R Robert-san01 skrev:
Provade att lägga in en tjänsteresa jag gjorde i vår, la in en Zoe som är den elbil som vi har i poolen. (Sth-Eskilstuna-Örebo-Sth)

3,5h laddning och 4 extra stopp.

Tveksamt att min arbetsgivare och kunden skulle ha accepterat 2×3,5h övertid och ca 10 000kr i merkostnad.
Jag är imponerad att inte alla kör lastbil hela tiden. Skulle man en eller några gånger på ett år behöva en så verkar det som man måste räkna med att alla resor måste dimensioneras för det.
 
  • Gilla
Snailman och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Började snacka här hemma om elnätets kapacitet vad gäller elbilsladdning under nätterna, kom ihåg detta inlägg och vad otroligt med kapacitet vi normalt har om nätterna.
Jag började fundera på om det verkligen kunde vara sant, jag måste räknat fel, typ ...
Nåväl, ett fel var det, på indata från Husqvarna220A, som tog siffrorna från Nerre i sin tur och till sist räknade jag alltså på 3TW, när det egentligen handlar om 3GW

Så den överkapaciteten vi har i elnätet under nätterna ligger alltså i häraden 3GW och motsvarar alltså nästan 1 miljon liter bensin/diesel, kanske 0.9 miljon liter om min första uträkning var bra. Så vi kan under några timmar under natten tanka elbilar motsvarande nästan en miljon liter bensin/diesel per timme.
Så visst räcker det fortfarande bra till att ladda några elbilar.

Men ska vi ersätta hela Sveriges vägfordonsflotta med el så händer det lite saker.
Den drar idag runt 60TWh i fossil energi/ år, och med verkningsgraden för förbränningsmotor vs elmotor, inkl hela transport och laddkedjan för resp fordonslag så kan jag gissa att elbilar drar ca 30-50% energi i jämförelse.
Så den eldrivna fordonsflottan av samma storlek och körda mil som idag kommer antagligen sluka 20-30TWh el.

Sveriges elexport de senaste åren har varit något runt 10-20TWh, så en eldriven fordonsflotta kommer betyda att vi kommer bli nettoimportör av el, ifall vi inte ökar inhemsk elproduktion.
Vad ska vi öka med?
Bygga fler vattenkraftverk? var?
Bygga olje eller kolkraftverk?
Bygga kärnkraftverk?

Ska vi fortfarande lägga ner Ringhals?

Glöm att detta ersätts med vindkraft!

Möjligen solkraft på lång sikt.
Var kommer elen som ser till att det flytande bränslet till slut kan hamna i en bil
Vad jag hittat så går det åt 1 kWh för att få fram 1 liter.
 
Mikael_L
Ja energiöverföringsförlusterna på både el och flytande bränsle ligger säkerligen någonstans i häraden 10%.
Det går att kolla upp mer noggrant, säkerligen finns det djuplodande undersökningar om detta.

Och i oljans fall ska man inte glömma internationella transporter och all energi det kostar i "tillverkningsland".

Elen ska på samma vis bedömas, när vi kommer till kärnkraft så börjar det med energikrävande gruvbrytning, transporter upparbetning och tillverkning av kutsar, och transporter i alla möjliga led.

Hur ska man räkna på tillverkning av anläggningarna?
Ska byggandet av en vattenkraftsdamm eller kärnkraftverk räknas på något vis /eller rivandet?
Oljan har sina borrtorn, oljeplattformar, pipelines och oljetankers.
Börjar vi även snegla på tillverkningen av anläggningen så kommer vindkraften troligtvis på värsta jumboplats, även lokalt producerande solkraft hamnar nog i stryklass, med tanke på allt material, transporter och annat det medför.


Men nåja, nu blev det ännu mer OT, trådens ämne var egentligen elbilars räckvidd, och elenergi och effekt var redan där OT.
 
R Robert-san01 skrev:
Provade att lägga in en tjänsteresa jag gjorde i vår, la in en Zoe som är den elbil som vi har i poolen. (Sth-Eskilstuna-Örebo-Sth)

3,5h laddning och 4 extra stopp.

Tveksamt att min arbetsgivare och kunden skulle ha accepterat 2×3,5h övertid och ca 10 000kr i merkostnad.
Ni har ju helt fel bil i poolen för sådana resor.
En eNiro hade ju nästan klarat den resan helt utan stop.
Som att jämföra en mopedbil med en vanlig bil
 
P para skrev:
Ni har ju helt fel bil i poolen för sådana resor.
En eNiro hade ju nästan klarat den resan helt utan stop.
Som att jämföra en mopedbil med en vanlig bil
Med 39kW eNiro blev beräkningen 1,5h och 3 stopp.

64kW versionen 50min och två stopp.
 
A Alexn72 skrev:
Jag är imponerad att inte alla kör lastbil hela tiden. Skulle man en eller några gånger på ett år behöva en så verkar det som man måste räkna med att alla resor måste dimensioneras för det.
Med tanke på alla pickupper som säljs är det troligen några som skulle ha det om de hade körkort för det.

Såg att i USA säljs det drygt 2,5 miljoner pickupper per år. Nästan 15% av alla nya personbilar 2018 i USA var en pickup.

