Grattis! det var skönt att höra att det ordnade sig. Lycka till med bygget!

P.S: Ser framemot hemsidan så att man kan följa bygget ;D
 
Vidarebefodrar detta till sambon. Lite ska hon väl göra medan hon är ledig. ;)

mvh
David
 
The saga continues...
Idag kom grannen förbi och sa att han överklagat bygglovet till Länsstyrelsen. Enligt honom har han papper på att det bara får byggas souterränghus där vi ska bygga, (vi bygger tvåplanshus). Det papperet fick han när han styckade av tomten, (vår tomt har en gång ingått i en stor tomt som styckades och såldes till vår säljare av honom).
Detta har inte framgått vare sig av detaljplanen, den som sålde tomten till oss eller av kommunen som gett oss bygglovet. Vi är i färd med att nästa vecka gjuta plattan, men grannen flinade och sa att det automatiskt blir byggstopp vid överklagan. Mina frågor:

1.) Blir det automatiskt byggstop?
2.) Kommer han eller vi att få rätt i länsstyrelsen?
3.) Vem tar kostnaderna för byggstoppet? Vi, han, kommunen, säljaren eller mäklaren?
4.) Hur lång är processen?

Jag vet att bakgrunden egentligen rör sig om avundsjuka för att vårt hus hamnar högre än hans, men detta kommer antagligen inte att framgå vid de juridiska kvarnarna. Grannen är ganska hal och vet hur bygglovsprocesserna går till. För att få bygglov på sitt nya hus trots kommunens nej, hotade han att anmäla handläggaren för att tidigare ha tagit mutor. Handläggaren omplacerades och bygglovet gick igenom. Och detta skryter killen med...
Ser ut som vi fått "The neighbour from hell". :(

mvh
David
 
F-n vad trist David!

Är ni säkra på att ni vill bo där?  ???  :-/

Drömtomten med drömläget är ju värt att kämpa mycket för men om det inte är det skulle jag nog leta efter en ny tomt med förhoppningsvis normala och trevliga grannar   :)
 
Jodå, drömtomten är värd en del problem. De andra grannarna verkar hur trevliga som helst. :)
Nu har vi dessutom satsat en hel del pengar i projektet + att Lisa sagt upp sig från jobbet för att leda bygget.
Vi kommer definitivt inte att ge upp detta. >:(
Vad tror ni om våra chanser?

mvh
David
 
Tack Jureit, ;D ;D ;D
Vi kommer nog att pröva den smala vägen först. ;)

mvh
David
 
HEJ DAVID
Tycker jätte synd om er! Vad tråkigt!
Om det inte står skrivet på detaljplanen /nybyggnadskartan och Ni redan fått bygglovet att gå igenom..tycker jag att det låter som ni har kommunen på Er sida. Har du pratat med kommunen om hans påståenden? Så länge du har god kontakt med hadläggaren kommer de nog att tycka att din granne mest ställer till besvär. Särskilt eftersom han redan klagat en gång som de avslog. Har ni haft byggsamrådsmöte än? (Det borde ni väl ha haft eftersom ni ska börja med plattan snart.)

Har ingen kunskap själv om detta men ville visa mitt medlidande. Lycka till!!!! / Sabina
 
Tro inte så mycket på vad han säger, det är ett sätt att göra dig orolig, om du tror på att han har sån makt.

För det första, fråga på kommunen om det är sant att handläggaren blev omplacerad p g a din granne.

Det pappret han pratar om borde han ha presenterat till kommunen när han styckade av tomten. Säljaren som sålde tomten till dig borde ha en kopia på pappret om detta är sant.

David, det jag inte riktigt förstår:

Har ni inte gått runt till grannarna, för att få godkännande från alla innan ni lämnade in bygglovshandlingar ?

Om inte ni har gjort det, kommunen skickar en förfrågan till grannarna som är berörda, för att de ska godkänna planerna.

Det bästa du kan göra är att ignorera honom och fortsätt med byggen i vanlig ordning.
Lycka till!
 
