara en egen fastighet utan det blir en justering. Dock dyrt per kvm.

/ATW
 
Räkna med att bara lantmäteriet börjar på 45k och då det inte är förättning för bebyggelse får man troligen räkna med drygt 1års handläggning.

Är det riktigt oturligt är det inritat parkmark på plankartan och då kan det behöva till en planändrig för att kunna sälja den som tomtmark.

Börja med att fråga samhällsbyggnad på kommunen. Det är liten mening i att lägga ner mer tid på det om de säger nej.
 
C
Har lite erfarenhet av just detta - blev dock av olika anledningar aldrig något köp.

Det är inte alls omöjligt beroende på förutsättningarna. I vårt fall handlade det om mark som i allt väsentligt upplevs som en del av vår tomt och har därför föga värde för allmänheten som park beträffad. Så kommunens kostnader för att underhålla ytan är inte särskilt motiverade. Kommunen hade i vårt fall dessutom gjort en inventering som pekar på att marken bör "överföras" till ägarna av angränsande fastigheter.

Frågan om försäljning prövas av kommunens exploateringsnämnd och priset skall vara marknadsmässigt. Vad man bör tänka på är att det förblir allmän parkmark enligt detaljplan, så man får inte använda den till något annat och därmed är en sådan affär förmodligen rätt ointressant för en tänkbar köpare.
 
  • Gilla
MariaSvensson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.