Många som kör tunga stenar i det landet. ;)
 
R Robert-san01 skrev:
Med 39kW eNiro blev beräkningen 1,5h och 3 stopp.

64kW versionen 50min och två stopp.
I verkligheten räcker det nog med ett stopp på 20-30min nånstans. Det är väl bara 40-45mil?

39kW finns inte att köpa i sverige
 
P para skrev:
I verkligheten räcker det nog med ett stopp på 20-30min nånstans. Det är väl bara 40-45mil?

39kW finns inte att köpa i sverige
Lägger jag in 10% som slut laddning blir det ett stopp och 37min på Cirkle K i Örebro.
 
Jag har en Kia från -15 som frugan kör och jag kör mest med andrabilen, en sliten golf från 02. Den bilen har drag och gör samtliga smutsiga ärenden. Om drygt 8 månader börjar jag jobba i Falun, 6.5 mil bort. Att pendla med tåg och buss går bort.

Så 13 mil per dag x 5 dagar/v x 40v/år x 5 år= 13 000 mil på fem år.

Vad har ni kommit fram för milskostnad för en elbil respektive fossilbil som drar ca 0.5l/mil?
 
pacman42 pacman42 skrev:
En matpaus, två kisspauser brukar det bli.
Jag har kört ren elbil i snart 5 år, först en Leaf på 24kWh för att prova när vi akut behövde ny bil efter att frugan besökt ett räcke med ICE-bilen, sedan en 30kWh Leaf och nu en Tesla Model 3 LR AWD.
Den första Leafen fungerade för vårt vardagliga bruk, men, vintertid behövde man verkligen planera resorna noggrant och vissa resor gick helt enkelt inte.
2 år senare med 30kWh batteriet så hade även laddningsmöjligheterna byggts ut, så man var fortfarande tvungen att planera lite för riktiga långresor och de tog påtagligt längre tid, men vi var inte alls lika begränsade.
Nu med Model 3 så åker vi var vi vill och nu är det vi i bilen som behöver pauserna för att äta och kissa etc och då passar vi på att ladda bilen samtidigt.
Som exempelvis senaste tur&retur-resan Stockholm Örebro. På tillbakavägen stannade vi i Arboga på SuC och gick över till McDonalds, (finns bättre restaurang precis bredvid, men vi ville bara ha toalett och tappa aptiten lite)
Innan maten kom (10min från att vi parkerat) så plingade appen till och berättade att bilen var redo för att ta oss hem.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja energiöverföringsförlusterna på både el och flytande bränsle ligger säkerligen någonstans i häraden 10%.
Det går att kolla upp mer noggrant, säkerligen finns det djuplodande undersökningar om detta.

Och i oljans fall ska man inte glömma internationella transporter och all energi det kostar i "tillverkningsland".

Elen ska på samma vis bedömas, när vi kommer till kärnkraft så börjar det med energikrävande gruvbrytning, transporter upparbetning och tillverkning av kutsar, och transporter i alla möjliga led.

Hur ska man räkna på tillverkning av anläggningarna?
Ska byggandet av en vattenkraftsdamm eller kärnkraftverk räknas på något vis /eller rivandet?
Oljan har sina borrtorn, oljeplattformar, pipelines och oljetankers.
Börjar vi även snegla på tillverkningen av anläggningen så kommer vindkraften troligtvis på värsta jumboplats, även lokalt producerande solkraft hamnar nog i stryklass, med tanke på allt material, transporter och annat det medför.


Men nåja, nu blev det ännu mer OT, trådens ämne var egentligen elbilars räckvidd, och elenergi och effekt var redan där OT.
Fast då drar ju en fossilbil 0,5kwh och 0,5liter till 1kwh och 1liter bränsle.
Elbilen drar "bara" 2kwh
 
R Robert-san01 skrev:
Med tanke på alla pickupper som säljs är det troligen några som skulle ha det om de hade körkort för det.

Såg att i USA säljs det drygt 2,5 miljoner pickupper per år. Nästan 15% av alla nya personbilar 2018 i USA var en pickup.

Många som kör tunga stenar i det landet. ;)
Pickup är ingen lastbil, där kan man inte lasta 10ton som jag behövde göra en kall vinter 1997;)
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ni som nu diskuterar långa körningar. Har ni en eller två bilar i hushållet?
Två, en liten pendlingsbil och en större bil som används både för pendling, långresor och andra syften. Den större är en laddhybrid. Den mindre är en gammal bensinbil, men hade kunnat vara en elbil om frugan hade accepterat att köra den större bilen till jobbet. Å andra sidan så går den mindre bilen inte ens 500mil per år så det är svårt att på något sätt räkna hem miljön för en elbil eller hybrid på den körsträckan.
 
Och priset, köpa en ny/begagnad elbil om man bara rullar 500mil/år är ingen bra ekonomi. Sedan kan det finnas andra aspekter.
Vår andrabil skulle kunnat vara en elbil men att byta en fyra år gammal lågmilare till elbil blir bara en stor förlustaffär.
 
j.f.s j.f.s skrev:
Tesla säger själva 70% kapacitet vid 15000mil för Model 3. Så visst, du kanske har rätt att batteriet överlever men med hur lång körsträcka? 70% skulle innebära ca 30mil på en laddning med long range batteriet.
Nej, tesla har bevisligen minst 40-80000mil i batterierna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.