Tack alla!!! :D
Vi kämpar på i vanlig ordning. Idag gjöt Lisa garageplattan! Slät och fin blev den.
Vi pratade med säljaren och han skrattade gott åt historien. Han hade inte sett något sådant papper.
Och ja, vi gick runt med ritningarna inför bygglovet och fick påskrifter från alla nära grannar, inklusive Grannen!!
Men det kanske var hans onda tvillingbror? ;)
Ska bli intressant att se hans nästa utspel.

mvh
David
 
Det skulle vara kul att träffa en sån där person, jag menar komma fram och flina och säga att han har minsann sett till att det blivit byggstopp...man undrar ju vad det är som har gått snett. Otroligt intressant att försöka manipulera en sån människa. ;)
 
David: Det är inte så att "Lucifer grannen" har ett äldre hus?
Kanske har han två kammarbrunn vilken inte längre är godkänd eller liknande.

Det skadar inte att be att få hans ritningar hemskickade, som det verkar är han rättshaverist och då har han säkert svartbygge?

Tja svara med samma mynt som han :)

Jag har ett par bekanta som byggde hus, grannen klagade till byggnadsnämnden för att de byggde för nära. Då de var ute och provmärkte var grannens hus felplacerat ;D
 
Onekligen intressant. ;)
Jag tror dock att det ofta skadar båda parter om man sätter sig i ett skyttegravskrig. Våra chanser att klara den senaste attacken utan att själva skita ner händerna är ganska goda. Fast jag måste medge att tålamodet började tryta efter hans andra utspel.

mvh
David
 
Vi hade nog hans bror till granne då vi byggde ny sommarstuga för en massa år sedan.
Min far gick runt till grannarna med ritningarna som de godkände, problemet uppstod då huset stod på plats...
Det var större är några av de bofastas..... GUD FÖRBJUDE !!!!
Under ett par års tid så blev de tidigare trätogrannarna bästa vänner och kokade ihop all jävelskap som de kunde komma på. Grundproblemet för dem var att de godkänt ritningarna och lagt kort ligger.
Vi blev anmälda för allt möjligt som förgiftning av ena grannens brunn, orsakat översvämning på den andra grannens tomt vid regn. Den anmälan är ett guldkorn då grannen ansåg att vårt tak var orsaken till detta. Ett stort tak samlade så mycket vatten jämfört med ett litet att vatten rann in till honom från vår tomt och därmed orsakade översvämning. När kommunens delegation sedermera kom och mätte efter konstens alla regler visade det sig att vår tomt lutade från hans..... Det är klart att kan grisar flyga så rinner säkert vatten i uppförsbacke.
Vad jag vill säga med detta är att skit i grannen. Hans liv är säkerligen trist och hans fru gnatar säkert på honom varje dag, (vem skulle inte göra det), så det enda "roliga" han har är att jävlas med er.
Håller också med om att det är bra att gräva fram vad man kan om honom som lite ess i rockärmen om han blir alltför påstridig. Det brukar kunna släcka de mest upphetsade typer och få dem fogliga som lamm. Prövade det på några styrelsemedlemmar i en bostadsrättsförening som fått storhetsvansinne där vi bodde och det var en fröjd att se dem lomma iväg som skamsna skolpojkar.

Lycka till med eldgaffelsgrannen.

/Calle
 
När jag var barn prenumererade jag på Kalle Anka & C:surprised:. Jag tycker att era historier låter som om de kommer direkt från den tidningen. Kalle låg ofta i strid med sina grannar och de ställde till sattyg för varandra.

Nog för att jag inser att man inte kan gilla alla människor men inte trodde jag att vuxna människor höll på som ni skriver. Jag hoppas att det löser sig och att vi själva klarar oss från knäppgökar.
 
Inger skrev:
Nog för att jag inser att man inte kan gilla alla människor men inte trodde jag att vuxna människor höll på som ni skriver. Jag hoppas att det löser sig och att vi själva klarar oss från knäppgökar.
Tyvärr så finns de som inte verkar ha något bättre att göra med sitt liv än att hitta orsaker till att bråka med sina grannar.
Personligen, tycker jag synd om de. De måste ha ett verkligen trist liv. :-/

Som tur är klarar oss själv också från såna dårar ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.